اعتراض شدید چین به قرارداد جدید آمریکا و تایوان

ایسنا نوشت: وزارت بازرگانی چین طرح ابتکاری جدید میان آمریکا و جزیره خودمختار تایوان را به شدت محکوم کرد، طرحی که تایوان آن را به رسمیت شناختن موقعیت کلیدی این جزیره در زنجیره تامین جهانی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و تایوان این طرح را روز چهارشنبه و تنها چند روز پس از آن اعلام کردند که واشنگتن این جزیره را از برنامه اقتصادی آسیا-متمرکز خود که برای مقابله با نفوذ فزاینده چین طراحی شده، شرکت نداد.

تایوان جزیره‌ای خودمختار است که چین آن را متعلق به خود دانسته و گزینه نظامی را برای بازپس‌گری آن نامحتمل ندانسته است. پکن از تعاملات فزاینده واشنگت و تایوان خشمگین شده و آن را مهم‌ترین و حساس‌ترین مسئله در رابطه چین-آمریکا می‌داند.

گائو فنگ، سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت: آمرکیا باید روابط تجاری و اقتصادی خود با تایوان را عاقلانه مدیریت کند تا از ارسال پیام اشتباه به جدایی‌طلبان تایوان خودداری کند.

گائو گفت، پکن با هر نوع ارتباط رسمی کشورها با تایوان مخالفت می‌کند، از جمله گفت‌وگو و امضای توافقنامه‌های اقتصادی و تجاری که «ماهیت رسمی» داشته و معنای ضمنی آن به رسمیت شناختن «حق حاکمیت» تایوان باشد.

تایوان از این طرح جدید استقبال کرده و آن را نشانه‌ای دیگر از حمایت واشنگتن می‌داند. این جزیره امیدوار است که طرح مذکور مسیر عضویت تایوان در چهارچوب اقتصادی هند - اقیانوس آرام آمریکا که هفته گذشته اجرا شد را هموار کند.

سو تسنگ چانگ، نخست‌وزیر تایوان روز پنجشنبه گفت که این جزیره «یک موقعیت کلیدی و بلامنازع در زنجیره تامین جهانی» دارد.

سو گفت، این مسئله «دولت واشنگتن را وادار به فهم این مسئله کرد که برای تحکیم مقاومت و امنیت زنجیره تامین جهانی، باید روابط تجاری و اقتصادی با ما را تقویت کند».

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1637979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =