۱ نفر
۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
سیاست‌زدگی آژانس و اقدام اصولی ایران

به دنبال رویکرد غیرسازنده آژانس بین المللی انرژی اتمی و فقدان حسن نیت در تعاملات نسبت به ایران، سازمان انرژی اتمی کشورمان در یک اقدام اصولی و مدبرانه، دو دوربین‌ فراپادمانی این آژانس را در یکی از مراکز هسته‌ای ایران قطع کرد.

در این رابطه نکات زیر قابل توجه است:

1- تصمیم سازمان انرژی اتمی مبنی بر قطع دوربین های آژانس در اجرای مفاد قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده و دارای مبنای قانونی و برای دفاع از منافع ملت بوده است. تاکنون بخشی از همکاری های انجام شده با آژانس فراتر از پادمان بوده با اینکه در زمره تعهدات ایران قرار نداشته، تنها بخاطر نمایش حسن نیت انجام شده است. به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ضبط این نوع فعالیت‌ها توسط دوربین‌های آژانس و دستگاه سنجش غنای بر خط یا فلومتر، از جمله اقدامات فراپادمانی ایران محسوب می شود.

2- متاسفانه علیرغم تعامل مثبت و سازنده ایران، فعالیت های اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی منبعث از رویکردهای غیرفنی و کاملا سیاسی و در جهت منافع آمریکا و چند کشور اروپایی و تحت تاثیر القائات رژیم صهیونیستی بوده و آژانس نه تنها از حسن نیت ایران قدرشناسی نکرده بلکه اقدامات فراپادمانی و داوطلبانه را وظیفه ایران تلقی کرده است.

3- سفر مدیرکل آژانس به فلسطین اشغالی به منظور اعمال فشار بر ایران، ناشی از کج فهمی و خطای محاسباتی وی بوده و این اقدام ناپسند، هرگز از حافظه ملت ایران پاک نخواهد شد. رژیم اسرائیل نه تنها عضو NTP نیست بلکه با داشتن کلاهک های متعدد هسته‌ای بی تردید یک تهدید امنیتی جدی برای جهان محسوب می شود. متاسفانه آقای گروسی با این اقدام خود ثابت کرد که برای تصمیم گیری، تحت فشار لابی صهیونیست‌ها و آمریکا قرار دارد.

4- آمریکا که با خروج خود از برجام، تعهدات بین المللی خود را نقض کرده و سه کشور اروپایی که نتوانسته اند به مسئولیت های خود برای لغو تحریم های ظالمانه عمل کنند، با سوء استفاده از آژانس، خطاهای خود را پوشش می دهند. این درحالی است که ایران در مسیر خنثی سازی تحریم ها حرکت کرده و در عین تلاش برای لغو تحریم ها، حاضر نیست از حقوق مسلم خود صرفنظر کند. آقای گروسی نباید اجازه می داد که آمریکا و غرب با استفاد ابزاری از آژانس به دنبال اعمال فشار بر ایران در جهت تامین منافع خود باشند. قطعا قطعنامه‌ مصوبه علیه ایران، تنها بی اعتبار شدن آژانس را در پی داشته و تصمیمات راهبردی ایران را متاثر نخواهد کرد.

5- جمهوری اسلامی ایران در عمل نشان داده که پروتکل‌های آژانس را رعایت کرده و در این مسیر، پیشقراول بسیاری از کشورهای دیگر بوده است. در این مرحله نیز، ایران با پایبندی به تعهدات خود، حدود ۸۰ درصد از دوربین‌های نظارتی را کمافی‌السابق فعال نگه داشته و سیاست همکاری با آژانس را حفظ کرده است. طبیعی است که تداوم این همکاری ها ارتباط مستقیم با رویکرد آتی آژانس داشته و در صورت ادامه رفتارهای سیاسی، ایران نیز انجام اقدامات جدیدی را مدنظر خواهد داشت. در واقع مبنای تعامل آینده ایران با آژانس مبتنی بر همکاری متقابل و در مسیر تامین منافع مشروع هسته ای خود خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1639517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =