۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
مریوان و توسعه گردشگری سلامت در کردستان

شهر مریوان به واسطه ارتباط بسیار نزدیک با اقلیم کردستان و دروازه ورود به جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیتی فراوان است. توسعه مراکز درمانی در مریوان می تواند تحولی عظیم در حوزه اقتصاد این منطقه داشته و با ایجاد مشاغل مختلف در حوزه گردشگری سلامت منجر به کاهش مشاغل کاذب همچون کولبری و قاچاق در مرز شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از مریوان، استان کردستان به دلیل داشتن اشتراکات قومی و زبانی و همچنین وجود مرز مشترک با اقلیم کردستان یکی از مقاصد مهم گردشگری سلامت به شمار می‌رود. هر ساله تعداد زیادی گردشگر سلامت کردستان عراق از طریق مرزها وارد کشور شده و خدمات پزشکی، درمانی و زیبایی را در ایران دریافت می کنند. بر اساس آمار موجود در سه ماهه اول امسال بالغ بر یک میلیون شهروند عراقی به کشور وارد شده اند که این حجم مسافر حکایت از این دارد که گردشگران و مسافران عراقی بیش از 75 درصد از بازار گردشگران ورودی به جمهوری اسلامی ایران را در اختیار داشته و این احتمال وجود دارد با افزایش قدرت خرید عراقی ها، کاهش ارزش ریال ایران در برابر سایر ارزهای خارجی و از همه مهمتر احساس امنیت خانواده‌های عراقی در شهرهای ایران به خصوص مریوان و بانه، این عدد تا پایان سال جاری به بیش از 2میلیون نفر افزایش یابد و برای اولین بار صنعت گردشگری ایران در ورود گردشگران عراقی رشدی بیش از 80 درصدی را تجربه کند.

ضمن اینکه براساس آمار غیر رسمی بیش از 20 درصد این گردشگران برای گرفتن خدمات پزشکی، درمانی و زیبایی وارد ایران شده‌اند. کم هزینه بودن خدمات درمانی در ایران به نسبت سایر کشورها همچون ترکیه یا کشورهای اروپایی، نزدیکی به استان کردستان و شهر مریوان و در دسترس بودن امکانات، قرابت های فرهنگی و نسبی و وجود کادر حاذق و پزشک های متخصص در کشور سبب شده این مهم در مرحله رشد قابل توجهی قرار گیرد.

در این میان شهر مریوان به واسطه ارتباط بسیار نزدیک با اقلیم کردستان و دروازه ورود به جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیتی فراوان است. توسعه مراکز درمانی در مریوان می تواند تحولی عظیم در حوزه اقتصاد این منطقه داشته و با ایجاد مشاغل مختلف در حوزه گردشگری سلامت منجر به کاهش مشاغل کاذب همچون کولبری و قاچاق در مرز شود.

عملیات ساختمانی مجموعه دی کلینک تخصصی و مرکز جراحی در مریوان به همت بخش خصوصی این شهر که در دوره های مختلف توانمندی خود را به اثبات رسانده اند به اتمام رسیده و با اسقبال استاندار محترم و رئیس دانشگاه علوم پزشکی قرار بوده در سفر ریاست محترم جمهوری افتتاح شود.

با این وجود مشاهده می شود سنگ اندازی شرکت توزیع نیروی برق کردستان مانع از اتمام کار این پروژه شده است.

پروژه ای که در صورت افتتاح می تواند بستری برای رشد اقتصادی و اشتغال جوانان تحصیل کرده مریوانی باشد. آنچه که مهم است در شرایط کمبود منابع مالی، ظرفیت سازی برای ورود بخش خصوصی برای اجرای چنین پروژه هایی است که در صورت چالش آفرینی از سوی نهادهای مختلف و سهم خواهی برخی مدیران به نتیجه نخواهد رسید.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1639948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =