از این پس کد پستی مندرج در کد ملی ملاک تمام فعالیتهای پستی و اداری خواهد بود. این درحالی است که با تغییر محل سکونت، کد پستی تغییر می کند و در نتیجه با کد پشت کارت ملی تفاوت دارد.

با ابلاغ بخشنامه معاون اول رئیس جمهور دستگاه های اجرایی مکلفند در تمامی فعالیتهای اداری و انتظامی ترتیبی اتخاذ کنند تا با ملاک عمل قرار دادن کد پستی مندرج در پشت کارت شناسایی ملی به عنوان مستند نشانی صاحب کارت، اسناد و مدارک صادر شده را به نشانی آنان ارسال و یا خدمات را در محل کد پستی مطابق کارت شناسایی ملی ارایه کنند. بنابراین از این پس، کارت شناسایی ملی به عنوان سند شناسایی اتباع ایرانی محسوب شده و دارنده کارت مکلف است در صورت تغییر محل سکونت خود، در اولین فرصت مراتب را به ثبت احوال اطلاع دهد.

محسن کرمی، معاون اسناد هویتی سازمان ثبت احوال در گفتگو با خبرآنلاین به تشریح نحوه اعلام تغییر محل سکونت می پردازد و می گوید: این کار از قبل هم انجام می شود اما به دلیل بی توجهی شهروندان نسبت به این موضوع و مشکلاتی که پیش می آمد دولت این ابلاغیه را صادر کرده است.

چرا دولت تصمیم گرفت  ملاک در فعالیتهای اداری و انتظامی قرار دادن کد پستی مندرج در پشت کارت شناسایی ملی باشد؟

بسیاری از ادارات با عدم تغییر نشانی دچار مشکل می شوند و بارها از دارندگان کارت ملی خواسته شده در صورت تغییر محل سکونت، کد پستی جدید خود را به ثبت احوال اطلاع دهند چون اگر کد پستی اعلام شود به راحتی امکان پی گیری آدرس وجود دارد. حال با این ابلاغیه فعالیت  های پستی  دستیابی به آمار، اطلاعات و تحولات جمعیتی در کشور آسان خواهد شد.

مطابق این ابلاغیه سازمان ثبت احوال کشور مکلف است زمینه اعلام تغییر نشانی را از طرق مختلف و ترجیحا به صورت الکترونیکی فراهم کنذ و اطلاع رسانی کافی را در این خصوص انجام دهد. آیا این زیرساخت وجود دارد؟

این امکان الان هم در سایت ثبت احوال وجود دارد. متقاضیان می توانند برای دریافت کارت جدید به آدرس www.sabteahval.ir  (کلیک کنید) مراجعه کنند. در صفحه نخست سایت، آیتم تغییر نشانی وجود دارد با کلیک در آنجا فرمی وجود دارد که باید اطلاعات مربوط به نشانی جدید را پرکنند ،سپس اگر این مرحله مورد تاییدشان بود ادامه می دهند  دوباره اطلاعات را تکمیل می کنند. بعد از آن باید مبلغ 2000 هزار تومان که هزینه تعویض کارت است را از طریق شبکه شتاب پرداخت کنند.

تنها از طریق شبکه شتاب این پرداخت انجام می شود؟

خیر. کسانی که این امکان را ندارند می توانند فیش بانکی را زمانی که مامور پست برای تحویل کارت مراجعه کرد تحویل دهند.

چه مدت طول می کشد تا کارت تحویل داده شود؟

با کد رهگیری 15 رقمی که زمان ثبت نام مشخص می شود می توانند مراحل آن را پی گیری کنند ،اما کمتر از یک هفته کارت آنها تحویل پست می شود.

از چه زمانی شهروندان می توانند وارد سایت شوند؟

از همین الان. این کار از قبل هم انجام می شد اما به دلیل بی توجهی شهروندان نسبت به این موضوع و مشکلاتی که پیش می آمد دولت این ابلاغیه را صادر کرده است.

این موضوع ربطی به  کارت ملی هوشمند دارد؟

 خیر.کارت ملی هوشمند از سال 91 و از استان قم به شهروندان تحویل داده می شود که شامل کارت سلامت،بیمه،گذرنامه و تمام اوراق هویتی افراد است که در این صورت مشکل کد پستی دیگر وجود نخواهد داشت.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد اکبری IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
    1 0
    بنده برای تعویض کد پستی در سه ماهه اول 89 از همین طریق که ایشان می فرمایند اقدام نمودم اما پس از جند بار مراجعه به پست منطقه و ثبت احوال حسن ابادبعد از 6 ماه تازه با مراجعه جند باره از اداره پست اسلام شهر تحویل گرفتم نه درب منزل!!!!!!! اقا مردم را در بدر نفرمایید.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
    1 1
    برای مستاجران که بعضا سالیانه در حال تغییر نشانی هستند و تعویض کارت ملی هفته ها و شاید ماه ها بطول می انجامد طرح موفقی نیست
  • شهاب US ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۳
    1 0
    اصلا عملی نیست به این دلیل که در کل کشور این همه آدم هست که هی داره نقل مکان میکنه اینجا و اونجا چون مستاجر هست. روند دریافت کارت توسط این روش بر خلاف فرمایشات آقای کرمی بسیار طولانی هست. مشکل دیگه ای که هست اینه که عکس موجود در دیتابیس سازمان ثبت احوا بر اثر گذشت زمان قدیمی میشه و چهره افراد مسلما در طول زمان تغییر میکند. یعنی شما یک کارت ملی دارید که عکسش کلی فرق داره چهرتون.