میلگرد ترانس چیست و چه کاربردی دارد؟

میلگرد ترانس (کششی) جزء پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در پروژه‌های صنعتی و کارگاهی محسوب می‌شود و از تنوع شکل و سایز بالایی برخوردار است.

یکی از اعضای خانواده میلگردهای ساده صنعتی میلگرد ترانس (کششی) است. ظاهر زیبا و سطح صاف و صیقلی میلگرد ترانس از ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع میلگرد ساده است.

برای آشنایی بیشتر شما با این محصول، در ادامه مطلب میلگرد ترانس یا کششی را به‌طور کامل معرفی می‌کنیم و کاربردهای متنوع آن در صنایع مختلف را برایتان شرح می‌دهیم.

میلگرد کششی یا ترانس چیست؟

میلگرد ساده صنعتی نوعی مقطع فولادی بدون آج است که در صنایع مختلف به‌طور مستقیم و غیر مستقیم کاربرد دارد. این محصول از نظر شکل ظاهری در انواع مختلفی تولید می‌شود که یکی از آنها میلگرد ترانس یا میلگرد کششی است. خصوصیت بارز میلگرد ترانس، سطح کاملاً صاف و صیقلی این میلگرد ساده است.

این محصول فولادی از نظر استانداردهای فنی دقیقاً مانند سایر میلگردهای ساده نوعی میلگرد A1 محسوب می‌شود و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی (تنش گسیختگی) آن به‌ترتیب 24۰۰ و 36۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. از میلگرد ترانس برای ساخت حفاظ‌های ساختمانی، ابزار و ادوات کشاورزی، تولید قطعات فلزی، لولای آهنی، مبلمان فرفورژه و پیچ و مهره استفاده می‌شود.

قیمت انواع میلگرد ترانس

قیمت میلگرد ترانس در مقایسه با میلگرد ساده نوردی گران‌تر است. دلیل این موضوع فرایند تولید میلگرد کششی است. میلگرد ترانس طی فرایندی چند مرحله‌ای تولید می‌شود و هر کدام از این مراحل روی قیمت نهایی میلگرد تأثیر دارند. در صورتی که میلگرد نیاز به پولیش داشته باشد، اجرت هر مرحله پولیش هم به قیمت میلگرد اضافه می‌شود.

در واقع قیمت میلگرد ترانس به‌دلیل عبور از مراحل اسید شویی، سر تراشی، کشش کاری و تابگیری و در صورت نیاز پولیش تک مرحله‌ای یا پولیش دو مرحله‌ای افزایش پیدا می‌کند. برای استعلام قیمت روز میلگرد ترانس پیشنهاد می‌کنیم به سایت آذر گستر سدید مراجعه کنید.

مراحل تولید میلگرد ترانس با دستگاه‌های اتوماتیک

پس از اینکه میلگرد ساده خام تحت عملیات نورد گرم تولید شد، باید 4 مرحله زیر را طی کند تا به یک میلگرد ترانس ممتاز تبدیل شود. این مراحل عبارتند از:

  • اسید شویی

در این مرحله اکسید آهنی که در اثر حرارت روی بدنه میلگرد تشکیل شده با اسید هیدروکلریک (غلظت 2 تا 10 درصد) در دمای 82 تا 93 درجه سانتیگراد شسته می‌شود.

  • سر تراشی

در این مرحله، میلگرد ساده خام برای عبور از قالب یا دوزه به‌اندازه ۱۰ الی ۱۲ سانتی‌متر تراشیده می‌شود.

  • کشش کاری

بعد از سر تراشی، میلگرد ساده خام از قالب عبور داده می‌شود. در این مرحله سر میلگرد توسط گیره یا فک با فشار اهرم قفل شده و فرآیند کشش کاری شروع می‌شود.

  • تابگیری

در مرحله نهایی، ابتدا میلگردها در طول 3 یا 4 متر بریده می‌شوند، سپس از دستگاه تابگیری عبور داده می‌شوند تا انحنای آنها گرفته شده و کاملاً صاف و یک دست شوند.

در مواردی که کیفیت و میزان صیقلی بودن میلگرد ترانس برای سفارش‌دهنده اهمیت بالایی داشته باشد، میلگردها یک مرحله اضافه به نام پولیش زنی را هم طی می‌کنند. با پولیش زنی، زائده‌های سطح میلگرد برطرف شده و صیقلی، صاف و براق می‌شوند.

میلگرد ترانس چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع میلگرد ترانس و کاربردهای آنها

میلگردهای ترانس ساده با طی کردن مراحل مختلف به محصولات جدیدتری تبدیل می‌شوند. در ادامه با این میلگردها و موارد مصرف آنها در صنایع مختلف آشنا می‌شویم:

  • میلگرد ترانس تک پولیش

میلگرد ترانس تک پولیش از میلگرد ساده خام تولید می‌شود که ناهمواری‌های سطحی آن در عملیات پولیش زنی گرفته شده و سطحی صاف و صیقلی پیدا کرده است. این میلگرد هم ظاهری صاف و زیبا دارد، هم از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است.

از میلگرد ترانس تک پولیش برای ساخت قطعات هیدرولیکی ماشین‌آلات صنعتی یا خودروها، ساخت قطعات پمپ‌های آب و نفت و ساختار قطعات سیلندرهای نفتی استفاده می‌شود. این نوع میلگرد حتی در حین ماشین کاری هم شفافیت و براقی خود را حفظ می‌کند.

  • میلگرد ترانس دو پولیش

میلگرد دو پولیش همان میلگرد تک پولیش است که 2 بار از دستگاه پولیش‌کاری عبور داده شده است. سطح این نوع میلگرد در مقایسه با میلگرد تک پولیش کاملاً آینه‌ای و درخشنده است و از آن برای مواردی استفاده می‌شود که یک قطعه باید خاصیت مقاومت و زیبایی را با هم داشته باشد.

میلگرد دو پولیش برای ساخت محافظ نمای ساختمان‌ها با رعایت بحث زیبایی معماری، ساخت قطعات محکم و قابل رویت ماشین‌آلات صنعتی و همچنین قطعات بیرونی اتومبیل که علاوه بر مقاومت در برابر صدمات فیزیکی، باید زیبایی خودرو را هم حفظ کنند، استفاده می‌شود.

  • میلگرد ترانس سنگ‌خورده

برای تولید میلگرد ترانس سنگ خورده از دستگاه‌های ویژه تولید این نوع میلگرد استفاده می‌شود. در فرآیند تولید این میلگرد برای یکدست و صیقلی کردن سطح میلگرد، به‌جای پولیش زنی از دستگاه‌های سنگ زنی استفاده می‌شود.

میلگرد ترانس سنگ خورده به دو شکل میلگرد سر زرد و میلگرد سر قرمز تولید می‌شود. این رنگ‌ها نشان‌دهنده ساختار و روش تولید میلگردها در فرآیند کشش (روش ترمکس یا خنک کاری سرد و برگشت تحت کنترل) است و نحوه کاربرد آنها کاملاً به نیاز سفارش‌دهنده بستگی دارد.

  • میلگرد ترانس بلبرینگ خور

این محصول از نظر ظاهری به میلگرد سنگ خورده شباهت دارد، اما از جنس فولاد CK45 و st37 و با قابلیت بلبرینگ خور بودن ساخته شده است، به همین دلیل به آن میلگرد بلبرینگ خور گفته می‌شود. از ویژگی‌های این نوع میلگرد می‌توانیم به بلبرینگ خور بودن، سطح براق و سایز دهم دار اشاره کنیم که آن را به یک محصول کاربردی تبدیل کرده است.

کاربرد اصلی این نوع میلگرد ترانس در ساخت قطعات زیبا و نشکن ماشین‌آلات صنعتی و اتومبیل‌ها است. البته در صنایع مبل سازی و کارگاه‌های تولید ابزار و یراق‌آلات صنعتی هم از آن استفاده می‌شود.

  • میلگرد ترانس شش ‌پر

همان طور که از نام این میلگرد پیداست، سطح مقطع آن شش ضلعی است. میلگرد ترانس شش پر از فولاد آلیاژی ST37 تولید می‌شود و از استحکام بالایی برخوردار است. این نوع میلگردها برای ساخت ماشین‌آلات صنعتی، خودروسازی و تولید قطعات فلزی صنعتی استفاده می‌شوند.

  • میلگرد ترانس روغنی

این نوع میلگرد ترانس طی فرآیند نورد سرد تولید می‌شود، ولی سطحی کاملاً صاف، صیقلی و روغنی براق دارد. از میلگرد ترانس روغنی برای تولید پیچ‌های بلند یا به‌اصطلاح پیچ متری استفاده می‌شود.

میلگرد ترانس چیست و چه کاربردی دارد؟

بهترین میلگرد ترانس را از کجا بخریم؟

مهم‌ترین ویژگی میلگرد ترانس، زیبایی ظاهری و صیقلی بودن سطح آن است و همین موضوع باعث شده که طرفداران خاص خود را داشته باشد. البته علاوه بر ظاهر زیبا، این نوع میلگرد از مقاومت و استحکام بالایی هم برخوردار است.

برای خرید بهترین میلگرد ترانس و اطلاع از روند تغییرات قیمت میلگردهای ساده می‌توانید به سایت آذر گستر سدید به نشانی https://ahan2.com/ مراجعه کنید. در این سایت، قیمت تمام شده انواع میلگرد ساده صنعتی به‌صورت لحظه‌ای اعلام می‌شود و می‌توانید به‌راحتی به آخرین قیمت هر محصول، دسترسی داشته باشید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1643791

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =