13 اثر معنوی مازندران در لیست آثار ناملموس کشور ثبت شد

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی مازندران از ثبت ۱۳ اثر معنوی در لیست آثار ناملموس ملی خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، محمدآرمان ارشادی اظهار داشت: ثبت این عناصر در جهت حفظ و حراست میراث‌معنوی شهرها و روستاها صورت گرفت. مهارت تهیه پلاپتی‌نون،غذای لاکسو،نان سنتی کالنی،حلیم اوخاش،شیرینی خمیر طلا و خمیرآش،بافت فرش کلاردشت، گویش اوملکی، دو مقام موسیقی حقانی و کتولی، آیین برف‌اندیل، جلنگری و همچنین چندین بازی محلی در لیست آثار ملی ناملموس جای گرفت،

وی با اشاره به وجود تنوع غذایی در مازندران افزود: نان‌ها و غذاهای بی‌شماری در مازندران طبخ می‌شود که در عین سادگی در روش پخت به دلیل وجود مواد اولیه بومی متناسب با شرایط آب و هوایی، برای سلامتی مفید است.

ارشادی، گویش"او ملکی"را از جمله زبان‌های در خطر برشمرد و گفت:بازی محلی دارکلی(چوکلی) لالک،دولک،چلک مسه،چلیک ماره ،چی چیلیک،ملک ملک،چاچولک،قوله زنه و کلینگ آغاج نیز در لیست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی مازندران از ثبت جلنگری در فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری یاد کرد وگفت:چلنگری ، نوعی آهنگری محلی است که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ طویله ، میخ سرکج ، داس ، انبر ، سیخ ، سه پایه ، منقل ، نعل اسب و جوالدوز ساخته می‌شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1645906

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =