اتحادیه اروپا: مذاکرات وین به قطر منتقل نشده است!

ایسنا نوشت: سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری توضیحاتی را جهت شفاف‌سازی برگزاری مذاکرات غیرمستقیم برجامی میان ایران و آمریکا در قطر ارائه کرد.

به نقل از خبرگزاری کویت، پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به برگزاری مذاکرات غیرمستقیم برجامی میان تیم‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در قطر، گفت: مذاکرات احیای توافق هسته‌ای از وین به جای دیگری منتقل نشده است.

استانو در یک‌ کنفرانس خبری در بروکسل در این باره بیان کرد: آنچه در حال حاضر در قطر در حال رخ دادن است، مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با تسهیل‌گری اتحادیه اروپاست. این چیزی است که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه گذشته در سفرش به تهران اعلام کرد و گفت که ما توانستیم مانع را از سر راه برداریم و پیش خواهیم رفت.

او افزود: به عنوان گام اول در این مرحله، مذاکرات نزدیک را داریم که به معنی مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در زمینه پیدا کردن راهی برای پیش رفتن است تا آمریکا در نهایت بتواند به برجام ملحق شود.

سخنگوی سرویس سیاست سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: مباحثات میان شرکای توافق درباره برجام که هماهنگی آن بر عهده جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست، هنوز قرار است در وین برگزار شود.

استانو همچنین گفت:مذاکرات در دوحه با تسهیل‌گری جوزپ بورل آغاز شد که انریکه مورا، معاونش به نمایندگی از او در آن‌جا حضور دارد.

او در پاسخ به این سوال که مذاکرات وین چه زمانی از سر گرفته می‌شود، گفت: ما همیشه می‌گوییم فرصت موجود به نفعمان نیست و باید به سرعت پیس برویم، اما تعیین کردن زمان آن به جوزپ بورل، نماینده ارشد اتحادیه اروپا بستگی ندارد، چون همه چیز به اراده شرکای مذاکرات بستگی دارد که مسیر رو به جلو را در زمینه تدابیر نهایی پیدا کنند.»

این مقام اتحادیه اروپا همچنین مطرح کرد: بنابراین، ما مایلیم به سریع‌ترین شکل ممکن پیش برویم اما بگذارید قدم به قدم پیش برویم، همان طور که همیشه در دیپلماسی این کار را می‌کنیم. بگذارید ببینیم که نتیجه این مذاکرات در دوحه چه می‌شود و بعد امیدوار باشیم که امکانش وجود داشته باشد شرکا برای از سرگیری مذاکرات در وین به سرعت گرد هم بیایند.

اظهارات این سخنگوی اتحادیه اروپا در پی این مطرح می‌شود که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در صفحه توییترش از آغاز مذاکرات غیرمستقیم برجامی میان ایران و آمریکا خبر داده و نوشت: تیم من پس از رایزنی‌هایم در تهران از امروز به دوحه رفته تا تبادل نظرات غیرمستقیم میان مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی را هماهنگ و تسهیل کنند.

او افزود: هدف مذاکرات پیشبرد کارها درخصوص بازگشت به حالت کاملا عملیاتی و اجرایی برجام است.

علاوه بر این، روز گذشته، مذاکرات علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان برای رفع تحریم ها و احیای برجام با «انریکه مورا » هماهنگ کننده مذاکرات رفع تحریم ها و نماینده اتحادیه اروپا در دوحه برگزار شد.

این مذاکرات در دوحه در حال برگزاری است و صبح دیروز علی باقری برای انجام این مذاکرات، وارد قطر شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =