۴ نفر
۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
دانشنامه‌ای برای زیست مومنانه

از زندگی و زمانه جوادالائمه (علیه السلام) می توان درس های فراوانی برای به کارگیری در فضای جامعه و زندگی امروز آموخت .

اما به دو دلیل ویژگی ها و فضائل و جایگاه ارزشمند امام جواد (علیه السلام) در بین مردم کمتر از دیگر امامان معصوم شناخته شده است . اول کمی سن و کوتاه بودن عمر با برکت آن حضرت و دوم شرایط خاص دوران امام علیه السلام .

رسیدن به مقام امامت در سن ۸ سالگی و شهادت در سن ۲۵ سالگی ویژگی ممتاز و متمایز امام جواد علیه السلام از سایر پیشوایان دین است. همچنین امام جواد در دوره ای امامت جامعه را برعهده گرفتند که دوران پر حادثه ای از تزویر بنی عباس در زدایش اسلام راستین با نقاب آزادی دینی و مقابله با جریان امامت و ولایت بود، از این رو آن امام همام از جمیع جهات برای همه اسوه ،مقتدا و نمونه بوده و سیره و کلام آن نور نهم خواندنی تر است .

علیرغم جاذبه‌های فراوان در زندگی جوان ترین پیشوای دین و نگارش کتاب های متعدد پیرامون امام جواد علیه السلام اما آنگونه که شایسته است، پیرامون معرفی سبک زندگی ، سیره و زمانه جوادالائمه(ع) به جامعه به نسبت سایر حضرات معصومین کتابهای کمی وجود دارد و این در حالی است که توجه به ابعاد مختلف زندگی و عصر امام جواد(ع) می تواند نیازهای علمی و اجتماعی جامعه کنونی را پاسخ دهد .

در بین کتاب های مختلفی که پیرامون امام جواد علیه السلام نوشته شده ، دانشنامه جوادالائمه تالیف حضرت آیت الله سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری از آثار فاخری است که در این خصوص به زیور طبع آراسته گردیده . این دانشنامه که در یک جلد نوشته شده، شرح جامعی از تاریخ و سیره امام جواد(ع) بوده و دارای بخش های پنجگانه است که در بخش اول مشخصات فردی امام، بخش دوم فضائل امام در چهار فصل ، بخش سوم سیره امام جواد ،بخش چهارم مناظره های امام و بخش پنجم آن نیز به سخنان آن حضرت پرداخته است.
این اثرفاخر که محصول بیش از ۱۰ سال کارپژوهشی و تحقیقی نگارنده به همراه گروهی از فضلای برجسته حوزه است ، منبع موثق و معتبری برای پژوهشگران و نویسندگان و حتی هنرمندان جهت خلق آثار متعدد در حوزه‌های مختلف زندگی ، زمانه و سیره جوادالائمه علیه السلام می باشد.

امروز با توجه به نیازهای جامعه به الگوهای واقعی، آشنایی و تبیین سبک زندگی ائمه معصومین (ع) در بین لایه های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است .کوتاه سخن این که برای زیست مومنانه، دانشنامه جوادالائمه(ع) دستمایه ای مناسب، ساده و روان برای مطالعه و بررسی ابعاد مختلف زندگی و زمانه امام جواد(ع) و آشنایی با ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری آن امام همام و بهترین و نورانی ترین مسیر برای عموم مردم خصوصا نوجوان و جوانان امروز برای رسیدن به تعالی و بالندگی است.

* مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =