مکرون تهدید کرد: ایران را به خودش می‌آوریم!

یورونیوز نوشت: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه از این که تهران همچنان در غفلت به سر می‌برد و از امضای توافق روی میز برای احیای برجام «امتناع» می‌کند، ابراز تاسف کرد.

مکرون که در دیدار با یائیر لاپید، نخست وزیر جدید اسرائیل در کاخ الیزه سخن می‌گفت، افزود: «ایران همچنان از استفاده از فرصتی که برای دستیابی به یک توافق خوب در اختیارش قرار گرفته امتناع می‌ورزد.» او سپس تاکید کرد: «ما در هماهنگی کامل با هم‌پیمانانمان به تلاش پی‌گیرمان را برای این که ایران را به خودش بیاوریم (از غفلت بیرون بیاوریم) ادامه خواهیم داد.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین تصریح کرد: «توافق هسته‌ای برای مهار فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران کافی نخواهد بود.اما ما باید از این توافق حمایت کنیم ولی پیش از هر چیز باید منافع امنیتی دوستان خودمان و در راس آنها اسرائیل را در نظر بگیریم و سپس این توافق را از طریق مذاکرات جدی در مورد برنامه موشک‌های بالستیک ایران تکمیل کنیم.»

توصیف «غفلت‌زدگی» ایران پس از آن از سوی رئیس جمهوری فرانسه استفاده شد که مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم ایران و آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا پس از توقفی سه ماهه، هفته گذشته در قطر از سرگرفته شد ولی بار دیگر بدون نتیجه پایان یافت. اتحادیه اروپا و ایالات متحده معتقدند که ایران همچنان از امضای توافقی مطلوب که به ادعای آنها از اوایل ماه مارس گذشته بر روی میز است، امتناع می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل نیز در این دیدار گفت: «گاهی اوقات جایگزین دیگری جز نیروی جنگ برای حفظ صلح وجود ندارد.» او افزود: «ایران دائما این توافق هسته‌ای را نقض می‌کند و با پنهان‌کاری به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، جهان باید به این رفتار ایران واکنش نشان دهد.»

در ادامه این دیدار، رئیس جمهوری فرانسه خطاب به نخست وزیر اسرائیل اظهار داشت: «شما می‌دانید که همواره می‌توانید بر روی اهمیت دائمی امنیت اسرائیل برای فرانسه و تعهد همیشگی ما نسبت به تضمین امنیت منطقه حساب کنید.»

مکرون روز سه‌شنبه میزبانی از نخست وزیر جدید اسرائیل در پاریس را در نخستین سفر رسمی او نشان دهنده «روابط استثنایی دو کشور» عنوان کرد و با اشاره به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گفت: «باید به حاکمیت ملی اوکراین و امنیت ملی این کشور احترام گذاشته شود و ما هم باید در کنار این کشور باشیم.»

او گفت: «عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی منطقه ثبات بخش است و من از ادامه این روند ضروری کاملا حمایت می‌کنم و امیدوارم که فرانسه بتواند در این مسیر اسرائیل را همراهی کند.»

رئیس جمهوری فرانسه سپس به مساله منابع گازی موجود در سواحل لبنان و اسرائیل اشاره و تاکید کرد که باید از هر اقدامی که روال جاری میان بیروت و تل‌آویو را در این خصوص «به خطر بیاندازد»، خودداری شود.

مکرون همچنین خاطرنشان کرد که در جریان مذاکرات خود با نخست وزیر اسرائیل درباره مرزهای دریایی این کشور با لبنان بحث خواهد کرد. رئیس جمهوری فرانسه گفت: «دو کشور علاقه‌مند به دستیابی به توافقی هستند که امکان بهره‌برداری از انرژی را به نفع هر دو ملت فراهم کند.»

لبنان و اسرائیل، دو کشور همسایه که هنوز رسما در وضعیت جنگی قرار دارند، مذاکراتی را در اکتبر ۲۰۲۰ با حمایت واشنگتن برای تعیین مرزهای دریایی مورد اختلاف خود آغاز کردند تا موانع موجود را بر سر راه استخراج منابع گازی کشف شده در ساحل دریای مدیترانه، برطرف کنند. اما این مذاکرات در ماه مه ۲۰۲۱ به دلیل تشدید اختلاف‌ها به حالت تعلیق درآمد.

یائیر لاپید که چند روز پیش حزب‌الله را به مانع تراشی برای «دستیابی به توافق لبنان و اسرائیل در مورد مرزهای دریایی» متهم کرده بود، روز سه‌شنبه در پاریس هشدار داد: «اسرائیل با وجود ادامه حملات مکرر، هرگز از موضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.»

نخست وزیر اسرائیل هشدار داد: « ایران در تلاش است تا حملات تروریستی گسترده‌ای علیه اسرائیلی‌ها انجام دهد. حزب الله نیز بیش از ۱۰۰ هزار موشک دارد که به سمت اسرائیل نشانه رفته است و ما باید به هر حمله‌ آنها واکنش نشان دهیم.»

رئیس جمهوری فرانسه نیز تایید کرد که «تروریسم بار دیگر در ماه‌های اخیر به اسرائیل ضربه سختی زده است.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1648340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    جناب مکرون ،شما در اثر دخالت در جنگ اوکراین و روسیه در گِل گیر کرده اید. هر وقت از باتلاق اومدین بیرون ، بعد برای ایران قدرتمند رجز بخوانید.
    • صالح IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      7 0
      حالم از مکرون به هم میخوره مخصوصا اون زن پیرش که شبیه جن میمونه
  • عابدین رحیمی قجور IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    باسلام به رئیس جمهور محترم پیشنهاد دارم غرب باامضای توافق به تعهداتش عمل نخواهد کرد وبعداز امضا توافق بهانه موشک و.....را خواهد کرد واز طرف دیگر (ایران)خواهند خواست به امضا پایبند باشد ....خواهشمند است دقت وآینده نگری داشته باشید...نیش عقرب نه از ره کین است /اقتضای طبیعتش اینست//لطفا کارشناسان به ذات غرب توجه داشته باشند
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    با کلمات بازی نکنید تیتر خبر با خبر اصلی خیلی فرق داره یعنی چی ایران را به خودش می آوریم فرانسه کیه که این غلط ها را بکنه
  • یونس IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    آقای نسبتا محترم مکرونی،برو با بزرگترت بیا!
  • اشنا IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    مکرون ریز می بینیمت!
  • میلاد IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    بچه برو پیش شوگر مامیت تو رو چه به سیاست کلمه ایران خیلی گنده تر از دهن تو 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    ایران از فرصت احیإ برجام و توافق با دنیا ، هیچ استفاده ای نکرده کاملا و بزودی ملت ایران باید فشار بسیار سختی را متحمل بشه .
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      3 0
      دیگه از این بیشتر ....چیو باید تحمل کنیم که نکردیم ؟؟!!!!!
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    باید به گستاخی رئیس جمهور فرانسه پاسخ داد. او فکر می کند هر چی گذاشتن روی میز باید بگوییم روی چشمان و امضا کرد. آن دوران گذشته. فرانسه برای نفت و گاز ایران لحظه شماری می کند و هوش از دست داده و فریاد می زند.
  • حسن IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    آب که سربالا می‌ره قورباغه هفت تیر کشی میشه
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    خود کرده را تدبیر نیست
  • اصغر حمیدپور IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    اروپا مقابل ایران هیچ فرانسه عددی نیست
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    مملکت چنان تو منجلاب فرو رفته که خدا هم نمیتونه نجات بده فقط توافق میتونه نجات بده
  • Masood IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    مکرون غلط کرد.
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    تو ببین خودت هستی یا نه...
  • مجید IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    اخه خروس ها هم جز جنگجویان حستب میشن مرتیکه فرانسه امروز البته اروپا دیگر قدرت درجه۳ حساب میشوند امروز ایران هند چین به سرعت دارند میان امپراطوری ایران نزدیک
  • حسین IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    ایکاش این پیام من به این مرتیکه فاسق امانوئل مکرون می رسید ، به فضل خداوند متعال این آرزو را به گور خواهی برد که ایران را به خودش بیاوری ، شوربخت است آنکه در پی رضایت تو و امثال تو باشد ‌
  • بهنام IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    تو کی باشی که با ایران قدرتمند در بیفتی
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    مکرون هنوزبه سن بلوغ نرسیده که بخواهدحرف درستی بزند صحبت های مکرون ناشز ازکم عقلی وکم تجربگی است
  • امیرستار رحمانی IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    کوتوله فرانسوی باید بداند صحبت کردن خارج از حد وقواره خودش را کنار بگذارد ،ماکرون بدان هنگامی که خواستی نام ایران را بر زبان بیاوری اول به فکر آبروی نداشته خودت باش اربابان آمریکایی ات دارن زوزه می‌کشند شما برو احوال معلمت رو بپرس و.....
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    مکرون اول شلوارش را بالا بکشد بعد تهدید کند
  • حسن IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    اولا، فرانسه غلط اضافی کرده و اگر مرد نبردن بسم الله، دوما ما کشوری بنام اسرائیل نداریم تصحیح کنید اگر منافق نیستید، اگرم یهودی یا سلطنت طلب یا منافق هستید بدانید فرمانده این میدان الله است و جز خواری و شکست چیزی در انتظار شما و استکبار جهانی نیست.
  • محمد IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    این فرانسه در دوران جنگ بزرگترین حامی صدام بود و تسلیهات استراتژیکی چون موشک های اگزو سه هواپیمای جنگی فوق پیشرفته میراژ ۲۰۰۰ و سوپر استاندار داد و صدها نوع سلاح های مهم ک در ان ایام برتری هوای را به عراق داد و باعث به خاک خون کشیده شدن هزاران جوان ایرانی شد.هیچکس نپرسید چه شد ک بعد جنگ فرانسه قبلگاه مسولین ایرانی شد و ثروت کشور را برای وارد کردن تکنولوژی چند دهه از رده خارج شده پژو را به ایران تحمیل کرد و هرگز مقابله ای حتی دیپلماسی با این کشور نشد چند بار باید ضربه بخوریم از اینهمه نادانی یا خیانت یا نفوذی های صهیونیستی تا کی .تحویل بگیرن دلدادگان فرانسه.هنوز سگ امریکای ها شرف داره به اروپای ها خصوصا المان و فرانسه .مرگ بر دشمنان داخلی خارجی ها ک کارشون دشمنی هس داخلی ها چرا
  • عمار IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    جناب مکرون ما ایرانی ها معتقدیم سگی که واق می کنه گاز نمی گیره
  • خلیل قاسمی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    3 0
    فرانسه جای تروریسمها را عوض می‌کند خود میداند که اسراییل یک رژیم جعلی است ووووو