۱ نفر
۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
تصمیم تازه بایدن در قبال افغانستان

ایسنا نوشت: رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد که قصد دارد عنوان "متحد اصلی آمریکا در خارج از ناتو" را از افغانستان پس بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای خطاب به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان گفت: طبق بند ۵۱۷ قانون کمک خارجی سال ۱۹۶۱ میلادی، می‌خواهم اعلام کنم که قصد دارم نام افغانستان را از فهرست متحدان اصلی آمریکا در خارج از ناتو حذف کنم.

آمریکا در سال ۲۰۱۲ میلادی یعنی بیش از ۱۰ سال پس از استقرار نخستین گروه از نیروهای ناتو در افغانستان به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، به افغانستان عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا در خارج از ناتو را داد.

عنوان "متحد اصلی آمریکا در خارج از ناتو" به افغانستان اجازه داد تا کمک‌های نظامی و برنامه‌های آموزشی را از ائتلاف نظامی ناتو دریافت کند.

اما نیروهای آمریکایی و ناتو در اوت ۲۰۲۱ میلادی به دنبال روی کار آمدن طالبان در افغانستان به طور کامل از این کشور خارج شدند.

از آن پس ناتو و آمریکا تمامی حمایت‌های نظامی خود از افغانستان را به حالت تعلیق درآوردند و تنها به ارسال کمک‌های بشردوستانه ادامه دادند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1648734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =