تلاش چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای ایجاد کانال‌های گفت‌وگو با صدر

ایسنا نوشت: به دنبال ناآرامی‌های شنبه در بغداد، پایتخت عراق، یک منبع در چارچوب هماهنگی شیعیان از تلاش این چارچوب برای ایجاد کانال‌های ارتباطی و گفت وگو با جریان صدر خبر داد.

شفق نیوز به نقل از یکی از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (به جز جریان صدر) اعلام کرد که این چارچوب در حال تلاش برای ایجاد کانال‌هایی برای گفت‌وگو با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر است؛ چراکه روابط میان دوطرف تیره شده است و همین مساله احتمال درگیری مسلحانه میان حامیان دوطرف را تقویت می‌کند.

این منبع چارچوب هماهنگی که نامش را فاش نکرده است در این باره گفت: سازوکار این گفت‌وگو مبنی بر ارتباط مستقیم با رهبران برجسته جریان صدر است تا ابتکارعمل‌های سیاسی برای مهار بحران کنونی مورد بررسی قرار گیرد و با مقتدی صدر نیز دیدار شود.

وی افزود: سید عمار حکیم، رهبر جریان اسلامی حکمت ملی، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح و حیدر العبادی، رئیس ائتلاف النصر این روند را رهبری می‌کنند.

این منبع ادامه داد: چارچوب هماهنگی شیعیان درحال حاضر برای برگزاری "تظاهرات میلیونی" آماده می‌شود تا از نهادهای کشور دفاع کند و آغاز این تظاهرات و یا عدم برگزاری آن به گفت‌وگو با مقتدی صدر و نتایج ابتکارعمل‌های پیشنهادی بستگی دارد.

در همین حال، یکی از رهبران جریان صدر به شفق نیوز گفت: چارچوب هماهنگی تلاش کرد تا با ما ارتباط برقرار کند، اما ما پس از ایجاد کانال‌های ارتباطی رسمی، تابع دستور صدر هستیم.

وی افزود: ممکن است تماس‌های غیررسمی میان طرف وجود داشته باشد، اما ورود به گفت‌وگوی مستقیم با چارچوب منحصراً به تصمیم مقتدی صدر بستگی دارد.

عراق روز گذشته شاهد ناآرامی و تظاهرات حامیان جریان صدر در بغداد بود و معترضان با ورود به منطقه سبز بغداد وارد ساختمان پارلمان شدند و همین مساله منجر به تعویق جلسه پارلمان شد.

در روزهای اخیر بعد از انتخاب محمد شیاع السودانی، از سوی چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (بجز صدر) برای نامزدی نخست وزیری عراق، طرفداران مقتدی صدر در مخالفت با این نامزدی به خیابان‌ها آمده‌اند.

حامیان جریان صدر جمعه نیز چند دفتر جریان حکمت ملی و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق را بستند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1656935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =