معادیخواه : دروغ به اسم دین توجیه ندارد / ما مقصریم چون تلاش نکرده ایم دروغ ها کم شود

جماران نوشت : فعال سیایس اصلاح طلب شب هشتم محرم در دارالزهرا(س) گفت: هویت قیام سیدالشهدا(س) این است که نباید در برابر ظلم سکوت کرد. در چندین آیه قرآن به موضوع ظلم پرداخته شده از جمله اینکه «گرفتن حق انتخاب از مردم» ظلم آشکار است. جامعه اسلامی باید با خواست مردم و مشارکت مردم اداره شود.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با تأکید بر اینکه هویت قیام سیدالشهدا(س) این است که نباید در برابر ظلم سکوت کرد، گفت:امیرالمؤمنین(ع) در بستر شهادت به فرزندانشان توصیه فرمودند «همیشه در موضع دشمن ظالم و حامی مظلوم باشید». قرآن می فرماید بزرگترین ظلم دروغ بستن به خدا و دین است. ولی ما به اسم امام حسین(ع) دروغ گفته ایم و نسبت های ناروا به دین خدا و اهل بیت(ع) داده ایم. روضه ای که امامان را کوچک کند، دوستی نیست؛ امام حسین(ع) همه چیز را پذیرفت تا عزت حفظ شود.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین عبدالمجید معادیخواه در عزاداری هشتمین شب ماه محرم دارالزهرا(س)، با تأکید بر اینکه هویت قیام سیدالشهدا(س) این است که نباید در برابر ظلم سکوت کرد، گفت: در چندین آیه قرآن به موضوع ظلم پرداخته شده از جمله اینکه «گرفتن حق انتخاب از مردم» ظلم آشکار است. جامعه اسلامی باید با خواست مردم و مشارکت مردم اداره شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: امام حسین(ع) در برابر یزید ایستاد؛ چرا که ریشه مفاسد خود یزید و نصب یزید به عنوان خلیفه مسلمین بود. معاویه با اراده شخصی خودش، نه نظر و انتخاب توسط شورا و جامعه اسلامی، یزید را به عنوان جانشین خودش منصوب کرد و این بزرگترین انحراف و آغاز فجایع بعدی و انحرافات عمیق تر در جامعه نوپای اسلامی شد.

وی اظهار داشت: یزید شراب خوار، سگ باز و میمون باز بود اما این رفتارهای بی شرمانه او در مقابل مفاسد حکومت بنی امیه بسیار کوچک است. لذا تأکید می کنم نباید سطح مسأله و حکومت جور و ظالمانه معاویه و یزید به این مسائل فروکاسته شود و در این صورت همین نوع محکوم کردن امویان و فروکاستن فجایع و انحرافات آنها ظلم به سیدالشهدا(ع) است.

معادیخواه با بیان اینکه در صدر اسلام شورا و بیعت شبیه دموکراسی کنونی بود، تصریح کرد: شورا و بیعت همین بود که نخبگان جامعه که مورد اعتماد مردم هستند، جامعه را در مسیر تدبیر و عقلانیت پیش ببرند و با خواست ملت همراه باشند و نظر مردم برای آنها مهم و اولویت داشته باشد. اما متأسفانه بعد از رسول اکرم(ص) در این شورا خشت کج گذاشته شد. البته بدون تردید همین دموکراسی غرب هم نقص دارد و هیچ انتخاباتی آرمانی و بدون عیب نیست.

معادیخواه: هویت قیام سیدالشهدا(س) این است که نباید در برابر ظلم سکوت کرد

بیشتر بخوانید:

وی یادآور شد: برای یزید میدان عمل به طرز آزادنه و دلخواه باز بود و بر نظر مردم و مطالبات جامعه اسلامی اهمیت نمی داد؛ چرا که اصلاً حکومت و بقایش را بدون نظر و اراده مردم تأسیس و پیش برده بودند. مشارکتی که حق مردم بود را معاویه یک نفره تصمیم گرفت و به حکومت مستبد و یک جانبه تبدیل کرد.

این فعال سیایس اصلاح طلب ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در بستر شهادت به فرزندانشان توصیه فرمودند «همیشه در موضع دشمن ظالم و حامی مظلوم باشید». قرآن می فرماید بزرگترین ظلم دروغ بستن به خدا و دین است. ولی ما به اسم امام حسین(ع) دروغ گفته ایم و نسبت های ناروا به دین خدا و اهل بیت(ع) داده ایم. روضه ای که امامان را کوچک کند، دوستی نیست؛ امام حسین(ع) همه چیز را پذیرفت تا عزت حفظ شود.

وی تأکید کرد: شهید مطهری با حساسیت در حماسه حسینی(ع) خیلی کار کرده و تأکید می کند اشتباه نکنید. در خیلی از مقتل ها گفته می شود که امام از دشمن آب می خواست؛ در حالی که ایشان تلاش می کرد آب را خودش تأمین کند. ما باید در این چهار دهه کاستی های معرفتی را کمتر می کردیم. مراسمی که مزاحمت ایجاد کند مورد پسند سیدالشهدا(ع) نیست. حماسه حسین(ع) را وقتی می فهمیم که بدانیم بنی امیه و هویتش و تاخت و تاز معاویه چه بود.

معادیخواه با تأکید بر اینکه فتنه بنی امیه هراس انگیزترین فتنه اسلام بود، اظهار داشت: امام حسین(ع) این فتنه بزرگ را ریشه کن کرد؛ هر چند آرمان های علی(ع) برقرار نشد و فاصله زیاد بود. متأسفانه با تاریخ اسلام بیگانه ایم. سه چهارم قرآن بازگویی تاریخ است و متأسفانه عده ای جاه طلب که منافع صنفی خود را مقدم می شمردند، جنگ ها را ایجاد کردند. بدترین و نفرت انگیزترین جنگ، جنگ مذهبی است و قرآن با صدای بلند می گوید که ما پیامبران را فرستاده ایم تا بگویند که بشریت یک خانواده واحد است.

وی افزود: در یک خانواده این همه رقابت و جنگ معنا ندارد. متأسفانه جاه طلبی های دینی در یهود به وسیله خاخام های یهود رخ داد و امان از ما که به اسم دین برای زیاده خواهی و ریاست طلبی به جان هم افتاده ایم؛ ریاست طلبی بد است چه شاه باشد و چه شیخ. اینکه برخی همه مشکلات را گردن یک صنف بگذارند درست نیست اما ما هم سهم بزرگی در ایجاد این کاستی ها داریم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تأکید بر اینکه دروغ به اسم دین توجیه ندارد و ما مقصریم چون تلاش نکرده ایم که دروغ ها کم شود، گفت: امام حسین(ع) خواست که با صدای بلند بیعت اجباری را رد کند و به تعابیر مختلف گفتند بیعت اجباری ذلت است. ورق در کوفه یک شبه بر علیه مسلم برنگشت. پدر ابن زیاد باندی در کوفه درست کرده بود؛ زیاد از افسران پر نفوذ بود و در کوفه بازی هایی کرد از جمله اینکه با همرزمان سابقش بحث کرد تا معاویه هست نمی شود کاری کرد و بعد هم پسرش کار او را تمام کرد.

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1659355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =