طرح‌های دولت و مجلس برای تشویق مردم به فرزندآوری با بلیط سینما و خودرو!

چندی پیش در خبرها خواندم که در راستای بسته های تشویقی ِطرح جوانی جمعیت، بلیط سینما برای خانواده هایی با سه فرزند، نیم بها شده!!

دیروز صبح که یادداشت دوست و همشهری کار بلدم آقا مهدی بذرافکن را با تیتر « افغانستانی ها در ایران رکورد می زنند!» مرور کردم ، ناخودآگاه بسته های تشویقی دولت و مجلس برای تشویق خانواده ها به فرزندآوری از ذهنم گذشت. از نصف شدن قیمت بلیط سینما برای خانواده هایی که سه فرزند یا بیشتر دارند (بماند که با وجود سه نوزاد ونگ ونگو چطور می شود فیلم دید!)، ثبت نام خودرو بدون قرعه کشی تا پرداخت چند میلیون پول بابت تولد فرزند دوم به بعد و...که از قضا هنوز کارگر نیفتاده و یا آثارش رویت نشده!

همین طور که به بی اثر بودن بسته های تشویقی فکر می کردم ، این پرسش به ذهنم خطور کرد که این مهمانان عزیز سرزمینم با کدام انگیزه و بسته ی تشویقی رکورددار فرزندآوری شده اند؟آیا این جماعت هم مشمول طرح جوانی جمعیت می شوند؟جماعت آواره ای که از ترس طالبان و جنگ به این سرزمین پناه آورده اند با کدام انگیزه تن به ازدواج می دهند و با آغوش باز پذیرای فرزندان خویش هستند.

در همین عوالم بودم که نکته ی قابل توجه ای از یادداشت جناب بذرافکن توجه ام را جلب کرد. آنجا که ایشان از سرایدار مجتمع مسکونی خویش یاد کرده،فرموده اند غالب نیازهای سرایدار مذکور و اهل بیتش را ساکنین مجموعه تامین می کنند، حتما یکی پوشاک می دهد آن یکی خوراک وقس علی هذه در این لحظه بود که آرزو کردم کاش دولتمردان و نمایندگان مجلس به عوض ارائه طرح های ناکارآمدی که اختیار و عشقِ پدر و مادر شدن را به اجبار قانونی بدل می کند دقایقی از اوقات شریف خویش را صرف رصد و نیازسنجی زندگی ملت عزیز کنند بلکه چاره کار را دریابند!

زمانی که تامین مایحتاج ابتدایی یک خانواده‌ی جنگ زده و مهاجر،نقش انگیزه ی موثر فرزندآوری را ایفاء می‌کند بلاتردید تامین نیازهای اساسی هموطنان با فرهنگ و دوست داشتنی امان می تواند بهترین راهکار تشویقی ایشان در امر فرزندآوری تلقی شود.البته تذکر و توجه به این نکته از اوجب واجبات است که خانواده های ایرانی بنا به قول بنیانگذار این نظام ،ولی نعمتان کشور بوده بنا بر همین تفکر است که در فصل سوم قانون اساسی تامین حقوق ملت اعم از تحصیل،اشتغال،مسکن،ازدواج وحتی تامین شرایط بهره‌مندی از اوقات فراغت تکلیف حاکمیت تعریف شده است. لذا جهت عملیاتی شدن ایده هایی که منجر به مطرح شدن طرح جوانی جمعیت شده کافی است اندکی بیش از پیش به نیازها وحقوق اساسی ملت آن هم به عنوان ولی نعمتان کشور توجه شود که در چنین فرضی هیچ نیازی به نیم بهاء کردن بلیط سینما نبوده، نگرانی رکورد شکنی مهاجران در فرزندآوری نیز مرتفع می‌شود.

ختم کلام و از باب یادآوری، دولتمردان و صاحب منصبان حکومت را دعوت می‌کنم تا مروری کوتاه و مختصر به زندگی خانواده های ایرانی در دهه ۶۰ داشته، بررسی کنند در آن مقطع زمانی که کشور درگیر جنگ و مشکلات ناشی از انقلاب بود،علیرغم تبلیغ رسانه ها ((یک فرزند کافی است)) در هر خانواده لااقل سه تا چهار فرزند دیده می‌شد بدون بسته تشویقی ،جز همان کوپنی که بخشی از آذوقه ی ملت را تامین می‌کرد.

لذا شاید با یک مهندسی معکوس و تحلیل و تطبیق شرایط زندگی در آن مقطع زمانی با پذیرش و تاکید عملی این باور که ملت ولی نعمتان نظام هستند،نگرانی های منجر به طرح جوانی جمعیت و حذف غربالگری و...مرتفع شده، انشاالله جمعیت ایران با حضور و تولد فرزندانی مستغنی از حداقل های زندگی و امیدوار به آینده،رو به جوانی و فزونی منطبق بر استانداردهای روز برسد.

* وکیل دادگستری - شیراز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    125 3
    والا یه بچه هم میتونه دلیل این وضعیت رو بفهمه. مسئولان یا واقعا نفهمند یا خودشون رو به نفهمی زده اند. تنها راه حل مشکل ازدواج و فرزندآوری، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم است. با این تورم و گرانی و تفاوت فاحش بین درامدها و هزینه ها نمی توان انتظار بهبود شرایط را داشت.
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      66 9
      در این کشور با رزق حلال کسی به نان و نوایی درخور نمی‌رسد ...
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    53 9
    حالا برای دیدن آثار باید نه ماهی صبر کرد.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    87 6
    دوست عزیز حیوان هم بدون توجه به موقعیت خویش اقدام به فرزند آوری گسترده میکند . جدای از اشتغال و خوراک و پوشاک و... مسئولیت به دنیا اوردن یک انسان بار سنگینی است که خوشبختانه شاید مردم ما به این موضوع رسیده اند ، بنابر این ما انسانیم و زاد و ولد ما را به نیاز های اولیه زندگی منوط نکنید .
  • فاطمه IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    27 14
    بسیار مطلب درستی بود ممنون از شما
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    18 11
    دمت گرم آقای وکیل چه خرف درستی
  • ندا IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    41 7
    یعنی میفرمایید شعور مردم رو برگردانند به دهه ۶۰؟
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      4 1
      نه ندا خانم منظورشون این نیست. میخوان درک مردم رو نسبت به آینده‌ای بهتر تصحیح کنند.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    46 6
    اینا همه شون بسته های مزخرف فرزند آوریه،اینو همه میدونن خودمسولینم میدونن،فقط میخوان بعنوان گزارشکار برای برنامه هاشون رد کنن که یه فکری کردن. تاحالام هیچکدوم عملی نشده نخواهدم شد. بجای امتیازات فلان تو استخدام. هرکی سه به بالا بچه داره رو بدون آزمون قبول کنن،مسکنی رو که دولت رییسی اعلام میکنه بیاین ثبت نام ماهی ۷ ملیون باید کنار بذارن تا هر بار چهل تومنی بدن،درامد مردم ۷ تومن نیست... واقعا مردم چجوری بچه بیارن.
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      13 5
      مرد حسابی مگه دولت چغدر نیرو میخواد که بدون آزمون استخدام کنه؟؟؟ بعد این که مردایی که سه تا بچه دارن استخدام کنن یا زنا رو؟ یا جفتشونو ؟؟؟ D: اینجوری باشه که همه سه تا بچه میارن خخخخ.
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      11 1
      چطور به جنس زن و مرد خانواده های....امتیاز قایل میشن خنده دار نیست،ولی به زوجین زایا خخ قبولی آزمون بدن خنده داره؟!!
  • ناشناس IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    44 2
    کسی نیست به این ادمنما بگوید بلیط سینما چه تاثیر داردبعضی ها برای نان شبشان ماندهاند جوانان از بیکاری وبی پولی گرفتار انواع اعتیاد شدهاند این اقایان با بلیط سینما می خواهند یکی دو نفر تو مملکت مثل این یارو هامتخصص باشد ایران به قله پیشرفت می رسد کسی نیست به حال این ملت ومملکت کریه کند واقعا متاسفم چه بگم که نگفتنم بهتر است
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    60 2
    یکی به اینا بفهمونه ما دوست داریم بچه دوم یا سوم داشته باشیم لازم نیست شما تشویق کنید.ولی کشوری ساختید که حتی شرمنده همون یه فرزندمون هستیم و حسرت داشتن خواهر یا برادر به دل فرزندمون مونده. خدا ازتون نگذره
  • رحمانی مهابادی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    31 3
    لکم دینکم ولی الدین ... خوبان عالم کشور ما بدترین وعده دهنده ها هستند.... شکاف عمیقی است بین خوبان عالم و مردمان ایران
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      1 7
      بابا خوبان عالم!
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    24 0
    امان از نادانی ها
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    24 0
    ،داروهای ناباروری سرسام آوره،مثلا بگن زوج ناباروری که بچه بدنیا آورد تمام هزینه درمانش را پرداخت میکنیم... هزینه آی وی اف ما فقط عمل ۲۰ ملیون شد ،دولت گفت ۹۰ درصدش رو میده ،درعمل فقط ۳ ملیون دادند،بماند که پول داروهاش بسیار گرانه ما بدون بیمه ۴۰ ملیون پارسال نیمه دوم سال خرج دارو ها و عمل و آزمایشمون شد،فقط قراره ۳ تومن بدهند. و بماند که عمل آی وی اف باعث مریضی دیگه ای درمن شد بخاطر داروهای هورمونی ونیاز ب عمل پیداکردم ۸ تومن دیگم اینجوری از دستمون پرید. هم بچه نگرفت،هم مریض شدم،کلا دیگه دنبالشم نمیرم هرگز
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    29 0
    کاش دولت به همان اندازه که به فکر تشکیل خانواده وفرزند آوری بود به فکر تحکیم خانواده های تشکیل شده بود چرا به یک زن شاغل که شوهر بیمار وبیکار دارد و35 ساله زندگی رااداره می کند به بهانه های مختلف، شوهر شما نمرده، شما طلاق نگرفته اید، ثابت کنید شوهرتان دیوانه است اوراازحق مسلم خود محروم می کنند وخیلی ازز نان به دلیل این حق کشی طلاق گرفته وزندگی از هم گسیخته ای دارند وآنهایی که صبر راپیشه خود کرده اند همچنان مورد ظلم قرار گرفته نام این افراد که تعداد اندکی هستنددرسامانه های سازمان‌ها ی دولتی موجود است خانم فرهنگی بازنشسته جهت احقاق حقوق زنانی که باصبر درتحکیم خانواده کوشیدند
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    54 4
    خاک بر سرتان که ۱۰۰ هزار سال از دنیا عقبید
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      3 43
      خاک بر سر خودت. بی‌سواد برو مقالات بهترین موسسات و دانشگاه‌های جامعه شناسی را بخوان تا تاثیر پشتوانه جمعیت بالا رو بر پیشرفت و توسعه کشورها متوجه بشی.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    41 1
    آن ناقص العقلانی را بگو که بلیط سینما را در بسته مشوق فرزندآوری قرار دادند .حتی وعده ماشین و مسکن هم عملی نشده .با همین تفکرات محیرالعقولشان مملکت را تا سرحد ویرانی سوق دادند. وقتی خاستگاه این جنابان ده کوره هایی بود که دیدن ماشین آنها را به وجد می آورد ،حالا با همان سواد نهضت وبا انقلابی جازدن خود به بعضی دستگاهها ونهادها وارد شدند و برای تکمیل پروسه ترقی خود به دانشگاهایی هم که حتی زیر نظر وزارت علوم هم‌نبود راه پیداکردند و مدارک کارشناسی و ارشد و دکتری با احترام تقدیمشان شد،اینهامیشوندکارشناس،فرهنگی،سیاسی و اجتماعی و پستهای مدیریتی کلان کشور را تصاحب میکنند و یا میشوند نماینده که با شور و حرارت به غلط از mptسخن میگوید و گافهای دیگری که خبر از بیسوادی آنها می دهد
  • ایرانی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    15 1
    از این مسئولین بی کفایت بیشتر از این انتظاری نیست
  • امیر IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    15 1
    اینها چقدر احمقند مردم خانه ندارند و زمین مسکونی و خانه با دسیسه دشمن و جریان نفوذ و دلالی به ارزو و قیمتهای نجومی رسیده و مردم نگران آینده خود و فرزندانشان هستند آنوقت با ادمس بادکنکی و سینما و چرخ و فلک میخوان مردم بچه دار بشن به همه کسانی که به دنیا میان زمین بدهید تا آینده بی خانه و زمین نمانند همه مستاجرها را زمین مسکونی رایگان بدهید با تعهد ساخت غیر قابل فروش و در صورت فروش مصادره شود تا مردم امیدوار به زندگی شوند من 8 فرزند دارم اما پشیمانم
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    27 1
    بلیط سینما زیاد الان خیلی ها یک پفک هم بخرید بچه دار میشن مرد نا حسابی بچه هر دفعه که برینه 40 هزار تومان پول پوشکش میشه خرجش شما میدن که عین ففاره هر ثانیه قیمتها بالا می برید بدبختمون کردین دیگه یم ادم مجردی مثل من که حتی روز تعطیل هم کار می کنم یک غذای خوب در ماه نمی توان بخورم خدا ریشتون بکنه این دعای خیلی از مردم مطمن باشید
  • فقط خودم IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    19 1
    اگه سیستم فرزند آوریتون به راه باشه ! به شما قاقا لیلی - پشمک حاج عبدا... - سوک سوک - لپ لپ و غیر تعلق می گیرد آی ی ی ی خانوم پا به ماه ، زنبیل بردار بیار
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    10 1
    اگر منظورتون زاد و ولد افغانهاست پش اروپا هم باید مهاجران را بندازه بیرون؟ مشکل شما جمعیتی نیست شما به دنبال سرباز رایگان هستید.
  • نادر IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    7 0
    خدایا ما را ازدست مرندیها برهان میپرسید چه ربطی داره مشاور بهداشت وسلامت و خانواده یه جایی یه مرندی هست
  • سهراب IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    15 1
    متاسفانه برخی از شهرستانها مانند شهرستان خوب قوچان حتی از داشتن سینما محروم است ..چه برسد به دریافت چنین تسهیلاتی..آسفالت شهر رو نگاه میکنم یاد رضا خان می افتم ...چون هنوز آسفالت برخی از قسمت‌های شهر واسه دوره پهلوی هستش.. نه یه استخری نه مکانی واسه تفریح سالم واسه مردم ..جنگل هم که داشت به بیابان تبدیلش کردن که مردم به جای تفریح مواد بکشند و تو خودشون باشن ..واقعاً خجالت داره ...چرا مسیولین مربوطه نمیخوان به این شهرستان بسیار محروم یه نگاهی بندازن..