۳۲۹ نفر
۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۹
حکایت مالکیت ماهواره خیام؛ غاز همسایه مرغ است!

در ادبیات فارسی ضرب المثلی داریم که می گوید مرغ همسایه غاز است و جایی به کار می رود که قرار باشد «خود کم بینی» را نشان دهد.

در مقابل، اگر قرار باشد بی دلیل دیگران را تحقیر کنیم لابد باید ضرب المثل را این گونه به کار ببریم که غاز همسایه مرغ است! این حکایت آن هایی که که دو سال قبل ماهواره همسایه امان-امارات- را مسخره کردند که پول داده است، امریکا برایش ماهواره ساخته و ژاپن برایش به هوا فرستاده است!

ماهواره خیام، مالکیت ایرانی و ساخت و ارسال توسط روسیه

کشور ما که در صنعت موشکهای بالستیک و همچنین هوا و فضا جایگاه خوبی در دنیا دارد از سال ۲۰۰۵ میلادی و با ارسال ماهواره سینا ۱ به باشگاه کشورهای فضایی پیوست، ماهواره ای که به کمک روسیه به آسمان فرستاده شده بود. پس از آن به تدریج دانش بومی توسعه یافت و تاکنون ایران توانسته ماهواره های بسیاری برای اهداف مختلف علمی، پژوهشی، خدماتی و حتی نظامی به آسمان بفرستد. اما آخرین ماهواره کشور ما که خیام بود که با ماهواره‌بر سایوز روسی از پایگاه بایکونور قزاقستان در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه به‌وقت تهران ارسال شد.

ابتدا رسانه های دولتی ماهواره خیام را ماهواره ای بر زمین مانده از دولت قبل و بومی معرفی کردند اما دو اتفاق این دو ادعا را به چالش کشید. نخست توضیحی که آقای آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات، داد و نشان می داد که این پروژه دستاورد مشترک دولتهای یازدهم و دوازدهم ( آقای روحانی) و سیزدهم (آقای رئیسی) است. حتی دکتر مرتضی براری، رییس پیشین سازمان فضایی ایران نیز در یادداشتی برای گروه نخبگان خبرآنلاین نوشت: « قرارداد ساخت و پرتاب این «ماهواره‌ی با دقت بسیار بالا»، پس از توافق برجام، و مذاکره با سه کشور دارای فناوری، بالاخره در اوایل سال ۹۶ و در اواخر دولت یازدهم توسط سازمان فضایی ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با شرکت های روس -که شرایط فنی بهتری داشتند- امضا و تبادل شد و کار ساخت این ماهواره که ۴ سال به طول انجامید؛ در اوایل سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.» با این تعبیر ساخت این ماهواره در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده است، اولین سال از شروع به کار دولت فعلی.

سپس روز گذشته سفارت روسیه در توئیتی مدعی شد که ساخت ماهواره خیام از سوی شرکت های روسی و به سفارش ایران بوده است.

این که این ماهواره در کدام دولت ساخته شده است زیاد فرقی نمی کند، حتی این که ایران با وجود دانش بومی در زمینه هوا و فضا به دلایلی پروژه اخیرش را به کمک روسیه اجرا کرده باشد نیز قابل درک است اما واقعیت این است که همین موضوع دوم قبلا دستمایه ریشخند همسایه ی کوچک ما، کشور امارت عربی متحده، توسط عده ای در رسانه ها شده بود. آن ها به آن چه که ذوق زدگی امارت می خواندند با دیده تمسخر نگاه کرده و یادآوری کرده بودند که امارات فقط پول ساخت ماهواره را داده است و آن را امریکایی ها ساخته اند و ژاپنی ها به فضا فرستاده اند!

ماهواره امید و ماهواره های بعدی امارات

امارات هم فعالیت خود را در زمینه هوا و فضا با همکاری کشورهای دیگر شروع کرد و در سال ۲۰۲۰ ماهواره امید خود را به فضا فرستاد. این کاوشگر مریخ اولین مأموریتی بود که به جو مریخ رسید و مانور ورود موفقیت‌آمیزش به مدار مریخ را در ۹ فوریه ۲۰۲۱ انجام داد. با این اتفاق، امارات متحده عربی دومین کشور پس از هند شد که در اولین تلاش خود به مدار مریخ راه پیدا کرده بود. فعالیت هوای امارات در این زمینه متوقف نشد و ماهواره بعدی که ماهواره اماراتی-بحرینی «نور-۱» نام داشت سال بعد با همکاری آژانس اکتشافات هوافضای کشور ژاپن، از طریق ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد. خبرگزاری رسمی دولت امارات (وام) ادعا کرده بود که این ماهواره حاصل تلاش مشترک آژانس هوافضای امارات، سازمان ملی علوم فضایی بحرین، دانشگاه علم و تکنولوژی «خلیفه» و دانشگاه نیویورک ابوظبی بوده است. دولت امارات متحده عربی به تازگی نیز برنامه‌های خود را برای توسعه یک منظومه ماهواره‌ای رادار دهانه مصنوعی (SAR) به نام Sirb، اعلام کرده است. اگر چه جزئیات زیادی از این برنامه در دسترس نیست و همچنین مشخص نیست که در دانش ساخت آن چقدر از دانش بومی امارات و بحرین استفاده خواهد شد اما آن طور که گفته می شود این منظومه ماهواره‌ای طی شش سال توسعه خواهد یافت و اولین ماهواره آن قرار است طی سه سال آینده پرتاب شود.

تردیدی نیست که پیشرفت های صنعت هوا و فضای کشور ما قابل مقایسه با امارت و کشورهای دیگر در منطقه نیست اما به نظر می رسد به عنوان یک کشور دارای اهمیت و بزرگ در منطقه، نباید حتی در رسانه ها هم تلاش های علمی کشورهای همسایه و بخصوص هم کیش و مسلمان را به سخره بگیریم، هر چند که موضوع رقابت و اخلاق در رقابت چیز دیگری است و به جای خود باقی است. حتی اگر فعالیت های امارات در زمینه ارسال ماهواره های علمی قابل توجه باشد به عنوان ایرانی می توانیم در آن ها خود را سهیم بدانیم چرا که :

- طراحی، توسعه و انجام عملیات اولین ماهواره امارات توسط پروفسور صمد حیاتی رییس ایرانی الاصل هییت مدیره سابق ناسا و رییس مرکز مطالعات راهبردی ایالات متحده از دوران کلینتون تا ترامپ (MBRSC) انجام شده است.

- وزیر علوم پیشرفته، رئیس سازمان فضایی و نایب‌ رئیس ماموریت مریخ امارات متحده عربی نیز خانم ساره امیری ( با نام عربی ساره العامری ) است که گفته می شود ایرانی الاصل است و خانواده اش تا شروع انقلاب اسلامی در ایران زندگی می کرده است.

واقعیت این است که اگر رفتار ما حتی در سطح رسانه ها، همچنان در منطقه ابزاری در دسترس امریکا و بخصوص دشمن صهیونیستی برای کوبیدن بر طبل « ایران هراسی» بدهد، منافع اسرائیل در منطقه با همگرایی با کشورهای همسایه ی ما بهتر تامین خواهد شد و این با ذات شعارهای ما همخوانی ندارد.

همسایه اگر وفا کند خویش من است
زیرا که رفیق دل
درویش من است

حل کردن هر سو تفاهم با او
تدبیر از عقل دور اندیش من است

در عالم اگر دو دشمن کافر هست
پس
دشمن نیست هر که هم کیش من است

این معنی حسن همجواری است اگر
همسایه
فقط منتظر نیش من است؟!

افتاد اگر که حس ناامنی در
اندیشه
ی او، که تا ابد پیش من است

از ترس به سمت دشمنان خواهد رفت
این
دغدغه خود مایه ی تشویش من است ( * شعر، سروده نویسنده این سطور است)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 16
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رهگذر IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    با سپاس از نویسنده ک اطلاعات مفیدی را در اختیار خواننده گذاشت. ولی مثل جالبی هست ک میکه:.گوش اگر گوش تو و ناله اکر ناله ی ماست انچه البته ب حایی نرسد فریاد است.
  • ناشناس IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    به نظر من روسیه ماهواره ایرانی رو پرتاب نمی‌کرد باید عملکرد اون ماهواره دستش باشه تا هر وقت خواست خاموش .....
  • مصطفی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    59 37
    من نخوندم چ اراجیفی گفتی اما خود روسیه گفت ایران فقط پول داده ی پرچم زدن بالای ماهواره براتون از پرایدتون معلومه تکنولوژی چیو‌دارید الکی ادعا نکنید اگه میساختید وضع و حال مملکت این نبود شیر دستشویی میسازیم اب چکه میکنه
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    عالی
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    98 5
    ما فقط ادعا داریم
  • DK ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    62 16
    ایران تلاش کرد ولی نتوانست ماهواره ونه موشگ ماهواره بر بسازه فقط یک بار به ۴۰۰ کیلومتری رسید و یک افتابه تو جو رهاکرد تا فضا نوردها با کون نشسته دور زمین طواف ندن. از این و دست به دامن روسها شد با هزار منت تا براشان این کاررو بکنند
  • احد IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    آقای حاجی زاده شما که اینقدر خوب تحلیل می‌کنی مسائل رو، ای کاش در خصوص تحریم فروش بنزین به ایران و ساخت پالایشگاه بنزین توسط متخصصین کشورمان در عرض یکسال و غنی سازی اورانیوم در سطح بیست درصد در عرض کمتر یکسال و.... صدها پیشرفت علمی دیگر که مورد تمسخر غرب و غرب پرستان قرار گرفته بودیم را بیان می‌کردید !!!! آقای حاجی زاده مرغ همسایه در نگاه شما همیشه غاز است ، ولی در نگاه متخصصین ما مرغ همسایه مرغ و غاز ما غاز است .
  • علیرضا IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    12 46
    میشه چنین استنباط کرد، که آقای روحانی و وزیر مرتبطش در طی هشت سال حکومت خود زیر بنای دست آورد داخلی را نیز از بین برده، همانند انرژی هسته ای که هشت سال مردم را به دور برجام چرخاند، همانند چاپ اسکناس هایی که باعث بروز تورم بیست برابری گردید، عزیز برادر طعنه شما به دولتی باید باشد که هنوز زخم های بجا مانده درمان نشده
  • نژاد اریایی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    76 3
    مگر دولنمردان و ،،،،،،،،اولبن بار است یاآخرین دفعه این بلف ها را میزنندتمام کارهاشون مثل همین ماهواده است،رئیسی،تو دیگه چرا این دروغ رادولاده با آب وتاب، بارگو کردی ؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    روس‌ها صادق نیستند امکان اینکه با داشتن اطلاعات کامل ماهواره خودشان با مراکزی که دارند از آن استفاده کنند از جمله در جنگ اکراین
  • S,j IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    51 1
    مثل ماشینهای چینی برای ایران چندین برابر قیمت واقعی به شفارش ایران ..رسانه میلی
  • ناشناس IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    18 23
    آیا افتخار داره که یک نفر تو ایران بدنیا اومده بعد نتونسته استعدادهای خودشو تو کشور مادریش بروز بده پاشده رفته خارج و اونجا استعدادش شکوفا کردند و. مثل گلی که تو کشور خودمون میموند پژمرده میشد ولی فرستادن هلند اونو تبدیل کردن به یک گل بسیار ارزشمند و گرانقیمت. کجاش باعث افتخاره.؟
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    4 14
    یادمه آقای کرباسچی توسط همین آقای اژه‌ای محاکمه شد که چرا برای مدیران شهرداری تهران پرداخت‌های بالایی انجام داده. در جواب گفت اگر من نمی‌دادم ژاپن همشونو جذب می‌کرد و بیشتر از این بهشون میداد. چنانچه که خیلی‌هاشون الان دارن خارج از کشور خدماتشون رو ارائه میدن.
  • Azm IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    اینهمه آسمان وریسمان بافته ای وشعر ومعر گفته ای که بگویی چرا امارات را به تمسخر گرفته ایم . اول اینکه حکومت جمهوری اسلامی این کار را نکرده و شهروندان بوده اند دوماً امارات هزاران بار تیشه به ریشه ما وبرادی ما وهمکیشی ما زده وبعضی از حملات به کشور ما چه در جنگ وچه در حالا از خاک امارات بوده حالا شما برای این تمسخر غیر سازمانی کجایت سوخته؟ بابا تحلیل درست بنویسید مردم بیکار نیستند این .....را بشنوند
  • فولاد IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    5 81
    حالا شما خیلی همسایه خوبی هستید
  • حمید IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    الان بفرمایید امارات یه ماهواره پنج کیلویی بلده درست کنه نه وقتی ما ماهواره ۶۰۰کیلویی میخربم خودمون هم بودیم درست کنیم
  • بشیر IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    حالا ناراحتی شما از اینه که به عربهای ملخ خور امارات که پول نفت مستشون کرده بالا چشت ابروست گفتن؟
  • عبدالله IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    92 13
    باید حق و واقعیت را گفت کشور ما در تمام امورات چه قوانین چه فلسفه زندگی وزیستن وعدالت وازادی چه استقلال فکری و سیاسی چه صنعت و تجارت چه کار وعمران آبادی و......چه آموزش وتعلیم تربیت صحیح وبرابری ونظم وامنیت پایدار و...... بسیار بسیار ناتوان وضعیف است و هرج ومرج وبی قانونی و دزدی وریا وفساد وبی مسولیتی و.....بیشتر وبیشتر میشود باید تخصص رکن اول اداره کشور باشد باید نظم وقانون و شرایط زمان و جهان وحقوق انسانی رعایت شود باید این شعارها وحرفهای توخالی از این مرز وبوم دور شود باید دانشمندان و اندیشمندان تحصیلکردگان در راس حکمروایی قرار بگیرند کسانی که ملت و جهان وزمان آنها را قبول داشته باشند باید کشور وملت را مثل سایر کشورها اداره وقانون و.....باشد .هیچ نهاد وافراد ناشایست وناکارامدی نباید وارد عرصه اداری وحکمروایی شود اگر ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنیم وعلتهای عقب ماندگی فقر فساد دزدی خونریزی دروغ بیکاری اعتیاد افسردگی طلاق قاچاق خودکشی جهل بطالت و.......را طبق پژوهش وتحقیق وعلم وقضاوت مردم جستجو و...کنیم قطعا مقصر فقط حکمروایی و دین و مذهب است که قطعا باید هم این دو مطلب هم طرفداران
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    18 14
    جوووونم ایران
  • یوسف IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    15 86
    ما باید امارات را فتح کنیم امارات باید یکی از استانهای ایران باشد
  • ترامپ IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    حاجی فیروز،مگه نمی دانی الان در حال احیاء میت برجام هستیم،و همین وسط مذاکره،ایران اقدام به پرتاب ماهواره پانصد کیلویی کنه،حالا به نظرت،غربی ها،با این شرایط حاضرند با ایران کنار بیایند،درسته دیگران از مغز ودانش ،ایرانیان که خود رو به دیگران واگذار کرده اند،نهایت بهره می برند،و این جای افتخار،داره یا نداره،بماند که ملت ایران داوری کنند،که دلشون خوش باشه که نامشان کبوتر حرم،هست،وقتی دختری به یکی شوهر می دهی،دیگه نسبت به اون هیچ کاره ای،افتاد
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    آدم‌های با انصاف و منطقی مثل این آقا در میان سیاسیون و اهالی رسانه خیلی کم است ، درود به شرفت که موضوع را با سعه صدر و اخلاقی بیان کردی ، خود رییس‌جمهور فعلی که ادعای اخلاقی بودن داره ، با کنایه ایی که زد عملاً این دستاورد را حاصل عملکرد یکساله خویش می‌داند اما....
  • مجید. IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    واقعا آخر متن نصیحت وار نوشته شده خیلی خوشحال شدم. و همانطور چند بیت شعر آخر پست. حتمن اگر من با برادر یا اقوام و یا همسایه بد رفتاری یا بد اخلاقی کنم. مجبور میشن برن طرف دشمن من. پس ما باید از پیشرفت و دانسته های اونا هم شریک باشیم و هم خوشحال. چون هیچکس به اندازه برادر یا همسایه در منطقه برای ما نمیتونه خوب باشه و بالعکس. امیدوارم با حسن همجواری با همسایگان و دوستان. در پیشرفت هم سهیم و شریک و دوست باشیم. که اینگونه رفتار بزرگترین ضربه به دشمن هست. متاسفانه بعضی هستن که نانشان در دشمنی با بقیه هست و باعت پسرفت کشورمون در همه زمینه ها میشه.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    ب فرمایش حضرت علی ع. دشمنان تو 3 گروهند 1_ دشمن تو. (آمریکا، اسرائیل، داعش ) 2_ دوست دشمن تو. (عربستان، بحرین) 3_ دشمن دوست تو حالا ب نظر شما کسی ک سنگ بحرین رو ب سینه میزنه و مدتها این بغض رودر سینه نگه داشته تا در چنین روزی یادآوری کنه، جزو کدوم دسته است؟؟؟
  • ابراهیم IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    اون جاییتون که میسوزه مدام درحال سوختنه... اول اینکه این یه پروژه مشترک بین ایران وروسیه هست که هشتاد درصدش ایرانیه درثانی درخلال همین پروژه دانشمندان ایرانی با ساخت کامل این گونه ماهواره ها آشنا شدن وبنوعی انتقال تکنولوژی محسوب میشود حال آنکه امارتی ها حتی فکر نکنم ماهواره سفارشیشونو از نزدیک دیده باشن! چه برسه دخالت در پروسه تولید وپرتاب!! پس لطف کنین زیادی زر نزنین!
  • علی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    عجب غضنفرهایی هستید شماها . ما باید طرف مقابل را به حال خود بگذاریم و غضنفرهای داخل تیم خودمان را مهار کنیم که فقط دنبال گول به خودی زدن هستند البته با علم اینکه گول به خودی میزنند . تمام دشمنان انقدر ناراحت هستند که چرا ایران توانسته به همچین ماهواره ای دست پیدا کنه ولی غضنفرهای ما دنبال باخت دادن هستند .
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    ما قبلاً ماهواره ساختیم ، این ماهواره هم طرح اولیه و کامسپتش از ایران بوده! پس ما که سازنده هستیم نیازی به اثبات نداریم ولی امارات هیچ وقت خودش نساخته و پز داده
  • امیر ماریانی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    18 76
    آره مرغ همسایه غاز است .چرا که نویسنده جرات ندارد مثل یک مرد بگوید در دولت نهم و دهم ما جز باشگاه فضایی دنیا شدیم و شخصی مثل دکتر احمدی نژاد ایران را به این افتخار نایل کرد تا زمانی که نویسندگان بیچاره زبون و ترسو زیاد داشته باشیم حقیقت همیشه گم میشود و مرغ همسایه غاز میشود خاک بر سر چنین نویسندگان بدبخت و زبون و ترسویی
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    18 76
    سالهای سال ازتشکیل اصلاح طلبان میگذره ومن هنوزمتوجه نشدم واقعا خرن یاخودشون روبه خریت زدن برای فریب مردم بیچاره .اول ازخودت داستان سرایی کردی وبعدداستان خودتونقدکردی؟اگراین باورته پس واقعاخرین واگرنقش خرروبازی کردی که دیگه گذشت زمانیکه مردم روبراحتی فریب میدادین
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    تا اونجا که من یادمه کسی مصغره نمی کرد بعضیا تون بودید که افتخار می کردید به پرتاب ماهواره های کشورهای دیگه حتی اگه ناموفق هم بود و اعتراض داشتید به این که چرا ما این کار را نمی کنیم.کلا شما همش مخالفید
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    بسیار عالی
  • ایرانی IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    گویا نویسنده همه چیز را برعکس فهمیده . ابتدا عده ای ماهورهای عربی را بر سرمان چماق کردند که آنها چقدر پیشرفت کردند و چه و چه . عده ای هم در داخل به پاس دفاع از دستاوردهای داخلی عنوان نمودند که ماهواره ها تماما خارجی است و نمی توان به عنوان دستاورد علمی یک کشور عربی خار چشم داخلی کرد . نویسنده متن بدجور عقده خود تخریبی و خود تحقیری دارد
  • عسکری IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    دقیقا برعکس گفتی، اون زمان که امارات پول ماهواره ژاپنی رو حساب کرده بود ، فضای رسانه داخل میگفتن ببین امارات کجاست و ما چیکار داریم میکنیم، حالا که ایران همون کار رو کرده و به روسیه سفارش ماهواره داده، میکن ههه ماهواره که بومی نیست و کار بی ارزشیه!!! اونموقع هیشکی امارات رو سرزمش نکرد.
  • ابوالقاسم پیری IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    77 0
    آقا نخواستیم مالکیت ول کنید آمریکا با آن همه قدرت و علم و تکنولوژی ناسا سازمان فضایی آمریکا فیک و مفتضح شد
  • ارمان IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    خودتون هم خوب مس دونید که دارید حقایق رو وارونه نشون میدید همون طور که ضرب المثل رو خیلی ناشیانه و خیلی مضحک وارونه کردید. اینکه امارات یا هر کشور دیگه ای براشون ماهواره ساخته بشه و این ماهواره پرتاب بشه نه تنها اشکالی نداره و اصلا جاس مسخره کردن هم نداره و هیچ کس هم این رو مسخره نمیکنه ولی اینکه خودت هم بتونی در کنار اون ماهواره ای که برات فرستادند خودت با توان داخلی ماهواره بسازی و پرتاب کنی جای تقدیر داره. واقعا متاسفم برای رسانه شما که جای تقویت غرور ملی در حال بسط خود تحقیری هستید . امارات و ۷یلی کشورای دیگه ماهواره دارن تو فضا ولی چند کشور در دنیا خودشون ماهواره ساختند و پرتاب کردند . امارات ماهواره نور یو و نور دو نداره که خودش ساخته باشه. این ادعای مسخره شما مثل این هست که یعنی اگه خودمون ماهواره ساختیم دیگه نباید از تکنولوژی دیگران هم استفاده کنیم
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    اینکه یا کمک دیگران و با استفاده از تکنولوژی کشورهای دیگه ماهواره یا هر چیز دیگری ساخته بشه اشکالی نداره منتهی مشروط بر اینکه منجر به انتقال فناوری هم بشه. ایران اگه با کمک دیگران ماهواره ساخته و پرتاب کرده ولی در حال حاضر در این حد انتقال فناوری انجام شده که خودش هم مستقلا در این حیطه فعالیت کنه و ماهواره بسازه و پرتاب کنه ولی آیا امارات متحده عربی تاکنون یک ماهواره تونسته خودش بسازه و پرتاب کنه. حتی اگه اون پرتاب با شکست هم مواجه شده باشه اشکالی نداره ولی آیا انجام شده یا خیر؟ وگرنه صرف همکاری با کشورهای صاحب تکنولوژی اشکالی نداره که مفید هم هست مشروط بر اینکه اگه ده تا ماهواره برات ساختند و پرتاب کردند حداقل یازدهمین رو بتونی خودت بسازی و پرتاب کنی حتی اگه این پرتاب هم شکست بخوره تجربه ای برای پرتاب دوازدهمی خواهد بود. پس حقایق را وارونه نکنید لطفا
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    هیچ کس بر توانایی امارات یا هر کسور عربی دیگه ای شک نداره . امارات هم چنانچه اراده مز کرد و خواسته هاش رو محدود به رضایت ابرقدرت اا نمی کرد میتونست هم ماهواره خودش بسازه و ام پرتاب کنه ولی وقتی برای توسعه علمی و فنی حد و مرزی به نام اجازه از آمریکا قرار بدی طبیعتا اونها اجازه ساخت موشک ماهواره بر به سورت مستقل به هیچ کشوری نمیدن چون میخوان این توانایی در انحصار خودشون باشه. جتی اگه ماهواره هم بزارن بسازی ولی پرتاب رو باهاش کنار نمیان
  • حسینی زاده IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    ماهواره خودمان بهتربود چون روسیه درقبال خدا میدان چه بهای سنگینی این کار غیر واجب را برای ایران انجام داده‌اند گندش در میاد
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    از اول مشخص بود سقرا کبرا می کند برای بگوید ماهواره امارات که هیج کارکرد عملیاتی برای کشور امارات دارد بهتر است
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    چرت وپرت گفته اید
  • FI ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    من يک دوست قدیمی دارم بنام حمید کتانه صدای قشنکی داشت. به یاد او افتادم.
  • امید IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    احسنت تبارک الله
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    میخوای سه جزیره را هم پیشکش کنیم تا شما از کودک کوشان یم راضی بشی؟
  • بهزاد IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    ما در جواب کسانی که امارات رو تو سر دانشمندان ما میزدند و کشورمونو تحقیر میکردند ناچار شدیم کاملا به حق امارات رو مسخره کنیم در ضمن کار بزرگ ساخت و ارسال ماهواره خیام بسیار بسیار بزرگتر از ماجرای خنده دار ارسال ماهواره توسط امارات به مریخ بود . در ضمن شکی نیست که دانش و تکنولوژی فضایی کاملا درون گرا و مقتدرانه و بومی در ایران به مراتبببببب بالاتر از امارات است و تشبیه و مقایسه اصلا خنده داراست.
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    ریشه تمام مشکلات و بدبختی های مردم و کشور در دشمنی با غرب است، سفیر روسیه تا به حال کاری به جز تحقیر ایران انجام نداده
  • ایرونی IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    دردتورامیفهمم ای دوست ماینگونه نبودیم .اینگونه مارو کردند.
  • احمد IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    94 7
    آقایان به اصطلاح تحلیلگر امارات اگرفعالیتی درزمینه ساخت و پرتاب ماهواره انجام داده ينه آن رادارد واز جيب خودش داد و دست توجیب مردم نکرد آدم حسابی الان 6 سال است که با فقر وبدبختی و با خوردن ضایعات مرغ وگوشت و برنج نیمدانه و نون داریم شکم بچه هایمان را سیر میکنیم 15سال است خرید یک کت شلوار تودلم مانده من همسرم هرکدام سی سال کارمیکنیم و مالیات می‌دهیم هنوز نداریم پول بلیط قطار بخریم بریم زیارت هنوز مستاجر هستیم با این وضعیت ماهواره می‌فرستیم فضا انخم 40 میلیون دلار از کجا از جیب مستمری‌بگیران که الان 5 ماه است یک دولت مدعی نتوانسته مشکلشان را حل کند توی قیمت مرغ این دولت مانده بعد پوز ماهواره می‌دهید همان اماراتی که می‌گویید نفری 6هزاردلار یارانه می‌گیرند تفریحات آنها تابستان در فرانسه است یک معلم اماراتی مثل یک سلبریتی ایرانی زندگی می‌کند سرتان را توی برف کردید بعد ادعاتان هم می‌شود یک ضرب المثل جنوبی میگه خروس پاهاش توی انشه قوقولی قوقول هم می‌کند بدبختا مردم توشهر به گدایی افتادن برید ببینید توی شهرستانها بازنشسته ها بعداز ظهرها تگدی می‌کنند خجالت بکشید شرم را دور انداختید...
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    حتما ماهواره خبام بفصا رفته که مشروب خوارهارا ردیابی دستگیرکند
  • اسماعیلی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    حرف حساب
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    یعنی وطن فروش تر از شما هم هست تو این دنیا؟!!!!!!
  • نورالدین نصرتی FR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    بسیارعالی وآموزنده،ًثبت باسندبرابراست ،ایوالله برار
  • محمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    قضیه لو رفت وگرنه به حساب ایران گذاشته بودند و این آقای کارشناس میگه مهم نیست که ماهواره متعلق به چه کشوری باشه لابد مهم اینه که به نام ما ثبت شده !