۳ نفر
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
از کوک هنگ درام خود مطمئن شوید

به دلیل ساده نبودن کوک کردن سازهای هنگ درام، بهتر است در هنگام خرید مطمئن شوید که ساز کوک بوده و همچنین ساز دست دوم نباشد!

یکی از خوش نواترین سازهای موجود در بازار، ساز هنگ درام بوده که در انگلیسی به آن Hangdrum گفته می‌شود. این ساز دلنشین توسط زوج خوش ذوق آلمانی که در کشور سوئیس بودند، ساخته و در سال ۲۰۰۰ میلادی رونمایی شد.

هنگ درام

با گذشت بیش از ۲ دهه از رونمایی این محصول، امروزه هنگ درام یکی از سازهای پرطرفدار در سطح جهانی است که خوشبختانه برندهای ایرانی نیز توانسته‌اند این محصول را با بالاترین کیفیت تولید نمایند. شایان ذکر است که برندهای ایرانی امروزه در سطح جهانی نیز طرفداران بسیار دارند. برندهای ایرانی این ساز با قیمتی بین ۴ تا بیش از ۲۵ میلیون تومان در بازار وجود داشته که در سطوح تازه کار، نیمه حرفه ای و نهایتا حرفه‌ای قرار گرفته‌اند.

برای بررسی تعرفه سال ۱۴۰۱ و قیمت هنگدرام به همراه گارانتی یکساله، برروی لینک کلیک نمایید.

برندهای مطرح ایرانی هنگ درام

در حال حاضر، چهار برند اصلی در بازار ایران فعالیت داشته که شامل کیتا، وندا، اکو و نهایتا برند اقتصادی آرشا هستند. محصولات آرشا و اکو در دسته‌ی هنگدرام‌های مبتدی و نیمه حرفه‌ای تولید شده و دو برند دیگر کیتا و وندا در سطح حرفه‌ای تولید می‌شوند. بهتر است بدانید که متریال استفاده شده برای ساخت این ساز، می‌تواند استیل ضد زنگ و یا نیتراید باشد. اگرچه صدای سازهای استیل بلندتر است، اما کیفیت و طنین صدای سازهای تولید شده از متریال نیتراید بسیار بهتر بوده و به همین دلیل سازهای حرفه‌ای عموما از جنس نیتراید ساخته می‌شوند. در ادامه، هر چهار برند را بررسی کرده تا بهترین برند ایرانی را بر اساس نیاز شما، معرفی نماییم.

هنگ درام کیتا

یکی از قدیمی‌ترین و با کیفیت ترین برندهای ایرانی، برند کیتا بوده که با نام کیتا پنتام نیز شناخته می‌شود. هنگدرام‌های دستساز این برند، از جنس نیتراید بوده و بسته به نیاز، می‌توانند بین ۹ نت تا ۲۱ نت را ارائه دهند. معروف‌ترین مدل هنگ درام این مجموعه، هنگ درام کیتا پنتام ۹ نت بوده که در گام ر مینور و با چینش D Kurd عرضه شده است. این ساز در سطح حرفه‌ای استفاده شده و قیمتی بین ۱۶ تا ۲۰ میلیون تومان دارد. یکی از مشکلات اصلی این برند، زمان انتظار برای دریافت سفارش است. هر زمان که ساز را سفارش دهید، بین ۱ تا ۲ ماه باید در انتظار ساخته شدن آن بمانید. اما طبیعتا انتظار برای رسیدن به یک ساز حرفه‌ای با برند کیتا، ارزش آن را خواهد داشت. نمایی از این محصول در تصویر زیر نمایش داده شده است.

هنگ درام کیتا پنتام ۹ نت

هنگ درام وندا

وندا یکی از بهترین برندهای ایرانی است که محصولات بسیار با کیفیتی را از جنس نیتراید تولید می‌کند. بر خلاف کیتاپنتام، خرید این محصول نیازی به زمان انتظار نداشته و به محض ثبت سفارش، ساز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این محصول نیز در گام ر منیور و با چینش D Kurd عرضه شده که امکان نواختن بسیاری از آهنگ‌ها را به شما خواهد داد. عموما اساتید هنگ درام، از برند وندا برای آموزش استفاده کرده و به هنرجویانی که به صورت جدی قصد دنبال کردن این مسیر دارند را نیز پیشنهاد می‌کنند از این برند استفاده نمایند. برای اطلاع از سایر مشخصات برند وندا، بهتر است به سایت مرجع خرید هنگ درام و لوازم جانبی آن یعنی هنگدرام استور مراجعه نمایید.

هنگ درام اکو

برند اکو یکی از برندهای اقتصادی در سطح ایران بوده که قیمتی نصف برندهای قبلی دارد. این محصول نیز در گام ر مینور بوده و از چینش D Kurd استفاده کرده است. متریال استفاده شده در برند اکو، استیل ضد زنگ بوده که صدای بلند و رسایی را هنگام نواختن، به گوش شنوندگان می‌رساند. این برند عموما توسط هنرجویان نیمه حرفه‌ای یا حرفه‌ای که قصد دارند ساز با بودجه‌ی مناسبی خریداری کنند، استفاده می‌شود. هنگ درام اکو در گام رمینور می‌تواند ساز مناسبی برای نواختن الگوهای هنگ درامی باشد.

هنگ درام آرشا

پرفروش ترین برند ایرانی هنگ درام، هنگ درام آرشا است که به دلیل قیمت بسیار مناسب، تقاضای بالایی برای آن شکل گرفته است. این محصول قیمتی نزدیک به ۵ میلیون تومان داشته و خصوصا هنرجویانی که تازه فعالیت خود را شروع کرده‌اند، از این برند استقبال نموده‌اند. متریال این ساز استیل ضد زنگ بوده و ۹ نت قرار داده شده برروی قسمت بالایی که در گام ر مینور و چینش D Kurd است، یادگیری را برای همگان تسهیل نموده است. سری M این محصول که نیمه دستساز است، طرفداران بیشتری داشته که به رنگ طلایی در اختیار مشتریان قرار گرفته است. نمایی از این محصول را در تصویر زیر مشاهده می‌نمایید.

هنگ درام آرشا

کوک هنگ درام

یکی از مشکلاتی که عموما فقط در برند آرشا مشاهده می‌شود، کوک نبودن یکی از نت‌ها است. از آنجاییکه امکان تنظیم ساده‌ی کوک هنگ درام وجود ندارد، بنابراین، بهتر است در همان زمانیکه قصد خرید دارید، از کوک بودن ساز اطمینان کسب نمایید. متاسفانه در بعضی از فروشگاه‌ها مشاهده شده که ساز خارج از کوک یا حتی ساز دسته چندم در اختیار مشتریان قرار گرفته است. برای اطمینان از اینکه ساز خریداری شده حتما کوک باشد و ساز دست دوم (یا چندم) را به عنوان ساز نو خریداری نمی‌کنید، بهتر است خرید خود را از فروشگاه مرجع هنگدرام یعنی هنگدرام استور انجام دهید. این فروشگاه، تمامی سازها را توسط دو کارشناس تایید کرده و تمامی محصولات خود را به همراه گارانتی عودت وجه در صورت وجود مشکل در ساز، عرضه کرده است. بدین ترتیب، هم خیال خود را بابت نو بودن محصول راحت نمایید و هم در صورت نیاز از گارانتی استرداد وجه استفاده نمایید.

چرا گام ر مینور

محبوب ترین گام در میان تمامی گام‌های هنگ درام، گام ر مینور است. این گام میتواند میزبان بسیاری از آهنگ‌های پرطرفدار جهانی باشد. علاوه بر آن، محتوای آموزشی متعددی برای این گام در اینترنت به صورت رایگان عرضه شده که فرآیند یادگیری را تسهیل می‌نماید. بیشتر محتواهای آموزشی آپارات، یوتیوب، اینستاگرام و ... همگی با استفاده از هنگدرام‌هایی در گام ر مینور و خصوصا چینش D Kurd عرضه شده‌اند که کار یادگیری رایگان نواختن هنگدرام را نیز راحت کرده است. بنابراین، با خرید هنگدرام در گام ر مینور، هنرجو می‌تواند به صورت کاملا رایگان، از محتواهای آموزشی استفاده کرده و آهنگ‌های دلخواه خود را بنوازد. این در حالی است که در گام‌های دیگر، یا محتوای آموزشی وجود ندارد و یا بسیار محدود بوده که همین امر باعث از دست رفتن جذابیت گام‌های دیگر هنگ درام شده است.

نگهداری از هنگ درام

با توجه به قیمت نسبتا بالای سازهای هنگدرام، بهتر است همواره نهایت مراقبت از آنها را انجام دهید. مراقبت از هنگدرام به دو شکل انجام می‌شود. اول اینکه هنگام جابجای آن بهتر است از هاردکیس استفاده نمایید و دوم هم اینکه در فواصل زمانی مشخص، حتما از روغن مخصوص هنگدرام برای چرب کردن سطح بیرونی ساز استفاده نمایید. در حال حاضر، یکی از بهترین برندهای هاردکیس هنگدرام، برند آواجا بوده که بیشترین استحکام را در محافظت از ساز دارد. همچنین یکی از بهترین برندهای روغن مخصوص هنگ درام، برند سوئیسی OAK بوده که باعث جلوگیری از زنگ زدگی، فرسایش سطح ساز و همچنین نرم شدن صدای ساز خواهد شود. روغن هنگ درام OAK به صورت اختصاصی برای سازهای هنگدرام و تانگدرام تولید شده است که در بازار ایران نیز با قیمت مناسبی قابل خرید است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661592

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =