ایسنا نوشت: یکی از مشاوران نزدیک رئیس‌جمهوری اوکراین گفت، اوکراین قصد دارد ضدحمله‌ای با هدف ایجاد هرج‌ومرج میان نیروهای روسیه انجام داده و خطوط تدارکاتی ارتش این کشور را هدف قرار دهد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با روزنامه گاردین گفت، ممکن است در دو تا سه ماه آینده حملات بیشتری انجام شود، حملاتی مشابه حمله روز سه‌شنبه به یک خط راه‌آهن و حمله به یک پایگاه هوایی روسیه در شبه‌جزیره کریمه و همچنین هدف قرار دادن هواپیماهای جنگی روسیه در این شبه‌جزیره.

روسیه روز سه‌شنبه از وقوع چند انفجار در یک انبار مهمات در شبه‌جزیره کریمه به دلیل آتش‌سوزی خبر داد. پودولیاک در این باره گفت، این اتفاق یادآور آن است که خطر انفجار انبارهای تسلیحاتی و مرگ «اشغالگران و دزدان» در کریمه بالاست.

روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد.

اوکراین تاکنون مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته، اما وقایع اخیر در کریمه موجب وحشت گردشگران روس شده است. آن‌ها روز سه‌شنبه در ایستگاه راه‌آهن شهر سیمفروپول، مرکز کریمه صف کشیده و در انتظار خروج بودند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در حال رسیدگی به این خرابکاری‌ها بوده و اقدامات لازم را برای پیشگیری از وقایع مشابه در آینده اتخاذ خواهد کرد.

پودولیاک گفت: استراتژی ما این است که تدارکات، خطوط تامین، انبارهای مهمات و دیگر زیرساخت‌های نظامی روسیه را هدف قرار دهیم. این در میان نیروهای روسیه ایجاد هرج‌ومرج کرده است.

این مشاور که غالبا از او به عنوان سومین چهره قدرتمند اوکراین یاد می‌کنند، گفت رویکرد کی‌یف در ضدحملات، با تاکتیک‌های جنگی روسیه تفاوت دارد.

او گفت: روس‌ها به نوعی به همه آموخته‌اند که ضدحمله نیازمند سربازان بسیار است، مانند یک مشت غول‌پیکر و فقط در یک جهت پیش می‌رود. اما حمله متقابل اوکراین بسیار متفاوت است. ما از تاکتیک‌های دهه‌ها ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ استفاده نمی‌کنیم.

با این حال، ممکن است این اظهارات پودولیاک نشان‌دهنده ناتوانی اوکراین در گردآوری سربازان کافی برای ضدحمله‌ای تمام‌عیار در جنوب این کشور باشد. کی‌یف برای این کار باید به ازای هر سرباز روس، دست‌کم ۳ سرباز اوکراینی اعزام کند.

در عوض، اوکراین سعی کرده شهر خرسون - تنها شهر غرب رودخانه دنیپر که تحت کنترل روسیه است - را از طریق تخریب جاده‌ها و پل‌های راه‌آهن، منزوی کند. کی‌یف این کار را با استفاده از سامانه‌های توپخانه‌ای غربی انجام داده و عملا تامین تدارکات سربازان روسیه در این شهر را غیرممکن کرده است.

این مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین گفت که شاید حمله اخیر به پایگاه هوایی کریمه کار پارتیزان‌ها و جنگجویان غیرنظامی باشد، اما با لحنی کنایه‌آمیز، بیانیه مسکو مبنی بر «اتفاقی» بودن این حادثه را رد کرد.

او گفت، اگر روس‌ها واقعا فکر می‌کنند که این انفجارها «حاصل ته‌سیگارهای رها شده در انبارهای مهمات» است، احتمالا «علم فیزیک متفاوتی» دارند!

پودولیاک همچنین گفت: با گفته‌های وزارت دفاع روسیه مبنی بر اینکه در دو تا سه ماه آینده شاید حملات بیشتری از این قبیل اتفاق افتد، موافق هستم. شاید شاهد تکرار چنین حملاتی باشیم.

او همچنین پلی را که شبه‌جزیره کریمه را به سرزمین اصلی روسیه متصل می‌کند، یک هدف نظامی قانونی دانست و گفت: این یک سازه غیرقانونی و دروازه اصلی تامین نیروهای روسیه در کریمه است. چنین سازه‌ای باید نابود شود.

پودولیاک که در اوایل جنگ عضو هیئت مذاکره‌کننده اوکراین با روسیه بود، گفت تا زمانی که روسیه متحمل شکست‌های سنگینی در میدان نبرد نشود، هیچ چشم‌اندازی برای مذاکره جدی وجود ندارد. او گفت که برخی کشورهای اروپایی این «توهم» را دارند که روسیه با «حسن نیت» در مذاکرات حاضر خواهد شد، اما «گوش‌های روسیه تنها زمانی باز می‌شود که یک چماق غول‌پیکر نظامی بر سرش کوبیده شود».

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1663161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =