بهمن: هدف از ترور دختر دوگین زدن ریشه‌ها و اندیشه‌ها بود

یک کارشناس مسائل اوراسیا در گفتگویی با خبرآنلاین ترور داریا دوگینا دختر الکساندر دوگین، فیلسوف و دانشمند روس را تلاش اوکراین و غرب در راستای مخالفت با اوراسیاگرایی ارزیابی کرد.

ابوالفضل خدائی: داریا دوگینا، کارشناس سیاسی و روزنامه‌نگار و دختر الکساندر دوگین، متحد پوتین، شامگاه شنبه ۲۰ آگوست، پس از انفجار خودرویش در مسکو ترور شد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قتل دختر الکساندر دوگین، فیلسوف و دانشمند روس را"جنایتی نفرت انگیز و بی رحمانه" خواند و گفت که این جنایت به زندگی داریا دوگین، فردی باهوش و با استعداد پایان داد. در همین حال الکساندر دوگین همسو با سرویس امنیتی روسیه، دولت اوکراین را مقصر قتل دخترش دانست و گفت به دنبال پیروزی نظامی به جای انتقام است.

شعیب بهمن رییس مؤسسه مطالعاتی جهان معاصر در گفتگویی با خبرآنلاین درباره زوایای این حادثه ترور و اهداف آن گفت: موضوع را می توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد؛ موضوع اول الکساندر دوگین، شخصیت او و همچنین جایگاه او در اندیشه سیاسی روسیه است. جایگاهی که طی سالهای گذشته با موافقان و مخالفانی در ساختار سیاسی و همچنین مجامع علمی و آکادمیک روبرو بوده است. ضمن اینکه چنین مواضعی نه تنها در داخل بلکه فراتر از قلمروی روسیه نیز تسری پیدا کرده است. به نحوی که در کشورهای پیرامونی و مجاور روسیه و چه در غرب اندیشه های او مورد توجه قرار گرفته است.

بهمن: هدف از ترور دختر دوگین زدن ریشه‌ها و اندیشه‌ها بود

بیشتر بخوانید:

معمار جنگ اوکراین چگونه در دل پوتین جا باز کرد؟

دوگین: به جای انتقام به دنبال پیروزی نظامی هستیم

عاملان ترور دختر متحد پوتین شناسایی شدند

وی در خصوص موافقان و مخالفان دوگین نیز گفت: مخالفان دوگین معتقدند که او یک تلقی فاشیستی و امپریالیست گونه از اوراسیا و مفهوم ژئوپلتیک آن ارائه می دهد. این در حالی است که موافقان بر مبنای تفکرات پیچیده فلسفی دوگین معتقدند که او جهانی را به تصویر می کشد که در آن باید از ایدئولوژی هایی مانند لیبرالیسم، فاشیسم و کمونیسم عبور کرد و به یک تئوری چهارم دست پیدا کرد. بنابراین یک وجهه از موضوع می تواند به مخالفت ها با اندیشه های دوگین ارتباط پیدا کند.

این کارشناس با اشاره به اینکه وجه دوم و مهم موضوع زمان انجام این ترور است که در آن به جای دوگین دخترش هدف ترور قرار می گیرد گفت: شرایط منطقه ای و بین المللی که روسیه دارد بیشتر می تواند انگیزه ها از این ترور را مشخص کند. حمله روسیه به خاک اوکراین می تواند مخالفان جنگ در کرملین را به نتیجه دیگری برساند و ضمن گرفتن پیام این ترور آنها را به نخبگان روسیه که مخالف تهاجم به اوکراین هستند نزدیک تر کند.

وی در پایان گفت: به نظر می رسد که این حادثه ترور توسط اوکراین و با همکاری کشورهای غربی انجام شده باشد. در واقع هدف از این اقدام رساندن پیامی به کرملین بود، پیامی که اندیشه و اندیشمندان اوراسیاگرا و نخبگان طرفدار این ایده را مورد هدف قرار می دهند. به عبارت ساده تر از هدف از این ترور زدن ریشه ها و اندیشه ها بود که حتی می تواند در این روند سیاستمداران و نخبگان سیاسی روسیه نیز مورد هدف قرار گیرند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1665379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    9 26
    بنده درگذشت این بانوی انقلابی و یار و دوست ملت ایران را به پیشگاه امت اسلامی تسلیت عرض میکنم . مرگ بر آمریکا مرگ بر اوکراین .