دو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت​وگوهای جداگانه​ای بر لزوم پیگیری دریافت غرامت از عراق تاکید کردند.

سید علی آقازاده در واکنش به اظهارات مقامات عراقی درباره غرامت جنگ عراق، گفت: جمهوری اسلامی در فضایی آرام، دوستانه و در عین حال با رویکردی جدی بحث غرامت جنگ عراق را پیگیری می کند و اظهارات اخیر نمایندگان عراق به دلیل نفوذ نیروهای آمریکایی در پارلمان عراق است.

نماینده رشت تصریح کرد: بنابر اسناد سازمان ملل متحد، عراق به صورت رسمی به عنوان آغازگر جنگ معرفی شده و ایران در جایگاه کشوری که مورد تعرض قرار گرفته است دریافت غرامت را پیگیری می کند. پیگیری‌های جمهوری اسلامی مبتنی بر قوانین بین المللی و با استناد به اسناد موجود صورت می گیرد.

عضو فراکسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مواضع اخیر برخی نمایندگان مجلس عراق، به ایلنا گفت: عده ای از نمایندگان مجلس عراق که از طیف های مختلفی از جمله حزب بعث تشکیل شده اند، سعی می‌کنند با وارونه جلوه دادن واقعیت و تحریف حقایق موجود روابط بین ملت و دولت عراق با ملت و حاکمیت ایران را تیره کنند.

جواد جهانگیرزاده دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی نیز با بی‌پایه و اساس خواندن ادعای نماینده پارلمان عراق، به خانه ملت گفت: مسئولان در دولت جمهوری اسلامی ایران به جای پرداختن به دریافت غرامت از جنگ جهانی دوم، موضوع دریافت غرامت جنگ عراق علیه ایران را پیگیری کنند.

وی درباره لزوم دریافت غرامت ۸ سال جنگ تحمیلی از عراق،‌ افزود: متاسفانه به دلیل حاکم بودن یک نگاه نادرست در مجموعه دولت، به جای این که روی دریافت غرامت جنگ عراق علیه ایران تمرکز شود به موضوع دریافت غرامت از جنگ جهانی دوم پرداخته می شود که امکان عملیاتی شدن آن بسیار ضعیف است.

نماینده ارومیه با بیان این که دولت باید برای باز پس گیری غرامت های جنگ عراق علیه ایران فعالیت‌های جدی در دستور کار خود قرار دهد، خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت موضوع بازپس گیری غرامت از عراق را به فراموشی سپرده و به موضوعات دل مشغول کننده‌ای همچون دریافت غرامت از جنگ جهانی دوم که قابل پذیرش نیست، پرداخته و نتیجه هم این شده که نماینده‌ای از پارلمان عراق موضوع دریافت غرامت ۷۰۰ میلیارد دلاری از ایران را که هیچ بنیان حقوقی ندارد را مطرح می کند.

او با بیان این که بی توجهی دولت و وزارت خارجه منجر به چنین گستاخی هایی شده است، تاکید کرد: قطعنامه ۵۹۸، مذاکرات و اظهارات بعد از آن و در نهایت جمع‌بندی  "خاویر پرز دکوئیار" دبیرکل وقت سازمان ملل همه گویای آن است که عراق شروع کننده جنگ بوده و باید به ایران غرامت پرداخت کند.

/29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 0
    عراق از سال 82 به قول شما تحت اشغاله ، قبلش چیکار میکردید، بعد از جنگ 6تا دولت 3تا رییس جمهور اومدند و هنوز سر این قضیه ملت و که اگه اون همه خون نمیدادند معلوم نبود منو شمایی باشیم كه امروز و فردا میکنید ، اگه نمیتونید یا دستهایی پشت پردست یا حق ملت رو بخشیدید که صادقانه بگید تا تکلیف روشن بشه.
  • حبیبیان IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 0
    زیاد بخودتان زحمت ندهید راه کویت پیزوری را در پیش بگیرید قطعاٌ به نتیجه میرسید.
  • بدون نام IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 0
    با این سیاستی که میبینیم ، فکر کنم همون غرامت رو هم بدن به کشور دوست و همسایه و دارای هزاران عنوان مشترک عراق عربی!