تقریبا حوادث نفتی از اواخر فروردین ماه سال گذشته کلید خورد.

حوادثی که تا کنون جان 30 تن از کارکنان نفتی را  گرفته و باعث مصدومیت 100 تن از کارکنان نفتی شده است.اغلب این کارکنان دچار سوختگی بین 12 تا 70 درصد شده بودند که حتی مصدومیت برخی از انها باعث ترک کار و خانه نشینی شده است.

این درحالی است که این حوادث به دو بخش تقسیم می شود.حوادثی ناشی از حملات تروریستی که خطوط لوله گاز کشور را هدف قرارداده است.

انفجار خط لوله گاز ایران و ترکیه در اوایل مرداد ماه امسال نمونه ای از این ادعاست.حوادثی که ماه های گذشته به اوج خود رسیده تا جاییکه مدیرکل ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت اظهار داشت: در خصوص مشکلات ناشی از شخص ثالث جلسات مختلفی توسط سازمان حراست وزارت نفت برگزار شده و سازمان حراست به کمک وزارت اطلاعات، وزارت کشور و دیگر نمادهای مسئول برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

براساس اظهارات محمدحسین اردشیری ،ما دو نامه به امضای وزیر وقت نفت در این باره برای شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور فرستادیم و درخواست کردیم تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

اما خوشبختانه هیچ یک از این حملات تروریستی تلفات جانی به همراه نداشته اند و تمام آمار تلفات جانی و مصدومیت کارکنان نفتی مربوط به به حوادث ناشی از عدم رعایت قوانین  HSE بوده است.مواردی چون آتش سوزی در پالایشگاه آبادان،پالایشگاه تهران و ...

در این بین در شرایط فعلی آنچه نگران کننده است افزایش حوادث نفتی طی ماه های اخیر است به طوریکه بررسی روند حوادث نفتی در ماه های گذشته نشان از افزایش جدی این حوادث و از دست رفتن جان کارکنان نفتی دارد.

براساس اظهارات مسوولان نفتی و کارشناسان انرژی دلیل اصلی این حوادث را باید در بها ندادن به قوانین HSE جستجو کرد. در این بین با گذری بر علت این آتش سوزی ها رعایت نکردن موارد ایمنی و بها ندادن به قانون HSE در این صنعت بالاخص در میان بخش خصوصی فعال در این صنعت کاملا مشهود است.

این در حالی است که براساس اصل 44 قانون اساسی خصوصی سازی در کشور به شدت سرعت گرفته است به طوریکه در شرایط فعلی اکثر مجتمع های پتروشیمی به بخش خصوصی واگذار شده و بزودی نیز قرار است این شرکت تنها در نقش مدیریتی عمل کند و تمام پتروشیمی ها در قالب هلدینگ به بخش خصوصی واگذار شود.این تصمیم ها در شرایطی گرفته شده که بخش خصوصی هیچگونه شناختی بر مسایل امنیتی ندارد و قوانین  HSE نیز به طور جدی در مجتمع هایی که به تازگی در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است لحاظ نمی شود.

 برهمین اساس مدیرکل ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت معتقد است:بررسی حوادث صنعت نفت در 4 یا 5 سال اخیر رشد این حوادث را نشان نمی‌دهد اما به صورت موردی به خصوص در شرکت‌های واگذار شده به پخش خصوصی و در سال اول واگذاری اتفاقاتی افتاده است که خوشبختانه با نامه وزیر سابق نفت به وزیر اقتصاد و تأکید وزیر اقتصاد شرکت‌های واگذارشده هماهنگی بیشتری با HSE یافته‌اند.

به هرحال آنچه در حال حاضر نگران کننده است روند افزایشی حوادث در صنعت نفت ایران است که باید هر چه زودتر فکری به حال آن کرد.

 /17221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =