از شایعه تا واقعیت میزان آلایندگی فروسیلیس ایران

چند سالی می‌شود که شهروندان سمنانی نسبت به بحران آلودگی هوا و گرد و غبار حاکم بر شهرشان سکوت ها را شکستند و لب به اعتراض گشودند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان دودی خاکستری که گاهاً بر فراز آسمان شهرک صنعتی سمنان حائل می شود و گاهگداری هم این غبارِ غلیظ مسافت 10 الی 12 کیلومتری شهرک صنعتی را به صورت ارضی و سماوی می پیماید و به محض رسیدن به سمنان، چترِ خاکستری خود را بر فراز این شهر می گشاید و چهره شهر را مغموم و گرفته می‌کند.

مسأله قابل تأمل در این بین گمانه ها و شائبه های مطرح شده و بعضاً انتساب این آلایندگی ها به واحدهای تولیدی فعال در شهرک صنعتی سمنان است.

برخی ها معتقدند حجم بالای واحدهای فعال دلیل غبار حاکم بر آسمان شهر سمنان است. برخی ها هم ریزگردها و افزایش خودروها را عامل خاکستری شدن آسمان شهر سمنان می دانند و عده ای هم بدون استدلال و استناد علمی، منشأ آلودگی را به فعالیت کارخانه فروسیلیس ایران نسبت می دهند.

و اما مجموع نگرانی های شهروندان و نسبت دادن آلایندگی به کارخانه فروسیلیس ایران، موجب برانگیختن هر چه بیشتر حساسیت محیط زیست نسبت به فعالیت این واحد تولیدی شد تا جایی که هر روز بر شدت نظارت ها و رصد برخط بخش غبارگیری فروسیلیس ایران توسط اداره کل حفاظت محیط زیست افزوده می شود،‌همچنین برنامه های کنترل آلایندگی این شرکت از 10 سال گذشته با شدت بیشتر و به طور مداوم رصد و عملیاتی می‌شود و جالب آنکه ارزیابی های دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و دانشگاه علم و صنعت حاکی از این امر است که فروسیلیس ایران در آلودگی هوای شهر سمنان چندان دخیل نیست.

طی روزهای اخیر و در جریان بازدید خبرنگاران سمنانی از این واحد تولیدی، مدیرعامل کارخانه فروسیلیس ایران ضمن ردّ شایعه آلایندگی فروسیلیس ایران با استناد به گزارش هایی از واحدهای علمی و پژوهشی، توضیحاتی پیرامون وضعیت تولید و سهم این کارخانه در ارزآوری، مستغنی کردن نیاز داخل کشور با تکیه بر محصول این کارخانه و نقش فروسیلیس در صادرات کشور توضیحاتی به جامعه رسانه ای ارائه کرد.

همچنین وی به همراه مدیر کارخانه فروسیلیس ایران ، مدیر منابع انسانی و پزشک طب کار این شرکت به سوالات و دغدغه های خبرنگاران درباره فعالیت این شرکت پاسخ مکفی و شفاف داده اند.

فعالیت فروسیلیس ایران بر مدار استانداردهای تعیین شده زیست محیطی

محمد علی کیپور- مدیر عامل فروسیلیس ایران، مبنا و اساس فعالیت این شرکت را در راستای استانداردهای تعیین شده زیست محیطی اعلام کرد و

ابهامات مطرح شده در خصوص آلایندگی شرکت فروسیلیس ایران را ناشی از عدم شناخت کافی از فرایند صنعت تازه ایجاد شده در ایران و اطلاعات نادرست تزریق شده به افکار عمومی دانست که موجب بروز واکنش هایی نسبت به فعالیت این واحد تولیدی شد.

وی از شرکت فروسیلیس ایران به عنوان یک واحد دوستدار محیط زیست یاد کرد و بااشاره به فعالیت نزدیک به سه دهه خود در این مجموعه، اظهار کرد : بنده به عنوان فردی که ۲۸ سال در این مجموعه فعالیت دارم به جرأت می گویم که این واحد از سالم ترین، کارآمدترین و جزو دوستداران محیط زیست است و نسبت به سلامت شهروندان دغدغه مند است

کیپور ضمن تبیین و قیاس استانداردهای زیست محیطی ایران و اروپا، اظهار کرد: استانداردهای ایران بسیار سختگیرانه تر از اروپاست و شرکت فروسیلیس ایران تا کنون خارج از چارچوب های تعیین شده فعالیتی نداشت.

مدیرعامل شرکت فروسیلیس ایران خروجی های نامطلوب همانند پساب، ضایعات، گاز و غبار و... را جزء لاینفک تولیدی ها در کنار خروجی مطلوب شان دانست و یادآور شد : موضوع قابل اهمیت در این بین چگونگی کنترل خروجی نامطلوب واحدهاست به گونه ای که تهدیدی برای سلامت شهروندان و محیط زیست نشود و یکی از دغدغه‌های شرکت فروسیلیس ایران حرکت در راستای استانداردها و شاخص های تعیین شده است.

ارزیابی های علمی از آلایندگی کمتر از یک درصد فروسیلیس می گویند

کیپور به مطالعات سالانه و جامع زیست محیطی در محیط های علمی و از جمله دانشگاه تهران اشاره و اظهار کرد: طبق ارزیابی های صورت گرفته از آلایندگی واحد فروسیلیس ایران، این واحد کمتر از یک درصد در آلایندگی شهر سمنان دخیل است و ریزگردها و خودروها و دیگر واحدهای آلاینده فعال در شهرک صنعتی نیز در آلودگی هوای شهر سمنان سهیم اند.

به گفته کیپور تا کنون 2 بار دانشگاه تهران و طی سه ماه گذشته یکی از دانشگاه های صنعتی در خصوص چگونگی آلایندگی این کارخانه بررسی‌هایی کرده‌اند و تا کنون سند علمی دال بر اینکه فعالیت این واحد تولیدی علت آلایندگی شهر سمنان بوده است ارائه نشد.

مدیرعامل شرکت فروسیلیس ایران با اشاره به هم افزایی مطلوب این واحد تولیدی با اداره کل حفاظت محیط زیست، بیان کرد: تعامل فروسیلیس با محیط زیست بسیار سازنده و مطلوب است و مطالعات محیط زیست هم بر مبنای استانداردهاست و تا کنون در مراودات و هم افزایی با محیط زیست اولویت رفع دغدغه‌ های مردم در خصوص فعالیت این واحد تولیدی بوده است.

مدیرعامل شرکت فروسیلیس ایران ادامه داد: کشور چین تولید کننده بیش از 70 درصد فروسیلیس و فری آلیاژ دنیاست که حتی یک واحد آنها بالغ یک میلیون تن تولید دارد اما در کنار آن آلودگی ها را مهار کردند و فروسیلیس ایران نیز با رعایت ضوابط تعیین شده زیست محیطی در بهترین شرایط ممکن است.

مهار 100 درصدی آلایندگی فروسیلیس ایران

کیپور با ابراز امیدواری و با تأکید براینکه آلایندگی این واحد تولیدی 100 درصد مهار شد، ادامه داد: این کنترل از 10سال پیش آغاز شده و با تعامل مطلوب محیط زیست در چهار سال اخیر در بهترین شرایط هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعال بودن 2 توربین بخش غبارگیر اشاره و تصریح کرد : بالغ بر 192 کیسه فیلتر پشت این توربین ها عملیات غبارگیری را انجام می‌دهند و اگر به هر دلیلی مسیر مسدود شود کیسه ها تعویض می شوند.

مدیرعامل شرکت فروسیلیس ایران ادامه داد: کیسه های غبارگیر این واحد تولیدی در گذشته از فرانسه خریداری می‌شد اما با اعمال تحریم ها این کیسه از کشور چین تهیه شد و در حال حاضر و با خودکفایی های ایجاد شده سالانه دست‌کم 400 فیلتر از واحدهای تولیدی شیراز و کرج تهیه می‌شود.

کیپور عنوان کرد: فعالیت بخش غبارگیر شرکت فروسیلیس ایران به صورت مداوم و تحت نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است

وی ضمن تشریح ارزش غبار شرکت فروسیلیس ایران اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به نیاز داخل کشور، غبار تولیدی این کارخانه به واحدهای داخلی فروخته می‌شود اما از مهرماه صادرات غبار نیز از سر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات صادرات در این بخش، بحث هزینه های بالای حمل و نقل است اما اقداماتی در راستای صادرات این محصول نیز در دست اجراست.

مردم سهامداران اصلی فروسیلیس ایران

کیپور همچنین به سودآوری این واحد تولیدی برای مردم اشاره کرد و ابراز داشت : یک و نیم درصد از سهام این مجموعه و چیزی حدود 250 الی 260میلیارد تومان از ارزش این کارخانه متعلق به مردم است.

وی با بیان اینکه سهام دار عمده این واحد تولیدی کمتر از 40 درصد هستند از شناور بودن 60 درصد سهام واحد تولیدی فروسیلیس خبر داد و تصریح کرد : بخش اعظمی سهام دار این کارخانه مردم اعم از سمنانی و غیر سمنانی هستند از این رو باید شرایط توسعه شرکت تسهیل شود.

وی در خصوص صادرات این واحد تولیدی، گفت : خوشبختانه طی دو سه سال اخیر حجم صادرات افزایش یافته و اولویت این شرکت، تأمین نیاز شرکت‌های فولادی کشور بود.

کیپور ادامه داد: ۲۵ تا ۳۰ درصد تولیدات اصلی و ۱۰۰ درصد ضایعات جانبی این کارخانه صادر می‌شده که مقصد آنها عمدتاً کشورهای اروپایی ، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان بوده است.

مدیرعامل شرکت فروسیلیس ایران استقبال فرانسه به عنوان کشور مقصد صادرات فروسیلیس را مطلوب ارزیابی کرد و افزود : فرانسه از برند فروسیلیس ایران استقبال می‌کند و در بخش تأمین ماده اولیه کارخانه پژو فرانسه فعال بودیم.

فروسیلیس ایران و ارزآوری 10 میلیون یورویی و نقش آفرینی در تأمین ارز بانک مرکزی

وی به ارزآوری این واحد تولیدی برای کشور و همچنین نقش آفرینی فروسیلیس ایران در تأمین ارز بانک مرکزی اشاره کرد و افزود : ارزش صادرات این واحد فعال و صادرکننده سال گذشته بالغ بر 10 میلیون یورو بوده که وارد سامانه نیمای کشور شد و علاوه بر تحقق تعهد صددرصدی در این بخش سعی کردیم به عنوان شرکت تولید کننده در تأمین ارز بانک مرکزی نیز نقش آفرین باشیم.

غبار تولیدی فروسیلیس بیماری زا نیست، شهروندان نگران نباشند

مدیرعامل شرکت فروسیلیس ایران با بیان اینکه غبار تولیدی فروسیلیس از نوع آلاینده و بیماری زا نیست، به شهروندان اطمینان خاطر داد: فعالیت این شرکت تحت نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان است و آنها به صورت برخط فعالیت این کارخانه را مورد رصد ارزیابی قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه حساسیت ایجاد شده در شهر حساسیت محیط زیست را هم برانگیخته ادامه داد: این واحد تولیدی طی همکاری که با اداره کل محیط زیست داشت در سالهای ۱۳۹۹و ۱۴۰۰ اخطاری را دریافت نکرده است و یک مورد اخطار در سال 1401 کمتر از 24 ساعت رسیدگی شد.

فروسیلیس ایران، پیشگام در پایش خوداظهاری فصلی

غلامرضا جعفری مدیر کارخانه فروسیلیس ایران نیز با اشاره به اینکه پرسنل کارخانه فروسیلیس ایران طی چند سال اخیر نسبت به نگرانی های شهروندان و ابهام های ایجاد شده در خصوص فعالیت این شرکت بی تفاوت نبوده اند، اظهار کرد : تمام تلاش صنعت فروسیلیس ایران توجه و برطرف کردن نگرانی های افکار عمومی بود و در همین راستا و در اقدامات قانونی نظیر پایش خوداظهاری فصلی این شرکت جزو نخستین شرکت هایی بود که با محیط زیست تعامل داشت.

تشدید نظارت محیط زیست در جریان فشار افکار عمومی

وی با اشاره به اینکه محیط زیست نیز در قبال فشارهای افکار عمومی نظارت خود را بر فعالیت این شرکت افزایش داد، اظهار کرد: در دوره ریاست دکتر عبدوس و به منظور باورپذیری شهروندان، خواسته هایی از سوی محیط زیست مطرح شد مبنی بر اینکه تجهیزات و آلاینده های فروسیلیس بیشتر از گذشته تحت کنترل قرار بگیرد و علاوه بر فعال بودن سامانه پایش آنلاین، درخواست پایش آنلاین هوای پاک هم مطرح شد که این طرح هم اجرا شد و در حال حاضر فروسیلیس ایران هم در زمره شرکت هایی است که در سامانه پایا، پایش آزاد می‌شود و وضعیت فعالیت این کارخانه مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیر کارخانه فروسیلیس ایران با اشاره به اینکه در راستای کم کردن دغدغه شهروندان، محیط زیست چند مورد را از فروسیلیس ایران مطالبه کرد، اظهار داشت : اعلامِ هزینه های مربوط به محیط زیست نخستین خواسته محیط زیست از این کارخانه بود که در این حوزه سال گذشته مبلغی بالغ بر 8 میلیارد تومان هزینه شد و گزارش آن به محیط زیست اعلام شد.

جعفری تصریح کرد : افزایش تعامل و مکاتبه با محیط زیست و اعلام برنامه زمان بندی شده و اجرای آن طبق استانداردهای اعلام شده از دیگر مطالبات محیط زیست از شرکت فروسیلیس ایران بود که در این زمینه غفلتی صورت نگرفته است.

ضرورت رصد سلامت پرسنل و اجرای طرح معاینات دوره ای

سهراب قرینی متخصص و پزشک طب کار شرکت فروسیلیس ایران با اشاره به معاینات دوره ای پرسنل و رصد سلامت کارکنان این واحد تولیدی اظهار کرد: بنده حدود ۱۵ سال با این مجموعه همکاری مستمر دارم و هرسال معاینات دوره‌ای و یک سال در میان عکس قفسه سینه از کارکنان گرفته می‌شود تا در جریان سلامت آنان قرار بگیریم .

وی گفت: ‏HRCT تستی برای تشخیص بیماری ریوی است و از سال 86 و 87 که حدود 12 سال از فعالیت شرکت می‌گذشت از کارکنان تست قفسه سینه گرفته می‌شد و کماکان این رصد سلامت ادامه دارد.

مشکلات گذشته متوجه شهروندان نبود

پزشک طب کار شرکت فروسیلیس ایران با اشاره به وجود مشکلات جزئی در بحث آلایندگی در سال‌های ابتدایی فعالیت این شرکت، اظهار داشت : البته مشکلات گذشته هم ارتباطی به شهروندان نداشت بلکه تا حدودی متوجه کارکنان مجموعه بوده که طی چند سال اخیر آلایندگی ها بسیار کمتر شده و فعالیت این واحد تولیدی با رصد دائم سلامت مجموعه همراه است.

قرینی ادامه داد: ما نسبت به سلامت کارکنان دغدعه مندیم و در بدترین حالت ممکن است فرد دچار حساسیت ریوی شود و سالانه با تست تنفسی سلامت ریه آنها نیز ارزیابی می‌شود .

فروسیلیس ایران و استراتژی هایی برای فعالیت متعهدانه کارکنان

محمود طاهری مدیر منابع انسانی شرکت فروسیلیس ایران هدف و استراتژی این شرکت را ایجاد بستر سالم و مناسب و دور از استرس و آلایندگی برای انجام فعالیت متعهدانه دانست و افزود: در همین راستا سعی می شود با ایجاد انگیزه در کارکنان شرکت به فعالیت خود ادامه دهد.

وی گفت: در بحث استخدام کارکنان نیز سعی می‌شود معاینات قبل از استخدام صورت گیرد و فرد با اعلام آمادگی و مصاحبه های انجام شده که طبق قانون کار است جذب این کارخانه می شود.

طاهری با اشاره به ضرورت ارزیابی سلامت پرسنل بیان کرد: سلامت کارکنان در طول مدت فعالیت شان به صورت مستمر کنترل می‌شود و طبق قانون سالی یکبار معاینات دوره ای انجام می‌شود و تمام آزمایشات لازم توسط متخصصان صورت می‌گیرد و هزینه توسط شرکت پرداخت می‌شود و اگر با مورد مشکوکی مواجه شویم فرد تحت درمان قرار می گیرد

مدیر منابع انسانی شرکت فروسیلیس ایران در خصوص آموزش بدو استخدام پرسنل بیان کرد: هر نیرو با ورود به کارخانه، در جریان مسائل ایمنی و بهداشتی و سلامت فردی محیط کار قرار می‌گیرد و بعد واحد آموزش در قسمت منابع انسانی آموزش های لازم را ارائه می دهند و کلاس های آموزشی نیز با دعوت از اساتید خبره است.

طاهری همچنین توضیحاتی درباره سیستم حقوق و دستمزد این کارخانه ارائه کرد و گفت داشت : پرداخت حقوق بر مبنای طرح طبقه بندی مشاغل است که با توجه به گروه بندی و بر مبنای ضوابط مربوطه حقوق به کارکنان پرداخت می‌شود.

مشوق هایی که ایجاد انگیزه می کند

پرداخت پاداش ازدواج، پرداخت هدیه نقدی به مناسبت سالروز تولد پرسنل، پرداخت پاداش بازنشستگی، پرداخت کمک های بلاعوض به پرسنل در مواردی مانند بیماری، پرداخت پاداش موردی جهت تشویق پرسنل از اقدامات این شرکت برای حمایت از پرسنل بود که طاهری به آن اشاره کرد

مدیر منابع انسانی شرکت فروسیلیس ایران با اعلام اینکه حقوق پرسنل بین یکم و دوم هر ماه پرداخت می‌شود ، بیان کرد: توجه به مسائل رفاهی و پرسنلی در اولویت فعالیت این شرکت است و بسته های حمایتی شامل تخصیص سبد معیشتی در ماه مبارک رمضان، پرداخت پاداش ۶ ماهه اول سال با توجه به وضعیت تولید از مشوق های در نظر گرفته شده برای کارکنان فروسیلیس ایران است.

وی تصریح کرد: پرداخت وجه نقد به کارگران نمونه در روز کارگر و پرداخت وام قرض الحسنه از طریق بانک رفاه به ازای موجودی و تا سقف ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون از دیگر حمایت ها ای این واحد تولیدی برای پرسنل خدوم فروسیلیس ایران است.

ضرورت حمایت از اکسیری به نام تولید ملی

به گزارش خبرنگار ما، تولید داخلی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است و حمایت از تولید، اعتدال در مصرف و شکوفایی اقتصاد رمز توسعه جوامع است. درباره اهمیت و ضرورت تمرکز بر مسئله تولید همین بس که رهبری از تولید به عنوان کلید حل مشکلات اقتصادی و راه اصلی عبور از دشواری‌های اقتصادی یاد کردند و همچنین رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، کاهش تورم، افزایش درآمد سرانه، بهبود رفاه عمومی و همچنین افزایش اعتماد به نفس و عزت ملی را در گرو رونق و رواجِ اکسیری به نام تولید ملی دانستند از این رو حمایت از تولید باید هر چه زودتر باید وارد فاز عملیاتی شود.

نقش فروسیلیس ایران در خودکفایی ذوب فولاد و قطع وابستگی ها

شرکت فروسیلیس ایران در زمره نخستین تولیدکنندگان فروسیلیس در کشور است که فعالیت خود را از سال 61 با شعار توسعه همه جانبه آغاز کرد و با جذب نیروهای انسانی کارآمد گامی موثر در راستای مهار بیکاری برداشت. و با فعال نمودن معادن کشور موجب صرفه جویی 15 میلیون دلاری و خودکفایی ذوب فولاد و ریخته گری از لحاظ مصرف فزوآلیاژ و قطع وابستگی های آن شد.

اکنون فروسیلیس ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فروسیلسیم در خاورمیانه است که ضمن رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی در راستای تامین نیار داخل قدم برداشت و همچنین با صادرات این محصول به کشورهای مختلف جهان عنوان صادرکننده برتر در سال 96 را به خود اختصاص داد.

گوشه ای از افتخار آفرینی فروسیلیس ایران

اشتغال زایی برای 300 نفر، کسب واحد تولید نمونه کشوری کل استاندارد در سال 92، دریافت جایزه کیفیت BDl اروپا در سال 2013، جایزه عقاب طلایی کیفیت اروپا در سال 2010، دریافت تندیس نخستین جشنواره ملی تلاشگران کیفیت کشور، واحد تولیدی نمونه کشوری اداره کل استاندارد در سال 92 و اعطای تندیس صادر کننده نمونه سال 89 ... گوشه ای از افتخار آفرینی واحد تولیدی فروسیلیس ایران در سمنان است

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1678342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =