چهار وظیفه مهم هر انسان مسلمان چیست

ایکنا نوشت: عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم گفت هر انسان مسلمان دارای چهار وظیفه و تعهد است که برای رستگاری خود باید آن را به درستی اجابت کند.

آیت‌الله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه‌‎ علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با تاکید بر اینکه وظیفه هر انسان مسلمان خداشناسی، پیامبرشناسی، امام شناسی و معاد شناسی است که در این چهار وظیفه، شناخت امام چند صورت دارد، گفت: نخست اینکه هر امام کی به دنیا آمد، کی شهید شد، چند سال امامت کرد، چندسالگی به امامت رسید، مدت عمر، معاصر کدام یک از خلفا بود و مصائب و مشکلات آن حضرت کدام چه بود؟ دوم؛ آشنا با مقامات آن‌ها شویم که عارفا بحقه باشیم و سوم؛ آن‌ها را معصوم و واجب الاطاعه بدانیم. در این راستا مطالعه زیارت‌ها به‌خصوص زیارت جامعه کبیره بسیار سودمند است که خود کتاب امام شناسی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: کتابی به‌نام تحفه طوسیه، چاپ سنگی تالیف خاتم المحدّثین حاج شیخ عباس قمی(ره) در کتابخانه من است که در صفحه ۴۳ آن آمده است؛ شخصی در حرم امام رضا(ع) در خواب دید فرشته‌ای با لباس سبز از آسمان نازل شد و این دو بیت شعر را بر قبر آن حضرت نوشت:

من سرّه یری قبراً برؤیته
یفرّج الله عمّن زاره کربه
فلیات ذا القبر انّ الله اسکنه
سلالة من نبی الله منتجبه

یعنی هر کسی دوست دارد مزاری را ببیند که خدای متعال غصه‌های زائران آن را برطرف می‌سازد، بیاید این قبر را که خداوند سلاله پیامبر(ص) را در آن قرار داده است زیارت کند. محدث قمی(ره)، به متولی وقت آستان مقدس سفارش کرد که این دو بیت را یک طرف بالای ضریح مقدس بنویسند.

بیا که مظهر آیات کبریا اینجاست
بیا که تربت سلطان دین، رضا اینجاست
اگر کلید در رحمت خدا طلبی
بیا کلید در رحمت خداست اینجاست
به خضر کز پی آب بقاست سرگردان
دهید مژده که سرچشمه بقا اینجاست
طواف کعبه سلطان طوس کن زخلوص
که زمزم و حَجَر و مروه و صفا اینجاست
از این سفینه رحمت مپوش چشم امید
چه غم زموج حوادث که ناخدا اینجاست

زیارت امام رضا(ع) و آثار دهگانه

آیت‌الله استادی افزود: در احادیث برای زیارت امام هشتم(ع) آثاری دهگانه یاد شده است؛ زوال غم و غصه، ضمانت بهشت، امان از جهنم، شفاعت امام رضا(ع) و پدرانش (علیهم السلام)، آمدن حضرت به زیارت زائرش در قیامت، نجات نزد ترازوی اعمال که یکی از مواقف قیامت است، نجات نزد صراط که از مواقف قیامت است، هنگام دادن نامه اعمال که آن هم از مواقف قیامت است، آمرزش گناهان و تجدید عهد و پیمان با آن حضرت و اهل‌بیت(ع).

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه هر کدام از امامان معصوم(ع) ما گرفتار توطئه‌های خاصی بودند و باید با درایت ویژه توطئه‌ها را خنثی و بی‌اثر می‌ساختند، گفت: امام هشتم(ع) گرفتار مأمون شد که خود از عالمان و به اصطلاح دانش‌دوستان بود. با این ابزار می‌خواست نور وجود آن گرامی را کم‌رنگ، کم‌سو و خاموش نماید اما حضرت با اظهار مقامات علمی الهی خود این توطئه را ریشه‌کن کرد. مأمون به فکر افتاد با ترفندهای دیگر با حضرت، منافقانه مقابله کند که حضرت نقشه‌های او از جمله مسأله ولایتعهدی را به بهترین وجه نقش بر آب کرد و باید گفت مأمون را رسوا نمود و همین برخوردهای بصیرت افزا و روشنگر امام(ع)، مأمون و اطرافیان او را به وحشت انداخت و نقشه قتل آن حضرت مطرح شد.

خاطراتی از عنایات امام رضا(ع)

وی در ادامه با بیان نکته‌ای گفت: آیت‌الله احمدی میانجی تعریف می‌کردند که شخصی همسر خوبی داشت که هیچ‌وقت چیزی از شوهرش نمی‌خواست، شوهر او را به مشهد برد، روز آخر از مغازه سبزی فروشی می‌گذشتند، خانم گفت‌ ای کاش می‌خریدیم و یک سبزی پلو اینجا می‌خوردیم. شوهرش گفت در راه برگشت می‌خریم، برگشتن مغازه بسته بود، گفت در شهر خودمان می‌خوریم. سوار ماشین شدند بروند شهرشان، در راه ماشین خراب شد، بنا شد شب در ده نزدیک آنجا بمانند. وارد روستا شدند، دیدند کسی جلوی خانه ایستاده و آب و جارو کرده است. گفت ما ماشینمان خراب شد و امشب باید اینجا بمانیم، گفت بفرمایید، گفت رفتیم وارد خانه شدیم، معلوم شد غذا می‌پزند، به خانم گفتم گویا این‌ها مهمان دارند، خوب است از اینجا برویم جای دیگر، از صاحب خانه پرسیدم، گفت نه، ما مهمانی جز شما نداریم. دیشب امام رضا(ع) را در خواب دیدم، فرمودند زائر من می‌خواست در مشهد سبزی پلو بخورد، نشد، امشب مهمان شماست، برایش سبزی پلو تهیه کنید. آقای احمدی فرمود این به احترام آن خانم بود که هیچ وقت از شوهر چیزی نخواسته بود، این بار هم که خواست، نشد، چیزی نگفت و رضایت داد.

۶۵۶۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1678388

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =