۲۴۳کودک مبتلا به اوتیسم از خدمات بهزیستی قزوین بهره می‌برند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: آگاه‌سازی خانواده‌ها، کادر درمان و اجتماع یک موضوع مهم در مقابله با اختلال اوتیسم است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ علی دهباشی‌پور، مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اعلام این خبر اظهار کرد: اهمیت آگاه‌سازی جامعه در خصوص اوتیسم بسیار حائز اهمیت است، چراکه آگاه‌سازی جامعه نسبت به این اختلال می‌تواند مهم‌ترین دغدغه در مقابل اوتیسم باشد.

او بابیان اینکه، بالغ‌بر ۲۴۳کودک مبتلا به اوتیسم از خدمات بهزیستی قزوین بهره می‌برند، افزود: خدماتی که بهزیستی در قبال این کودکان، ارائه می‌دهد، خدماتی چون پرداخت حق پرستاری با بودجه‌ای به مبلغ ۱۰میلیون و ۶۰۰هزارتومان، پرداخت مستمری با بودجه‌ای به مبلغ ۶۷میلیون و ۵۵۰هزارتومان، پرداخت هزینه درمان بااعتباری بالغ‌بر ۲۹میلیون و ۷۶۹هزار تومان، ایاب و ذهاب بااعتباری بالغ‌بر ۷میلیون و ۸۲۰هزارتومان و همچنین معرفی ۱۱۷خانواده دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم جهت دریافت وام به مبلغ ۱۰میلیون تومان، خرید خدمت به مبلغ ۱۰۲میلیون و ۸۵۰هزار تومان و مناسب‌سازی به مبلغ ۱۰میلیون تومان است.

این مقام مسئول گفت: استان قزوین تنها دارای یک مرکز توان‌بخشی اوتیسم است و این موضوع به دلیل شرایط خاص استان و متقاضی کم است. مرکز توان‌بخشی اوتیسم علاوه بر تجهیزات خاص، نیازمند کادر فنی و متخصص مربوط به این اختلال است. اما با تمام این تفاصیل ممکن است دسترسی شهرستان‌ها به مرکز توان‌بخشی اوتیسم کم باشد و در همین راستا از خیرین عزیز دعوت می‌کنیم که گسترش مراکز اوتیسم را در برنامه‌های خود قرار دهند.

دهباشی‌پور ادامه داد: مرکز توان‌بخشی اوتیسم در ۲بخش ارائه خدمت به جامعه هدف و مشارکت در غربالگری به سازمان بهزیستی کمک می‌کند. خدماتی که این مرکز به جامعه هدف می‌دهد، شامل آموزش خانواده، مشاوره، کاردرمانی و مهارت‌آموزی و همچنین سطح‌بندی آنان است.

مدیرکل بهزیستی قزوین یادآور شد: آگاه‌سازی نقش به سزایی در پیشگیری از اختلال اوتیسم دارد و تعداد افراد مبتلابه اوتیسم در حال افزایش است که البته این موضوع در ابعاد مختلف قابل‌بررسی است.

او بابیان اینکه، گاهی برخی بیماری‌های مشابه اوتیسم با اوتیسم در یک دسته و رده قرار می‌گیرند، گفت: اوتیسم امروز بیش‌از هر چیز دیگری نیازمند آگاه‌سازی است، آگاه‌سازی خانواده‌ها، کادر درمان و آگاه‌سازی اجتماع یک موضوع مهم در مقابله با این اختلال است.

دهباشی‌پور ادامه داد: برای آگاه‌سازی خانواده‌ها و کادر درمان نیازمند تشخیص قطعی و جداسازی مبتلایان به اوتیسم از سایر بیماری‌های مشابه هستیم. آگاه‌سازی همچنین نیازمند تشخیص به‌موقع، احصاء ریشه وجلوگیری از تولدهای بعدی است و غربالگری ژنتیکی در افرادی که احتمال تولد کودک اوتیسمی در آن‌ها وجود دارد بسیار بااهمیت است.

این مقام مسئول بابیان اینکه، آگاه‌سازی تنها به خانواده برنمی‌گردد بلکه به درک جامعه نیز بازمی‌گردد. افزود: درک کودکان اوتیسمی یکی از وظایف قانونی و شرعی جامعه در راستای احقاق حقوق شهروندی است.

مدیرکل بهزیستی قزوین بیان کرد: توجه داشته باشیم که تغذیه نقش مهمی در کنترل خلق‌وخوی کودکان مبتلابه اوتیسم دارد و خانواده این عزیزان باید نسبت به تمام رفتارهای خود با محتاط باشند

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1678639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =