واکنش غرب به الحاق مناطق اوکراین به روسیه

ایرنا نوشت: برگزاری مراسم رسمی الحاق چهار منطقه اوکراین به روسیه که بعد از ظهر جمعه و با سخنرانی ولادیمیر پوتین در مسکو برگزار شد، واکنش های منفی آمریکا ، کشورهای غربی و اتحادیه اروپا را برانگیخت.

دولت های غربی و کی یف اعلام کرده اند که نتایج همه پرسی در مناطق چهارگانه اوکراین را که به تصرف نیروهای روسیه درآمده، نقض قوانین بین المللی و اجباری بوده است.

رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به ضمیمه شدن ۴ منطقه به خاک روسیه گفت کی‌یف تا زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه باشد با این کشور مذاکره نخواهد کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد به حمایت از تلاش‌های اوکراین برای بازپس گیری اراضی خود از طریق تقویت نظامی و دیپلماتیک این کشور ادامه می‌دهیم.

وزارت خزانه داری و وزارت خارجه آمریکا هم با صدور بیانیه هایی تحریم‌های جدیدی علیه روسیه به سبب الحاق غیرقانونی مناطقی از اوکراین تحمیل کردند.

اتحادیه اروپا روز جمعه در پی پیوستن رسمی چهار منطقه اوکراین به روسیه، با رد این اقدام، اعلام کرد که کشورهای عضو به هیچ وجه همه پرسی های غیرقانونی را به عنوان بهانه نقض استقلال اوکراین، به رسمیت نمی شناسند.

اتحادیه اروپا در این بیانیه افزوده است که کشورهای عضو با رد قاطع و آشکار این تصمیم و محکوم کردن انضمام غیرقانونی مناطق دونستک، لوگانسک، زاپوریژیا و خرسون، تحریم هایش را برای رویارویی با اقدامات غیرقانونی روسیه تشدید خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ضمن باطل اعلام کردن این تصمیم ، آن را فاقد هر گونه تاثیر قانونی دانستند.

وزارت امور خارجه لهستان با شدیدترین لحن و بیان، شناسایی استقلال و پیوستن بخش هایی از مناطق خرسون، دونتسک، لوهانسک و زاپروریژیا را غیر قانونی خواند و آن را محکوم کرد.

لیز تراس نخست وزیر انگلیس نیز در بیانیه ای نوشت که نباید به پوتین اجازه تغییر دادن مرزهای بین المللی با استفاده از نیروهای زور را داد و ما باخت او را در این جنگ غیرقانونی، تضمین خواهیم کرد.

وزارت خارجه انگلیس هم اعلام کرد که در اعتراض به این اقدام سفیر روسیه در لندن را احضار کرده است .
مارک راتوه نخست وزیر هلند نیز نوشت که کشورش این انضمام را همانند پیوستن کریمه به روسیه به رسمیت نخواهد شناخت.

وزارت امور خارجه یونان نیز این تصمیم را به علت نقض آشکار قوانین بین المللی، غیرقانونی و باطل دانست.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا هم اعلام کرد که انضمام غیرقانونی اعلان شده توسط پوتین، شرایط را تغییر نخواهد داد.

جیورجیا ملونی نخست وزیر آینده ایتالیا از جناح راست افراطی، در واکنش به این اقدام گفت که پوتین همانند دوران شوروی یک بار دیگر دیدگاه نئوامپریالیستی خود را که امنیت سراسر قاره اروپا را تهدید می کند، به نمایش گذاشت.

اعضای شورای اروپا نیز انضمام دونتسک، لوهانسک، زاپوروژیا و خرسون را غیر قانونی خوانده و قاطعانه رد و آشکارا محکوم کرد.

کشورهای حوزه بالتیک که پیش از فروپاشی اتحاد شوروی عضو آن بودند، انضمام چهار منطقه اوکراین را به خاک روسیه، یادآور خاطراتی دردآور و مشابه همان اقداماتی دانستند که در ۱۹۴۰ برای پیوستن آنها به اتحاد شوروی، اجرا شد.

آرویداس آنوساوسکاس وزیر دفاع لیتوانی به رویترز گفت که این رخدادهای اوکریان کاملا مشابه اتفاقاتی است که در ۱۹۴۰منجر به پیوستن کشورهای بالتیک به اتحاد شوروی شد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد اسرائیل اقدام روسیه در الحاق چهار منطقه به اوکراین را به رسمیت نمی‌شناسد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1679007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =