آیا رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان آماده می‌شود؟ /حزب الله در آماده باش قرار گرفت

محمدرضا نوروزپور: در حالیکه دولت بایدن همچنان امیدوار است که توافق بین اسرائیل و لبنان در مورد مرز دریایی را به نتیجه برساند،  یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور داده است تا همه نیروها در مرز شمالی برای هر گونه عملیات تهاجمی و دفاعی آماده باشند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از منابع خبری آمریکایی سخنگوی شورای امنیت ملی به آژانس تلگرافیک یهودی گفت: «آموس هوخشتاین هماهنگ‌کننده ویژه ریاست‌جمهوری به تعامل قوی خود برای پایان دادن به بحث‌های مرزهای دریایی ادامه می‌دهد. ما همچنان در ارتباط نزدیک با اسرائیلی ها و لبنانی ها هستیم. ما در مرحله حساسی از مذاکرات هستیم و شکاف ها کمتر شده است. ما متعهد به دستیابی به یک راه حل هستیم و معتقدیم که یک سازش پایدار امکان پذیر است.»

با این همه وزیر دفاع رژیم صهیونیستی بنی گانتز پس از دیدار روز پنجشنبه با مقامات ارشد دفاعی در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به تحولات در مذاکرات مرز دریایی با لبنان، وزیر دفاع گانتز به دستگاه‌های دفاعی دستور داد تا برای هر سناریویی که در آن تنش‌ها در مرزهای شمالی لبنان اعم از آمادگی دفاعی و تهاجمی افزایش می‌یابد آماده باشند.»

این در حالی است که همین چند روز پیش، به نظر می‌رسید همه طرف‌ها به توافقی برای تعیین مرز دریایی بین دو کشور که هنوز از نظر فنی در جنگ هستند، نزدیک شده بودند. اما با مخالفت اسرائیل با پیشنهادات اصلاحی از سوی لبنان همه چیز تیره و تار شد.

آیا رژیم صهیونیستی برای حمله به لبنان آماده می‌شود؟ /حزب الله در آماده باش قرار گرفت

بیشتر بخوانید:

میقاتی: با توافق ترسیم مرزهای دریایی از یک جنگ قطعی در منطقه جلوگیری می‌کنیم

جنبلاط: اسرائیل تسلیم حزب‌الله شد

استعفای رئیس تیم مذاکره کننده تل آویو در پرونده ترسیم مرز آبی با لبنان

آماده باش نیروها

با نمایان شدن افق فروپاشی توافق مرز دریایی میان لبنان و اسرائیل رسانه های عبری گزارش داده اند که هم اکنون نیروی های هوایی، دریایی و زمینی ارتش اسرائیل به دستور وزیر دفاع و به منظور احتمال تنش با لبنان در حالت آماده باش کامل قرار گرفته اند.

در همین حال رسانه های نزدیک به حزب الله لبنان نیز از آماده باش کامل این نیرو برای هر گونه مواجهه احتمالی با اسرائیل خبر داده اند.

از سوی دیگر یک مقام پنتاگون به الجزیره گفته است که ما از نزدیک وضعیت بین اسرائیل و لبنان را زیر نظر داریم و با رهبران نظامی دو کشور در ارتباط هستیم.

فرانسه نیز شامگاه پنجشنبه با صدور بیانیه ای به کلیه شهروندان خود توصیه کرد که فوراً لبنان را ترک کنند.

لبنان چه می خواهد؟

در مذاکرات میان لبنان و اسرائیل برای تعیین مرز دریایی که با میانجیگری آمریکا صورت می گیرد برخی اختلافات به اوج رسید. در نهایت لبنان اصلاحاتی را در متن پیش نویس توافق پیشنهاد کرد تا طرح پیشنهادی آمریکا برای حصول توافق با شکست مواجه نشود. با این همه اما تل‌آویو ملاحظات لبنان در خصوص طرح پیشنهادی آمریکا برای ترسیم مرز دریایی را نپذیرفت و بدین ترتیب احتمال بروز تنش را افزایش داد.

اما پیشنهادات لبنان شامل موارد زیر بود:

-اصطلاح "خط آبی" حذف شود

-خط بویز رد شد

-تغییر نام میدان گازی از صیدون به میدان صیدون قانا

-شرکت هایی که این میدان را راه اندازی کنند، مشمول هیچ تحریمی نخواهند بود و لبنان آن را انتخاب می کند و تل آویو نباید اختیار موافقت با شرکت های فعال در میدان قانا داشته باشد.

-لبنان می خواهد عبارت «پرداخت غرامت به تل آویو» توسط شرکت های فعال در میدان به تل آویو را با عبارت «توافق مالی» بین شرکت های عامل و تل آویو جایگزین کند.

-آمریکا متعهد به تسهیل کار شرکت‌های توسعه‌دهنده این حوزه، سریع و فوری پس از تکمیل توافق است.

موضوع توافق چیست؟

مذاکرات لبنان و اسرائیل بر سر انعقاد توافقی بر سر آب های مورد مناقشه و برخوردار از منابع گازی است. لبنان امیدوار است با تعیین تکلیف آب های مورد مناقشه بتواند نسبت به اکتشاف و استخراج گاز اقدام کند و نیز اجازه ندهد اسرائیل به تنهایی از این حوزه های هم مرز یا مورد مناقشه بهره برداری کند.

اگر این توافق با میانجیگری آمریکا به دست بیاید به ادامه روند فعالیت های اکتشافی کمک می کند. نتایج تحقیقاتی که شرکت انگلیسی «اسپکتروم» با بررسی های لرزه نگاری خود در سال ۲۰۱۲ انجام داد، نشان می دهد ذخایر گاز قابل برداشت در لبنان نزدیک به ۷۲۰ میلیون متر مکعب است.

بخش نهم میدان گازی لبنان، یعنی میدان گازی قانا، در نزدیکی مرز اسرائیل قرار دارد. شرکت های توتال و انی در سال ۲۰۱۸ برنده مناقصه ای شدند که موضوع آن کتشافات گازی در این میدان است. اما بر اساس مفاد توافق در مورد مرزهای آبی، این میدان گاز، که بخشی از آن مورد ادعای اسرائیل است، به طور کامل در اختیار لبنان قرار می گیرد.

خشم نتانیاهو و تندروها

افشای این خبر و اینکه احتمالا اسرائیل هیچ سهمی از این میدان گازی نخواهد داشت خشم تندروها در اسرائیل را برانگیخته است. از جمله نتانیاهو لاپید را به بزدلی و عقب نشینی در برابر حزب الله متهم کرده و گفته است: او تسلیم حزب الله شده است. تنها بعد از سه ماه و پس از یک بار تهدید حزب الله، یائیر لاپید به شکل ذلت باری عقب نشست. او از کیک دست کشید و به سختی مقداری خرده نان برایمان آورد. نصرالله مناطق حاکمیتی اسرائیل را به دست آورد.

نتانیاهو متعهد شده است در صورت به قدرت رسیدن بعد از انتخابات مجلس در ماه آینده این توافق را لغو کند.

دیوید شنکر فرستاده سابق آمریکا برای ترسیم مرز دریایی نیز با اذعان به اینکه اسرائیل دربرابر خواسته های لبنان عقب نشینی کرده است بر این آتش نفت ریخت. او چندی پیش گفت: اسرائیل مرز خود را از خط یک به خط ۲۳ عقب کشید. به نظر من اسرائیل به همه خواسته های لبنان پاسخ مثبت داد. لبنانی ها با منطق بازار وارد شدند. آنها خواسته حداکثری خود را اعلام کردند و آن را بدست آوردند.

دیوید فریدمن سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی نیز عقب نشینی اسرائیل را اینگونه مورد توجه قرار داده است: «سالها تلاش کردیم به توافقی بین اسرائیل و لبنان بر سر میدان های نفت و گاز در دریا برسیم. در حال نزدیک شدن به توافق برای تقسیم منطقه مورد مناقشه به نسبت ۵۵ تا ۶۰ درصد برای لبنان و ۴۰ تا ۴۵ درصد برای اسرائیل بودیم اما هیچ کس فکر نمی کرد نتیجه، ۱۰۰ درصد برای لبنان و صفر برای اسرائیل شود. اکنون خیلی خوشحال می شوم که بفهمم چگونه به اینجا رسیدیم.»

اگر توافق نشود؟

حزب الله لبنان و شخص سید حسن نصرالله چندین بار نسبت به یک میدان گازی به نام کاریش هشدار داده و اسرائیل را تهدید کردند. با تهدید حزب الله سرمایه گذاران غربی این میدان را تخلیه کردند. لاپید و گانتس در پاسخ به حملات داخلی و موج انتقادات، این توافق را برای مقابله با جنگ با حزب الله لازم دانستند و از آن استقبال کردند. تیم لاپید معتقد است با این توافق اسرائیل حاکمیت کامل خود را بر میدان کاریش حفظ خواهد کرد و علاوه بر این در ازای دست کشیدن از بخشی از میدان قانا، شرکت توتال فرانسه که کار حفاری را انجام خواهد داد، به اسرائیل غرامت های مالی پرداخت خواهد کرد. از نظر لاپید اسرائیل به ازای سود راهبردی ناشی از ثبات در مرزهای شمالی، به لبنان امتیازهای تاکتیکی می دهد. با این همه اکنون با افزایش فشارهای داخلی از سوی تندروها به نظر می رسد که لاپید گرفتار شده است. لاپید مجبور است هرگونه توافقی را یا با مسئولیت شخصی امضا کند که نشانه ذلت و شکست او در برابر حزب الله است و یا باید آن را به کنست ببرد که قطعا رأی نخواهد آورد و در هر دو صورت دورنمای تیره و تاری از جمله ورود به جنگی خونین با حزب الله پیش روی او خواهد بود.

۴۹۴۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1681021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =