ایسنا نوشت:

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از دو دور مذاکره با همتای روس خود اظهار کرد که از هر پیشنهادی در چارچوب راهبرد گفت‌وگو ـ همکاری استقبال می‌کنیم و افزود: همکاری‌های هسته‌یی دو کشور در عرصه‌های نیروگاهی، تحقیقاتی و علمی تقویت می‌شود.

دور دوم و آخرین دور از مذاکرات دبیران شورای امنیت ملی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امروز (سه‌شنبه) در تهران پایان یافت.

سعید جلیلی ـ نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی کشورمان ـ در پایان دور دوم مذاکرات با اشاره به دعوت رسمی‌اش از نیکلای پاتروشف ـ دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه ـ اظهار کرد: ما در زمینه‌های مختلف روابط دوجانبه، همکاری‌های منطقه‌یی و همکاری‌های بین‌المللی دو دور گفت‌وگوهای بسیار مفصل، طولانی و خوبی را داشتیم که در سایه همکاری‌های دو کشور می‌توان از ظرفیت‌های موجود به شکل مضاعف بهره‌برداری کنیم.

در ادامه دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تهدیدها و منافع مشترک دو کشور گفت: ما امروز بر اساس این تهدیدها و منافع مشترک عرصه‌های بسیار خوبی را برای همکاری ایجاد کردیم.

جلیلی با اشاره به ملاقات رییسان‌جمهور دو کشور در اجلاس شانگهای، سفر پاتروشف به ایران و سفر امروز وزیر خارجه کشورمان به مسکو به دعوت وزیر خارجه روسیه گفت: یک نوع حرکت جدید و تحول و تحرک بیش‌تر در مناسبات دو کشور به وجود آمده است.

او افزود: دو کشور در زمینه همکاری‌های منطقه‌یی و بین‌المللی نگاه‌های مشترک زیادی دارند و این نگاه‌های مشترک بسترهای خوبی را برای همکاری‌ها ایجاد کرده و ما امیدوار هستیم بتوانیم با جدیتی که شوراهای امنیت دو کشور دارند این بسترهای همکاری بتواند از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود و ما شاهد ثمرات آن برای دو ملت ایران و روسیه باشیم.

جلیلی گفت: در زمینه همکاری‌های بین‌المللی راهبرد گفت‌وگو ـ همکاری بهترین راهبردی است که می‌تواند در عرصه‌های مختلف باشد و این رویکرد اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: از پیشنهادات دوستان روسی در زمینه‌های گفت‌وگو برای همکاری استقبال می‌کنیم؛ از جمله در موضوع هسته‌یی می‌توانیم بسترهای بسیار خوبی را در چارچوب راهبرد گفت‌وگو ـ همکاری در زمینه‌های خلع سلاح، جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌یی و همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌یی شکل دهیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به این‌که نیروگاه هسته‌یی بوشهر نمادی از همکاری صلح‌آمیز دو کشور است اظهار کرد: در این مذاکرات دو کشور درباره پروتکلی که باعث شکل‌گیری و تقویت این همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله نیروگاه‌های دیگر، رآکتورهای تحقیقاتی و همکاری‌های علمی در زمینه‌های هسته‌یی می‌شود، گفت‌وگو کردند.

 نیکلای پاتروشف ـ دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه ـ نیز گفت: ما در مورد همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، سوخت و انرژی، همکاری‌های هسته‌یی و در ارتباط با دورنمای همکاری‌های دو کشور در زمینه نفت و گاز صحبت کردیم.

دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه با اشاره به تهدیدات جدید از جمله تروریسم و مواد مخدر بر همکاری‌های مستقیم شورای امنیت دو کشور تاکید کرد و افزود: گفت‌وگو و رایزنی بین دو کشور در راستای تامین امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه خواهد بود.

او یکی دیگر از محورهای مذاکره با همتای ایرانی خود را همکاری‌های منطقه‌یی و تقویت امنیت منطقه‌یی عنوان کرد و همکاری در قالب سازمان همکاری‌های شانگهای را یکی از زمینه‌های مهم همکاری دانست.

پاتروشف گفت: دو کشور درباره همکاری درباره رژیم حقوقی دریای خزر و مسائل زیست‌محیطی این دریا و موضوع هسته‌یی ایران نیز گفت‌وگو و تبادل نظر داشتند.

دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه ضمن اشاره به شرایط فعلی و تغییراتی که در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا اتفاق افتاده است، افزود: هر دو طرف معتقد هستند که این مسائل باید از طریق دیالوگ و تفاهم و گفت‌وگو حل فصل شود.

/17212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =