استاندارد به عنوان یک زبان مشترک شناخته می‌شود

صبح ساحل نوشت: به مناسبت هفته استاندارد پنجشنبه 28 مهرماه مراسمی در شهرستان بندرلنگه با حضور دکتر «محمد سروش سهیلی راد» مدیرکل استاندارد هرمزگان و جمعی از مسئولین این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مدیرکل استاندارد هرمزگان با حضور در گلزار شهدای این شهرستان به مقام والای شهیدان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادای احترام کردند؛ پس‌ازآن به غبارروبی گلزار شهدای گمنام این شهرستان رفتند.

این مراسم که به مناسبت هفته استاندارد در حال برگزاری بود؛ خیابانی در بندرکنگ به نام استاندارد، افتتاح شد.

استاندارد به عنوان یک زبان مشترک شناخته می‌شود

پس‌ازآن مدیرکل استاندارد هرمزگان از روند تولید و بسته‌بندی تن ماهی در شرکت صنایع غذایی «مروارید زرین ساحل تن ماهی » واحد روستای شناس بندرلنگه بازدید کرد و با مدیر این واحد تولیدی در خصوص روند صادرات ماهی‌ها، نوع صید و مشکلات این مجموعه گفت‌وگویی داشت.

لازم به ذکر است که شرکت صنایع غذایی « مروارید زرین ساحل تن ماهی» یک واحد صنعتی است که تولید و بسته‌بندی و صادرات حلال و حرام‌گوشت را دارو سه برند به نام‌های طاها، ارغوان و کینوس را تولید می‌کند.

در ادامه این مراسم جلسه‌ای با حضور محمد سروش سهیلی راد و جمعی از صادرکنندگان محصولات، بازرگانان و مسئولان گمرکی شهرستان در اداره بندر بندرلنگه در راستای رونق کسب‌وکار در غرب استان برگزار شد؛ در این جلسه به‌منظور تلاش بر کیفیت استاندارد محصولات صادراتی استان تأکید شد.

«محمد سروش سهیلی راد» مدیرکل استاندارد هرمزگان در مورد توسعه صادرات استان گفت: «رویکردی که سازمان ملی استاندارد نسبت به افزایش میزان صادرات دارد به دو بخش تقسیم می‌شود. استاندارد به‌عنوان زبان مشترک شناخته می‌شود، مانمیتونیم بدون توسعه در استاندارد شاهد توسعه صادرات باشیم. کالایی که قرار است صادر شود باید با زبان استاندارد صادر شود. باید فرایند استانداردسازی تولید، رسیدن به مقصد و تحویل کالا به خریدار را طی کنیم».

وی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم با مزرعه‌دار یا تولیدکننده در بحث استانداردسازی به تفاهم برسیم، قطعاً این محصول بازار خود را پیدا خواهد کرد. در بحث بعدی ارزیابی انطباق و فرایند زمان بدی است که ما باید این زمان‌بندی را به صفر برسانیم.

زمانی که باید صرف ارزیابی انطباق یک محصول شود عملاً باید به صفر برسد که در دوره تحولی جدید این موضوع را مدنظر قرارداده‌ایم و با سازمان ملی استاندارد کشور و توسعه تجارت رایزنی‌هایی داشتیم.

«محمد سروش سهیلی راد» در ادامه عنوان کرد: «برخی از قوانین استاندارد قوانین قدیمی هستند که نیازمند تغییرات‌اند، بااین‌حال در استان هرمزگان کارگروهی با عنوان کارگروه استانداردسازی ویژه جام‌جهانی قطر راه‌اندازی شد و با استان‌های هم‌جوار ازجمله استان فارس و کرمان از مجموعه جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی، استانداری و شرکت شهرک‌های صنعتی در این خصوص مکاتباتی داشتیم. با توجه به صحبت‌های استاندار و معاون اقتصادی در حال حاضر برای کالاهایی که قرار است از مبدأ فارس یا کرمان وارد استان شود هماهنگی‌های لازم از قبل صورت می‌گیرد که این کار سرعت صادرات محصولات را به‌طور چشمگیری بالابرده است».

مدیرکل استاندارد هرمزگان در پایان افزود: «هریک از فعالین اقتصادی که نظر بر صادرات محصولات کشاورزی و هر کالای دیگری و یا حتی ارائه خدمات توریستی برای جام‌جهانی قطر دارند با مراجعه به اداره کل استاندارد استان و نسبت به استانداردسازی مراکز اقامتی خود اقدام نمایند».

در بخش دیگری از این جلسه «ابراهیم فرهمند نیا» شهردار بندرلنگه در خصوص تلاش برای توسعه هرچه بیشتر شهر بندرلنگه تأکید کرد و گفت: «ما از هیچ تلاشی برای تغییر وضعیت شهر بندرلنگه در جهت رونق و توسعه بیشتر دریغ نمی‌کنیم».

«حسن‌پور» نماینده جهاد کشاورزی استان هرمزگان در این جلسه گفت: « شهرستان بندرلنگه به‌طور شبانه‌روزی در امر صادرات در حال فعالیت است و از ابتدای سال تاکنون بالغ‌بر چهارصد و سی هزار تن محصولات صادراتی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادرشده است».

وی گفت: همچنین صادرات خرما به کشور هند از طریق امارات داشتیم و تاکنون ۲۱ هزار و ۳۱۷ برگ گواهی سلامت صادرات برای محصولات صادرشده است.

در خصوص صادرات محصولات کشاورزی کشورهای مقصد گاها استانداردهای خاصی برای دریافت محصولات دارند، بازرگانان باید هنگام صادرات محصول استاندارد و شرایط کشور مقصد را در نظر داشته باشند تا محصول صادراتی باکیفیت به مقصد برسد و مرجوع نشود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1686368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =