تهدید پوتین تنها یک بلوف نیست/روسیه قدرت محو آمریکا را از نقشه دارد

چه چیز باعث می شود که بایدن و تیم امنیت او تهدید هسته ای پوتین را اینقدر جدی بگیرند؟ به طور خلاصه، هفت واقعیت ناخوشایند.

ابوالفضل خدائی: با توجه به تحولات جنگ در اوکراین و الحاق ۴ منطقه، تنش ها بر سر احتمال حمله هسته ای روسیه افزایش یافته است . گراهام آلیسون در مقاله ای برای اندیشکده بلفر هفت مورد ناخوشایند را برای ایالات متحده بیان کرده است. در این مطلب آمده است:

آمریکایی‌ها چقدر باید تهدید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای انجام حملات تاکتیکی تسلیحات هسته‌ای به اوکراین را جدی بگیرند؟ پس از حدود دو ماه که در آن ضدحمله موفق اوکراین روسیه را حیرت زده کرد، پوتین اخیراً پیش قدم شد.

او در اولین سخنرانی مهم خود پس از تهاجم ۲۴ فوریه، ۳۰۰هزار سرباز دیگر را فراخواند و برنامه‌هایی را برای همه پرسی در چهار استان اوکراین اعلام کرد تا پوششی برای روسیه به منظور ضمیمه سازی فراهم شود. پوتین تهدید آشکاری مبنی بر استفاده از زرادخانه هسته ای خود برای دفاع از سرزمین خود، بلکه از سرزمینی که تصرف کرده است صادر کرد. همانطور که گفت: کشور ما ابزارهای مختلفی برای تخریب در اختیار دارد... زمانی که تمامیت ارضی کشورمان به خطر بیفتد، ما البته از همه ابزاری که در اختیار داریم برای محافظت از روسیه و مردم خود استفاده خواهیم کرد. او در پایان گفت: «کسانی که سعی می‌کنند با سلاح‌های هسته‌ای از ما باج‌گیری کنند، باید بدانند که طوفان می‌تواند به سمت آنها بوزد.»

تهدید پوتین تنها یک بلوف نیست/روسیه قدرت محو آمریکا را از نقشه دارد

بیشتر بخوانید:

آخرالزمان هسته‌ای در شرف وقوع است؟

اقدامی که به دکترین هسته‌ای پوتین تحقق بخشید

جو بایدن معتقد است که پوتین بسیار جدی است. همانطور که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی او، گفت: "ما در نحوه صحبت علنی در مورد این موضوع دقت کرده ایم" زیرا نمی خواهیم "در یک بازی تلافی جویانه شرکت کنیم." با این وجود، سالیوان سرنخ‌هایی درباره اقداماتی که ایالات متحده قبلاً در پاسخ به تهدید پوتین انجام داده است، ارائه کرد: ما به طور مستقیم، خصوصی و در سطوح بسیار بالا به کرملین اطلاع داده‌ایم که هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای با عواقب فاجعه‌باری برای روسیه مواجه خواهد شد.

بنابراین، چه چیز باعث می شود که بایدن و تیم امنیت او تهدید هسته ای پوتین را اینقدر جدی بگیرند؟ به طور خلاصه، هفت واقعیت ناخوشایند.

اول، در یک بعد، روسیه به همان اندازه که تا به حال یک ابرقدرت بوده باقی می ماند: این کشور دارای زرادخانه هسته ای است که می تواند به معنای واقعی کلمه ایالات متحده را از نقشه پاک کند. در جنگ سرد، استراتژیست ها مخفف MAD - تخریب متقابل تضمین شده - را ابداع کردند تا واقعیت زشت را آشکار کنند: در حالی که هر یک از قدرت های هسته ای بزرگ می توانند دشمن خود را نابود کنند، نمی توانند این کار را بدون ایجاد یک واکنش تلافی جویانه انجام دهند که خود را نابود می کند. بنابراین، در رویارویی با روسیه، ما هنوز در یک دنیای دیوانه زندگی می کنیم. و در آن جهان، ایالات متحده و روسیه همچنان برای بقای خود بر اعتبار توانایی و اراده خود برای مقابله به مثل با سلاح‌های هسته‌ای خود در برابر حمله هسته‌ای طرف مقابل شرط می بندند.

دوم، رونالد ریگان پیامدهای عمیقی را که از اولین نقطه آغاز می شود به طور خلاصه در تک‌خط تکراری خود خلاصه می‌کند: «یک جنگ هسته‌ای برنده ندارد، بنابراین هرگز نباید در آن جنگید». همانطور که بایدن در توضیح اینکه چرا ایالات متحده نیروهای آمریکایی را برای جنگ با اوکراینی‌ها در میدان نبرد نمی‌فرستد، به صراحت اعلام کرده است، "ایالات متحده در جنگ جهانی سوم برای اوکراین نخواهد جنگید."

سوم، در حالی که زرادخانه‌های هسته‌ای جنگ سرد ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی که تقریباً ۱۰۰هزار می‌شد، به‌شدت کاهش یافته است، پوتین همچنان به فرماندهی زرادخانه‌ای که شامل بیش از ۶هزار کلاهک هسته‌ای است، که ۱۵۰۰ عدد از آنها با موشک‌های دوربرد قابل تحویل است، ادامه می‌دهد. بمب‌افکن‌ها یا زیردریایی‌ها، هر کدام از سلاح‌هایی که می‌توانند هر شهری در جهان را در عرض چند ساعت ویران کنند.

چهارم، زرادخانه پوتین همچنین شامل ۱۹۰۰ سلاح هسته‌ای تاکتیکی است که برای استفاده در میدان جنگ یا در برد کوتاه‌تر طراحی شده‌اند. با برخورد انفجاری مشابه بمبی که ایالات متحده بر روی هیروشیما پرتاب کرد. اگر در ماجرای انفجار بوستون یک سلاح هسته ای تاکتیکی منفجر می شد، ساختمان های دوردست از جمله مؤسسه فناوری ماساچوست را ویران می کرد و منطقه اطراف با زباله های رادیواکتیو پوشیده می شد.

پنجم، در استراتژی ۱۰۱، سلاح‌های هسته‌ای «برابرکننده» قدرت‌های ضعیف‌تر هستند. در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰، ایالات متحده و ناتو با تهدید ۱۰۰ لشکر شوروی که از طریق شکاف فولدا حمله می‌کردند و در کمتر از یک هفته به کانال مانش می‌رفتند، مواجه شدند. ایالات متحده به دنبال یک استراتژی و استفاده از صدها سلاح هسته ای تاکتیکی برای متوقف کردن تانک های شوروی در پیشروی آنها بود. در حالی که ایالات متحده اساساً سلاح های هسته ای تاکتیکی خود را از پایان جنگ سرد حذف کرده است، برنامه های دفاعی روسیه آنها را به یک ستون اصلی تبدیل کرده است.

ششم، پس از هفت دهه بدون استفاده از سلاح های هسته ای در جنگ، "یک تابو هسته ای" بسیاری را به این نتیجه رساند که سلاح های هسته ای دیگر سلاح های جنگی قابل استفاده نیستند. در واقع، هم ایالات متحده و هم روسیه همچنان به تهدید استفاده از سلاح های هسته ای برای دفاع از خود متکی هستند و این تهدید را بازدارندگی هسته ای می نامند. علاوه بر این ایالات متحده چیزی چیزی را ارائه می دهد که از آن به عنوان «چتر هسته ای» یاد می شود. در این معاهده متحدان آمریکا تصمیم ساخت زرادخانه های هسته ای را کنار می گذارند تا زیر پوشش حمایتی آمریکا باشند.

هفتم، علی رغم تفاوت های آشکار بین متحدان و سرزمین هایی که به زور تصرف شده اند، انکار شباهت ناخوشایند بین تهدید پوتین برای مقابله به مثل با سلاح های هسته ای در برابر هر گونه حمله به قلمرو تازه ضمیمه شده روسیه و تهدید آمریکا برای مقابله به مثل با سلاح های هسته ای با حمله روسیه به قلمرو متحدان آمریکا در ناتو که ما به آن ها ضمانت اجرایی داده ایم، دشوار است.

اقدام اخیر پوتین دنیا را خطرناک تر کرده است و دولت بایدن حق دارد که تهدیدهای او را جدی بگیرد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1687079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 57
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    چیزی که روسیه ادعا میکنه رو آمریکا یک بار انجام داده
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    فعلا که در همین اوکراینش گیر کرده و دست به دامن پهپادهای همسایه های کوچکترش شده و از سر استیصال به بمباران شهرهای و مناطق مسکونی روی آورده. محو آمریکا پیش کش
  • امیر IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    درود برپوتین ،خداوند سلامتی وطول عمرش بده ،مرگ برامریکا
  • حبیب IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    عجب نظرات کارشناسانه ایی جان خودش . شک نکن اقای عزیز هر چه بمب اتم روسیه داره . امریکا بدترش و داره . کشورهای دیگه جای خودش . همین اسرائیل به درد نخور میدونی چند تا دارهر
  • M IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    خارج سیاست بازی و تحديد از در یک جنگ هسته ای آمریکا انگلیس و فرانسه بخاطر لهستان اوکراین رومانی، باروسیه وارد این جنگ نابود گر نمیشود که چهار کشور عمده غرب خودشان را برای هزاران سال منقرض کند،،، اگر پوتین اوکراین را چند تا اتم کوچک بزند آمریکا مسکوو را نميزند، که آمریکا نابود گردد،
  • ایرانیم IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    هرکسی میتواند دیگری راازروی نقشه بخصوص نقشه کاغذی و دیواری پاک کند
  • علی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    قدرتهای دیکتاتور مثل پوتین همیشه بلوف میزنن
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    بله بلهه درسته!!! همون طور که روسیه بمب اتم داره ناتو هم به اندازه روسیه بمب اتم داره! اگه قرار باشه جنگ هسته ای بشه و زیر یک دقیقه از پرتاب موشک هسته ای، ماهواره ها متوجه میشن و موشک های بعدی از سمت ناتو سراریز میشه!!! بعدشم دقت کنید که جنگ هسته ای بشه این جوری نیست که امریکا یا اروپا یا روسیه یا چین نابود بشه!!! به خاطر تششعات هسته ای و رادیواکتیو و گردش اون توسط اتمسفر تقریبا کل مردم دنیا درگیر سرطان های مختلف میشن!! منجمله همین ایران!!! به همین خاطر این قدر طرف روسیه رو نگیرید که داره تهدید هسته ای میکنه! عمرا بخواد سلاح هسته ای استفاده کنه چون نابودی دنیارو رقم میزنه!
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    و البته محو خودش را.
  • کامیکازه IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    آمریکا اصلا از تهدید پوتین یا روسیه نمی ترسد فقط از این موقعیت استفاده می کند که بهترین ضربه را بر روسیه فرود آورد بدون اینکه خودش وارد جنگ شود برای همین این همه هیاهو راه انداخته است و در اصل از ترس کشور های اروپایی سو استفاده کرده و بدون هیچ گونه تلفاتی به روسیه ضربه می‌زند توسط خود اروپایی ها
  • DE ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    قدرت برتردردست کشوری است که زیردریایی هسته ای بیشتری داشته باشدوامریکا ازاین نظرباداشتن ۱۰۰دستگاه زیردریایی هسته ای ازروسیه پیشی گرفته است
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    آمریکا واروپا به فنا میروند.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    باید جدی بگیرن تا عربا بترسن و امریکا بازار سلاحش تکونی بخوره.باید جدی بگیرن.
  • جبارزاده IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    سلام دوران تحاوز وکشور گشایی وخوشبختی خودرا درمرگ ونابودی دیگران دیدن تموم شده انسانم ارزوست
  • رضا IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    رفیق؟خوب آمریکا هم قدرت محو روسیه رو از رو زمین داره
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    گررررررررررررررررررررررررررر چند ثانیه قبلش روسیه به فنارفته ولی امریکا با تحریم می تونه روسیه را با بمب گرسنگی از بین ببره همون کاری که نیمبندشو با ما کرده از توی میوه فروشی با یک پلاستیک بر می گردیم اونم تقریبا خالی
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    پوتین پیروز خواهد شد زمان زوال آمریکا فرا رسیده
  • ایوب IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    اگر روسيه یا هر کشور دیگری اقدام‌ به سلاح هسته ای بکند لاجرم خودش هم از بین خواهد رفت. چون جنگ یه طرفه نخواهیم داشت. الان خیلی از کشورهای بزرگ دارای اتم های هسته ای هستند اگر یکی از این ها آغاز عملیات هسته ای بکند همه دست بکار خواهند شد حدود پنج میلیارد جمعیت زمین نابود خواهند شد بقیه بازماندگان هم به ناخوشی های هسته ای غیر قابل علاج دچار خواهند شد
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    من به شخصه هم از آمریکا بدم میاد هم از روسیه و هم از انگلیس ولی واقعیت این هست که آمریکا با بالا بردن سطح سلاحهای لیزری خود تمام راه نفوذ موشکهای اتمی روسیه را حداقل از آمریکا بسته و از اونور اینکه خبری از دستاوردهای جدید مشکی آمریکا نمی‌رسه باید برای روس‌ها نگران کننده باشه چون احتمالا در حال ساخت یک نوع موشک با سرعت و قدرت و همچنین غیر قابل رهیگری هست
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    دوباره رفتی سر بساط؟! روسیه حتی نمیتونه قطعات تراکتور اش تامین کنه
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    آمریکایی ها مثل شما ها فکر نمی‌کنند که بگویند روسیه استفاده نمیکند و راحت بنشینند آنها به دقت روسیه را زیر نظر دارند و کوچکترین تهدید را ممکن است قبل از اجرا مقابله کنند. اینکه آمریکا نابود میشود خیالی باطل است. درصورت استفاده این روسیه است که محو می‌شود
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    وقتی قافیه تنگ شود تهدید و رفتارهای پر سروصدا زیادتر میشود . جنگ در اوکراین حسابی پوتین را به هم ریخته . حمله به مناطق مسکونی کیف نشان از عجز پوتین در میدان دارد . تهدید هسته ای یعنی پوتین نمیتواند ادامه دهد . امریکا پوتین را به بد تله ای انداخته
  • وسپیناتور IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    آمریکا هم نگاه می‌کنه چجوری روسها نابودش میکنن !
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    آره جون تو هرچه اراجیف بود خوب بافتی .
  • مجتبی IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    به نظر فشار زیادی روی روسیه وجود داره اینها نشانه ضعف در میدان نبرد در اوکراینه خودشونم میدونن که نمیتونن از سلاح هسته‌ای استفاده کنن
  • مهسا GB ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
    مثل چی در جنگ نابرابر اوکراین مونده، بعد آمریکا رو از نقشه برداره؟؟ 😂😂😂😂