۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۱۶

ایسنا نوشت:

دیلی تلگراف در گزارشی فاش کرد که آمریکا و افغانستان درصدد امضای معاهده‌ای هستند که براساس آن دست کم هزاران سرباز آمریکایی تا سال 2024 در افغانستان باقی بمانند.

این روزنامه انگلیسی در گزارش خود آورده است: طبق این توافقنامه هم مربیان ارتش آمریکا برای آموزش پلیس و ارتش افغانستان باقی می‌مانند و هم سربازان نیروهای ویژه و نیروی هوایی آمریکا در افغانستان خواهند ماند. امضای چنین توافقنامه‌ای قطعا خشم برخی کشورهای همسایه از جمله پاکستان را به همراه خواهد داشت. همچنین این احتمال وجود دارد که انگیزه طالبان برای مذاکره با دولت حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان از بین برود.

طبق توافقنامه فعلی خروج نیروهای امنیتی آمریکا در افغانستان آغاز شده است و قرار است تا پایان سال 2014 به پایان برسد. اما برخی تحلیل‌گران معتقدند از آنجایی که افغانستان هراس دارد پس از اتمام این مدت، شریک دیرینه خود ار از دست بدهد، به دنبال ادامه حضور نیروهای آمریکایی فراتر از سال 2014 است و از سوی دیگر دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نیز تمایل دارد نیروهایش در نزدیکی کشورهای همسایه به افغانستان حضور داشته باشد.

دو طرف ابراز تمایل کرد‌ه‌اند که این توافقنامه پیش از کنفرانس بُن در خصوص مسائل افغانستان در ماه دسامبر امضا شود.

اوباما و کرزای هفته گذشته برای افزایش مذاکرات توافق کردند و مشاوران امنیت ملی آنها در ماه سپتامبر با یکدیگر در واشنگتن دیدار خواهند کرد.

رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی ارشد کرزای در گفت‌وگو با این روزنامه اظهار کرد: پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم و مقام‌های آمریکایی گفته‌اند چنانچه تا ماه دسامبر این توافقنامه امضا نشود، از افغانستان مایوس می‌شوند.

این مقام در ادامه گفت: ادامه حضور نیروهای آمریکایی نه تنها برای ساخت ارتش و نیروهای افغان ضروری است بلکه برای ادامه مبارزه با تروریسم نیز از اهمیتی خاص برخوردار است.

مشاور ارشد امنیت ملی کرزای تاکید کرد: چنانچه آمریکا سلاح و تجهیزات ما را تامین کند، در آن صورت امکاناتی لازم خواهند داشت تا آنها را بدست ما برسانند و اگر هم آنها پلیس و سربازان ما را آموزش دهند، تعداد 10 یا 20 مربی کافی نخواهد بود و شمار آنها به هزاران تن خواهد رسید.

وی افزود: می‌دانیم که با تهدیدات تروریست‌های بین المللی رو به رو خواهیم بود و سال 2014 پایانی برای شبکه‌های تروریستی جهانی نیست. ما متعهد به مبارزه با آنها هستیم و برای این اقدام به تجهیزات نیازمندیم.

رنگین دادفر سپنتا همچنین تاکید کرد: نیروهای افغان همچنان به حمایت جنگنده و هلی‌کوپترهای آمریکایی احتیاج دارند.51261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =