تصاویر | نقص بسیار بزرگی که از چشم طراحان هیوندای پنهان مانده!

هیوندای در مسیر پیشرفت بسیار خوبی قرار دارد و علاوه بر برند خودش، برندهای زیرمجموعه­ خود مثل جنسیس و کیا را هم در این مسیر قرار داده است اما در این میان نقصی وجود دارد که به چشم بسیاری نمی‌آید!

مسعود عابدینی: تقریبا دو هفته پیش بود که هیوندای از نسل هفتمِ یکی از مهمترین عضو خانواده خود، یعنی گرنجور/آزرا رونمایی کرد. این خودرو در دید بسیاری از مردم و مخاطبان به عنوان شاهکار هیوندای شناخته شد و مورد تشویق بسیاری قرار گرفت. اما در میان این حجم از تشویق و تحسین‌ها،یک چیز نادیده گرفته شد؛ آن یک چیز، تغییرات بسیار زیاد در طراحی محصولات هیوندای به خصوص در پرچمداران این شرکت بود. به گونه‌ای که با ادامه این روند، اصالت در طراحی بسیار کمرنگ می‌شود.

تصاویر | نقص بسیار بزرگی که از چشم طراحان هیوندای پنهان مانده!

برای اثبات این موضوع، بیایید به طراحی خارجی نسل‌های گرنجور/ آزرا نگاه کنیم.

همانطور که می‌بینید طراحی گرنجور/آزرا تا نسل چهارم، در مسیر متعادلی پیش می‌رود، تا اینکه در نسل پنجم تغییرات زیادی در طراحی ایجاد می‌شود؛ اما با وجود این تغییرات، باز هم زبان طراحی آزراهای پیشین به خوبی دیده می‌شود.

تصاویر | نقص بسیار بزرگی که از چشم طراحان هیوندای پنهان مانده!

در فیس‌لیفت اول نسل ششم با طراحی پخته‌ای روبه‌روایم و خطوط طراحی در بهترین شکل ممکن دیده می‌شوند. طراحی چراغ عقب آزرای این نسل، که به حالت عینکی معروف است، خودرو را بسیار جذاب می‌کرد و حس یک خودروی آمریکایی را به ما القا می‌کرد. اما هیوندای در یک اقدام عجیب،این نسل را دچار فیسلیفت عظیمی کرد؛به طوری که بسیاری فکر میکردند که نسل جدید آزرا معرفی شده است.

تصاویر | نقص بسیار بزرگی که از چشم طراحان هیوندای پنهان مانده!

در این فیس‌لیفت چراغ‌های جلو با جلوپنجره خودرو ادغام شدند و بخش زیادی از فضای جلویی خودرو را، جلوپنجره می‌گرفت. قبل از رونمایی از جدیدترین نسل آزرا، براساس تصاویر جاسوسی، می‌شد فهمید که هیوندای قرار است این‌بار هم ما را شگفت‌زده کند.

طراحی چراغ جلو تبدیل به یک خط طویل شد و تقریبا 60 درصد فضای جلویی را جلوپنجره پهن و کشیده فرا گرفته است. این چراغ باریک و کشیده در نمای عقب هم دیده می‌شود.

در واقع خلاقیت و اصالت در طراحی خودروهای جدید هیوندای کمرنگ شده و به حاشیه رفته است.

این موضوع فقط در آزرا و یا سدان‌های دیگر اتفاق نیفتاده؛ طبق رندرهایی که از نسل جدید سانتافه به تازگی زده شده، به احتمال بسیار زیاد با یک دیفندر کره‌ای روبه‌رو خواهیم بود!

تصاویر | نقص بسیار بزرگی که از چشم طراحان هیوندای پنهان مانده!

علاوه بر آزرا و سانتافه مدل‌های دیگری چون هیوندای توسان و هیوندای النترا هم دچار این تغییرات بیش از حد شده‌اند.

اما در طراحی داخلی،این موضوع کمتر به چشم می‌خورد و طراحی غالبا در یک مسیر مشخص حرکت می‌کند. در واقع تغییراتی در کابین بر محور یک زبان طراحی مشخص ایجاد می‌شود.

اما دلیل این کار هیوندای واقعا مشخص نیست! حتی ما تغییراتی در طراحی محصولات جنسیس و کیا هم می‌بینیم ولی به این شدت نیستند.

بیشتر بخوانید:

اینکه آیا با این کار میخواهد نشان دهد،که تیم طراحی این شرکت پر از ایده‌های نو هستند یا اینکه هیوندای در حال یک پوست اندازی بزرگ برای انتقال به دنیای خودروهای برقی است؟

اینکه در آینده محصولات هیوندای چه طراحی خواهند داشت، مشخص نیست و باید صبر کرد تا به یک اعتدال در طراحی برسیم همانند آنچه در بی‌ام‌و در حال رخ دادن است.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1690110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =