به دانشمندان کمک کنید موجودات ریزی را که در خانه شما، ‌در بالش‌ها،‌ یخچال و .... زندگی می‌کنند، کشف کنند و موجوداتی را که برای زندگی شما مفید هستند پیدا کنند. شاید لازم نباشد آن‌ها را بکشید!

بهنوش خرم‌روز: دفعه بعد که هوس کردید سری به دنیای موجودات زنده و طبیعت بزنید، لازم نیست حتما از شهر خارج شوید یا به باغ‌وحش بروید. کافی است با دقت بیشتری به وسائل خانه خود دقت کنید: درون یخچال،‌ توی بالش‌ها، زیر فرش، .... شاید باور نکنید،‌ اما خانه شما مملو از موجودات ریز و متنوعی است که برای دانشمندان خیلی جالب هستند.

به گزارش وایرد،‌ اکولوژیست‌های دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی پروژه‌ای جدید برای شناسایی و جمع‌آوری گیاهان و جانورانی که در خانه‌های ما زندگی می‌کنند به راه انداخته‌اند. این پروژه که حیات وحش خانه شما نامیده شده،‌ روی کمک مردم برای جمع‌آوری و شناسایی این موجودات حساب می‌کند.

به گفته راب دان،‌ مدیر این پروژه،‌ تصور می‌شود که مردمی که در محیط‌های متفاوت زندگی می‌کنند،‌ میکروب‌های متفاوتی در محیط خود داشته باشند. البته هنوز اطلاعات کافی برای تایید این فرضیه جمع‌آوری نشده است.

مردم اغلب تمایل دارند این موجودات را در خانه‌های خود از بین ببرند. برای همین جمع‌آوری نمونه‌های متنوع ممکن است به کشف گونه‌های تازه‌ای منجر شود که تا پیش از این ناشناخته باقی مانده بودند. به گفته دان،‌ همان‌طور که هنوز نمونه‌های زیادی در جنگل‌های بارانی وجود دارند که بررسی نشده‌اند، نمونه‌های زیادی در رختخواب‌ها، کمدها و حتی یخچال‌های ما ممکن است وجود داشته باشند. در واقع تا به حال کسی این موارد را به طور جدی و البته فراگیر بررسی‌ نکرده است.

در حال حاضر این طرح با ایالت‌های آمریکا آغاز خواهد شد و گروه امیدوارند از هر ایالت دست‌کم ده خانواده داوطلب شوند تا به دانشمندان در جمع‌آوری نمونه‌های خانگی کمک کنند: پنج خانواده از محیط‌های شهری و پنج خانواده هم از محیط‌های روستایی. انتظار می‌رود که نمونه‌های روستایی حاوی تاریخچه‌ای از موجوداتی که در اطراف انسان زندگی می‌کنند هم باشند. چرا که ما طی زندگی شهرنشینی بسیاری از گونه‌های اطراف خود را از بین برده‌ایم.

دان می‌افزاید:‌ «همیشه نگاه ما به موجودات زنده ریز اطرافمان،‌ نگاهی خصمانه بوده، ما همیشه خواسته‌ایم آن‌ها را از بین ببریم. اما واقعیت این است که می‌توان طور دیگری به این موضوع نگاه کرد. برخی از این موجودات می‌توانند برای ما مفید هم باشند.»

فرضیه‌ای به نام فرضیه بهداشت وجود دارد که معتقد است بسیاری از بیماری‌های انسانی‌،‌ مانند آسم،‌ آلرژی،‌ اوتیسم و ام.اس،‌ بیماری‌های زندگی صنعتی امروزه ما هستند. براساس این فرضیه،‌ زمانی سیستم ایمنی انسان برای مبارزه با موجودات ریز محیطی آماده بود. اما با آمدن بهداشت و از بین رفتن آن‌ها، سیستم ایمنی دیگر کار زیادی برای انجام دادن ندارد!‌ بنابراین با دشمنی می‌جنگد که در واقع وجود ندارد. به همین دلیل هم در برخی موارد به سلول‌های خود بدن حمله می‌کند یا این که موادی را دشمن بدن در نظر می‌گیرد که در حقیقت هیچ ضرری برای بدن ندارند.

از سوی دیگر،‌ شهرنشینی موجودات ریز اطراف مارا تغییر داده و گرفتن نمونه‌های متنوع از محیط‌های مختلف این تغییر را روشن خواهد کرد.

محققین این مطالعه امیدوارند بتوانند گونه‌های تازه را کشف کنند و روند تغییر این مجودات در محیط زندگی انسان را پیدا کنند. آن‌ها می‌خواهند از این طریق مردم را نسبت به محیط زندگی‌شان آگاه سازند. به علاوه امیدوارند گونه‌های مفید برای انسان را شناسایی کنند و آن‌ها را در محیط نگه دارند و از این طریق به سلامت و بهزیستی انسان کمک کنند.