در انتظار شگفتی‌سازی یوزها

دیدار تیم‌های ملی انگلیس و ایران از ساعت ۱۶:۳۰ امروز (دوشنبه) در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه با قضاوت رافائل کلاوس برزیلی برگزار می‌شود.

ایمان گودرزی؛ بازی با انگلیس در دومین روز دور گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، از هر نظر برای تیم ملی فوتبال ایران اهمیت دارد. کی‌روش و بازیکنان تیم ملی جدا از تفاوت‌های فنی که بین این دو تیم وجود دارد، به عنوان نخستین بازی‌شان در این جام، نگاه متفاوتی به رقابت با انگلیس خواهند داشت. کارلوس کی‌روش بارها و بارها از انگیزه‌های شخصی‌‎اش برای شکست دادن انگلیس گفته است و همه می‌دانند که رویارویی با این تیم، تا چه اندازه برای شخص او اهمیت دارد. به همین خاطر است که تا روز آخر سعی داشته دستش را برای حریفان رو نکند و آخرین بازی تدارکاتی‌اش را بدون حضور تماشاگران و خبرنگاران برگزار کند. با همه اینها اما نمی‌توان کار سختی را کتمان کرد که تیم کی‌روش برابر انگلیس دارد.
درست است که خیلی از اهالی فوتبال برد ایران مقابل انگلیس یا تساوی این دو تیم در نخستین بازی‌شان را پیش‌بینی کرده‌اند اما نباید فراموش کرد که پیروزی مقابل انگلیس، با اینکه رویای همه ایرانی‌هاست اما تا اندازه زیادی رویاپردازانه به نظر می‌رسد.
شاگردان کی‌روش از ساعت ۱۵ دیروز (یکشنبه)، آخرین جلسه تمرینی خود را پیش از رویارویی با انگلیس برگزار خواهند کرد. در این تمرین که ۱۵ دقیقه نخست آن با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، بازیکنان ایران آخرین تمرین خود را انجام دادند و برای گرفتن امتیاز از یکی از آماده‌ترین تیم‌های جام آماده شدند.
برای این بازی گفت‌وگوهایی بین مهدی تاج و رئیس فیفا انجام شده و درخواست فدراسیون فوتبال از اینفانتینو این بوده که «طبق اصول و پروتکل‌ها، بچه‌های ما باید در یک فضایی باشند که امنیت جانی، روحی و روانی آنها تأمین شود.» اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال با اشاره به همین موضوع گفت: «آقای تاج در همین زمینه توضیحاتی به آقای اینفانتینو ارائه کردند و دیدید که اتفاقاتی رخ داد و یک مقدار جمع شد. در رده‌های پایین‌تر و ابعاد کوچکتر هم باید این موارد رعایت شود.»
با قولی که تاج از اینفانتینو و مسئولان برگزار کننده جام جهانی در قطر گرفته، امروز تیم ملی فوتبال ایران با امید تاریخ‌سازی به مصاف انگلیسی می‌رود که یکی از گران‌ترین تیم‌های حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ است.

در انتظار شگفتی‌سازی یوزها

گمانه‌زنی‌های مختلفی در خصوص ترکیب مقابل انگلیس وجود دارد اما کمتر کسی می‌تواند پیش‌بینی کند که کارلوس کی‌روش تیم خود را به چه ترکیبی روانه میدان خواهد کرد. او به احتمال فراوان با سیستم ۴-۱-۴-۱ بازی را آغاز کند. علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، سید مجید حسینی، صادق محرمی، میلاد محمدی، روزبه چشمی، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، احسان حاج‌صفی، وحید امیری و مهدی طارمی ۱۱ بازیکنی بودند که در بازی مقابل تونس در ترکیب اصلی ایران به زمین رفتند و به نظر می‌رسد در بازی امروز هم همین نفرات به عنوان یار ثابت وارد زمین شوند.

همانقدر که ترکیب تیم ملی برای بازی با انگلیس می‌تواند غیرمنتظره باشد، ساوت‌گیت هم هنوز دستش را رو نکرده است و مشخص نیست که مقابل ایران چه برنامه‌ای داشته باشد.
سرمربی انگلیس در دو تورنمنت قبلی بیشتر با چیدمان ۲-۵-۳ بازی کرد، ولی تیمش این قابلیت را دارد که در حین بازی تغییر سیستم بدهد و دقایق زیادی را هم با چهار دفاع بازی کرده است. تنوع تاکتیکی انگلیس پیش‌بینی سیستم و ترکیب بازی او مقابل ایران را دشوار کرده، هرچند انتظار می‌رود پیکفورد، مگوایر، استونز، شاو، رایس، بلینگام و کین در هر حالتی فیکس باشند. احتمال می‌رود آخرین تمرین‌های انگلیس یا نشست‌های خبری ساوت‌گیت به روشن شدن ترکیب این تیم کمک کند، ولی قبل از آن روزنامه سان سه ترکیب احتمالی این تیم در اولین بازی جام جهانی ۲۰۲۲ را حدس زده است.

در انتظار شگفتی‌سازی یوزها

۱-۳-۲-۴ مستحکم
ساوت‌گیت وقتی ۱-۳-۲-۴ را انتخاب می‌کند، تأکید به محافظت از خط دفاعش دارد و در تورنمنت قبلی زوج دکلان رایس و کالوین فیلیپس را جلوی خط دفاع قرار می‌داد.
در صورت بازی با چهار مدافع، لوک شاور، هری مگوایر، جان استونز و کیران تریپیر جلوتر از جردن پیکفورد بازی خواهند کرد. رایس همچنان هافبک دفاعی انگلیس و یکی از مهم‌ترین بازیکنان این تیم است، ولی بدون فیلیپس که هنوز کاملاً آماده نیست، جود بلینگام ۱۹ ساله بازی خواهد کرد.
میسون ماونت هافبک هجومی مورد علاقه ساوت‌گیت است و در این سیستم پشت سر هری کین بازی خواهد کرد. رحیم استرلینگ و بوکایو ساکا در سمت راست و چپ ماونت بازی خواهند کرد و برنامه آنها دور زدن مدافعان کناری ایران است.

۳-۳-۴ جاه‌طلبانه
ساوت‌گیت ممکن است ترکیب هجومی‌تری را انتخاب کند و در این صورت فیل فودن در کنار رایس و بلینگام یکی از سه هافبک میانی انگلیس خواهد بود. در این سبک بازی رایس تنها هافبک دفاعی تیم است و بلینگام هم آزادی عمل بیشتری برای اضافه شدن در حملات خواهد داشت.
مارکوس رشفورد آماده هم که متخصص فرار در عمق است، می‌تواند در گوش چپ جانشین استرلینگ شود.
در این سیستم گاهی هری کین عقب می‌نشیند و به پست شماره ده تبدیل می‌شود تا فضا در عمق دفاع برای فرارهای رشفورد و ساکا باز شود.
در دفاع چهار نفره نفرات بدون تغییر است و تریپیر همچنان به آرنولد که در دفاع آسیب‌پذیر است، ترجیح داده می‌شود.

۳-۴-۳ محتاطانه
ساوت‌گیت معمولاً در مراحل حساس حذفی از سیستم ۳-۴-۳ استفاده می‌کند، ولی برای اینکه در بازی حساس روز اول غافلگیر نشود ممکن است این چیدمان محتاطانه‌تر را انتخاب کند.
سیستم دفاع سه نفره می‌تواند به الکساندر – آرنولد فرصت بدهد که نقش پیستون راست را بازی کند. استفاده از یک مدافع میانی بیشتر این آزادی عمل را به مدافع هجومی لیورپول می‌دهد که در حملات آزادانه‌تر شرکت کند. در صورت بازی با سه مدافع میانی بن وایت آرسنالی می‌تواند سومین عضو خط دفاع در کنار مگوایر و استونز باشد. گزینه اصلی بازی در این پست کای واکر، هنوز کاملاً آماده بازی نیست. در صورت بازی با سه مدافع، ساکا ممکن است نیمکت‌نشین شود و استرلینگ و گریلیش در سمت راست و چپ کین در خط حمله بازی کنند.

جلال چراغپور، کارشناس فوتبال درباره بازی امروز ایران و انگلیس گفت: ما اگر می‌خواهیم بررسی کنیم باید اول از همه بدانیم افراد صاحب نظر در فوتبال دنیا به ما و انگلیس چه درجه و نمره‌ای می‌دهند. برای این کار از یک سری واقعیت‌ها استفاده می‌کنند که شاید ما در صحبت‌های عادی خود در نظر نگیریم ولی آن‌ها چرا. ما تیم بیستم رده‌بندی فیفا هستیم و با انگلیس که تیم پنجم است بازی می‌کنیم. در درجه بعدی تیم ملی کشوری با ما بازی می‌کند که قوی‌ترین لیگ دنیا را دارد. حتی اگر نگویم لیگ برتر انگلیس در دنیا اول است، دیگر قطعا در رده دوم هستند. لیگ برتر انگلیس با لیگ ما قابل مقایسه نیست. از نظر مربیان و بازیکنانی که در آن حضور دارند و بازیکنان تیم ملی انگلیس هم کنار این نفرات بازی می‌کنند و از زیر دست مربیان این لیگ بیرون می‌آیند. در نتیجه تیم ملی انگلیس کیفیت خوبی دارد. لیگ برتر ما حتی در آسیا هفتم است، حالا دنیا هیچی. دلیلش هم اندازه بازیکنان و مربیانی است که در لیگ ما حضور دارند. ما مربی تولید نکردیم که در ترکیه مربیگری کند یا به اروپا برود و مثلا در انگلیس مربیگری کند.

وی در ادامه افزود: لیگ ما در چهار سال گذشته حتی دو بازیکن هم به تیم ملی نداده و در تولید بازیکن انقدر فقیر است. با این حال قسمت زیادی در حدود ۷۰ درصد تیم ما در خارج از کشور بازی می‌کنند و ما یک تیم با استایل‌های مختلف فوتبال داریم. از پرتغال، بلژیک، ترکیه، آلمان، یونان و قبرس بازیکن داریم و تنوع سبک فوتبال‌ها و مربیان مختلف کار سرمربی را برای هماهنگی و خالی کردن فکرشان از دستورات مربی باشگاه و پر کردن ذهن این‌ها از دستورات خودش دشوار می‌کند. با توجه به اینکه مقدار زمانی که دارد خیلی کم است.

او درباره راهکار کی‌روش برای حل این مشکل گفت: کی‌روش برای مواجهه با این مشکل آمد و دست به تیم چهار سال قبل خود نزد و تیمی که با تفکراتش آشنا هستند را دعوت کرد. آدم عادی وقتی لیست کی‌روش را می‌بیند شاید تعجب کند اما دلیل اینکه نفرات آماده لیگ دعوت نشدند، این است که کی‌روش ترجیح داد با بازیکنانی به جام جهانی برود که قبلا چنین تجربه‌ای دارند. این حرکت به نظرم بسیار هوشمندانه بود. درحالی که ما دیدیم مربیان قبلی به محض اینکه آمدند شروع کردند بازیکن جدید به ترکیب اصلی اضافه کردند و در اسکلت تیم دست بردند. همین باعث مثلا ویلموتس آن نتایج ضعیف را بگیرد.

چراغپور در پایان گفت: این مجموعه تیمی است که کی‌روش می‌خواهد مقابل تیم به‌روز انگلیس بازی کند. انگلیس الآن چندین بازیکن رنگین‌پوست هم دارد که نوع بازی خاص خودشان را دارند و نژاد قدیمی که چابکی کمی داشت، نیست. در مقابل ما تیمی مسنی داریم. شما این دو تیم را مقابل هم قرار دهید و ببینید جواب معادله چیست. با این وجود فوتبال فقط روی کاغذ نیست و حوادث درون زمین را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. اگر روی کاغذ حساب کنیم ما به انگلیس می‌بازیم ولی حوادث درون میدان فقط ۶۰ درصد قابل پیش‌بینی است و ۴۰ درصد حوادث داخل زمین و اشتباهات فردی و حتی جریان باد است. ممکن است تیمی که در همه آیتم‌ها قوی‌تر است با یک خطا و کرنر و پنالتی بازی را ببازد. در دوره قبل هم دیدیم مراکش گل به خودی زد. شما اگر نتیجه آن بازی را ندانی و فیلمش را ببینی فکر می‌کنی مراکش ما شکست می‌دهد. من خیلی نمی‌توانم پیش‌بینی دقیقی کنم و استراتژی کی‌روش برای بازی با انگلیس را نمی‌دانم. استراتژی بازی اول خیلی مهم است. مقابل انگلیس ما ۵ حالت متفاوت ممکن است داشته باشیم؛ باخت با اختلاف کم، باخت با اختلاف زیاد، برد، مساوی بدون گل یا مساوی با گل زده. هر کدام این‌ها را بخواهیم ۲۰ درصد بگیریم باید ببینیم در هر کدام چه نمره‌ای بدهیم و احتمال باخت ما مقابل انگلیس از برد یا مساوی بیشتر است؛ اما فوتبال قابل پیش‌بینی نیست!

بیشتر بخوانید:

۲۵۷ ۲۵۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1697491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =