استاندار تهران می گوید 13 هزار سرمایه گذار خصوصی قصد دارند شهر سلامت برای پایتخت بسازند، ولی هنوز مشخص نیست این طرح اجرا خواهد شد یا به سرنوشت طرحهای مشابه گرفتار می شود.

امید سلیمی بنی: مشکلات متعدد نظام بهداشت و درمان باعث شده در سالهای اخیر، برنامه های زیادی در حوزه های درمان مطرح شود که هیچکدام نتوانسته مشکلات مردم را کاهش دهد. اکنون، پس از اجرای ناموفق طرحهای پزشک خانواده، نظام ارجاع و خودگردانی بیمارستانها، استاندار تهران می گوید طرحی به نام "شهر سلامت" را روی میز دارد تا مشکلات درمانی مردم در پایتخت حل شود.

اهمیت این طرح از آن جهت است که نه تنها سلامت و درمان حدود 25 درصد جمعیت کشور را در استان تهران، تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه به دلیل اعزام بیماران خاص، صعب العلاج و محتاجان به اعمال جراحی از سراسر کشور به بیمارستانهای تهران، "شهر سلامت" اهمیتی دوچندان می یابد.

مشکلات فراوان تهران از جمله فرسودگی 80 درصد بیمارستانهای پایتخت و کسر بودجه در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی به خاطر افزایش اندک درآمدها و در مقابل آن، افزایش چند برابری هزینه ها پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، باعث شده تا مسئولان برای برون رفت از مشکلات فعلی، طرحهایی مانند احداث "شهر سلامت" را مطرح کنند.

بخش خصوصی و خیرین سلامت، امید اصلی حل مشکلات

وزیر بهداشت در جریان آخرین بازدیدش از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران درباره وضعیت نابسامان تاسیسات درمانی در پایتخت، گفت: "در حال حاضر 80 درصد از بیمارستانهای شهر تهران دارای بافت فرسوده هستند و باید تدابیری جهت تاسیس بیمارستان های جدید یا جایگزینی بیمارستان ها اندیشیده شود."

مرضیه وحید دستجردی به مسئولان بیمارستانها توصیه کرد به منظور اصلاح سیستم و بهبود وضعیت بیمارستانها در صدد کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها توام با جدیت در مدیریت و همت و تلاش مضاعف باشند.

اکنون دولت به این نتیجه رسیده به جز توصیه به روسا و کارکنان بیمارستانهای دولتی، به فکر استفاده از پتانسیل بخش خصوصی در کاستن از مشکلات درمانی نیز باشد.

در این راستا، استاندار تهران، با اعلام آمادگی 13 هزار خیر سلامت برای سرمایه گذاری در درمان، در شورای سلامت استان تهران، گفت: "هم اکنون 13هزار خیر سلامت در استان به طور رسمی برای مشارکت در امر سلامت مردم اعلام آمادگی کرده‌اند و نقش آفرینی این تعداد خیر سلامت نیازمند برنامه ریزی و رفع موانع است."

مرتضی تمدن سرمایه گذاری خیرین سلامت در استان تهران را 250 میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: "کارگروه مشترک میان خیرین و شورای سلامت استان روند فعالیت هر چه بیشتر خیرین و رفع مشکلات و مسایل مرتبط را پیگیری می‌کند."

طرح رویایی شهر سلامت

هر چند جزئیات کاملی از طرح شهر سلامت، منتشر نشده، ولی به گفته تمدن، قرار است کارگروهی به ریاست معاون عمرانی استاندار و با حضور روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی و دیگر روسا و مدیران کل مرتبط تشکیل شود.

این کار گروه نیز پس از تشکیل، قرار است در مدت 2 ماه، با بررسی مناطق مختلف استان تهران، گزارش مکان سنجی شهر سلامت را به استانداری ارائه کند.

تمدن همچنین از استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی در این شهر خبر داد و گفت: "این شهر با یک موقعیت جغرافیایی مناسب می‌تواند تمام خدمات بخش سلامت برای بیماران و همراهان بیماران را در خود داشته باشد."

بنا به اظهارات استاندار تهران شهر سلامت تنها راه بلندمدت برای خروج از مشکلات فعلی در حوزه سلامت است. اکنون به نظر می رسد با توجه به مشخص نبودن وضعیت تشکیل کارگروه شهر سلامت و مشکلات روز افزون بیمارستانها در تهران و کشور، طرح "شهر سلامت" نیز مانند سایر طرحهای عریض و طویلی همچون پزشک خانواده و نظام ارجاع، در گیر و دار تدارک بودجه و مسایل مالی، اندر خم یک کوچه بماند.

تجربیات قبلی در اجرای چنین طرحهای کلان، نشان می دهد بعد از اعلام رسمی اجرای این طرحها، مشکلات واقعی مانند کمبود بودجه، این برنامه ها را متوقف کند. نمونه این طرح ها، پزشک خانواده است؛ طرحی که دولت امیدوار است تا دو سال باقی مانده از عمرش، بتواند آن را در کشور اجرا کند. ولی فعلا با ادغام سه وزارتخانه رفاه، کار و تعاون، فرصت و بودجه چندانی برای اجرای آن توسط مجریان جدید، باقی نمانده است.

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =