وقتی هوا، قاتل می‌شود / نتایج یک پژوهش درباره دلیل تولد سالانه یک میلیون «جنین مُرده»

ایرنا نوشت: براساس نتایج یک پژوهش جدید که ماه گذشته میلادی منتشر شد، ذرات معلق موجود در هوا ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی سالانه باعث تولد نزدیک به یک میلیون جنین مُرده می‌شود.

به گزارش روزنامه گاردین، براساس نتایج یک پژوهش جهانی دلیل نزدیک به یک میلیون تولد جنین مرده در سال، آلودگی هوا است. براساس این پژوهش، تولد نزدیک به نیمی از جنین های مرده ناشی از قرار گرفتن در معرض ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) معلق در هوا عنوان شده که عمدتا از سوزاندن سوخت های فسیلی به وجود می آیند.

این مطالعه ۱۳۷ کشور در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین را در بر می گیرد که ۹۸ درصد تولد جنین های مرده در آنجا رخ می دهد.

گاردین در ادامه نوشت: هوای آلوده اگرچه پیش از این هم به عنوان یکی از عوامل موثر در افزایش تولد جنین مرده شناخته شده بود، اما این پژوهش نخستین مورد است که شمار مرگ و میر جنین های مرده را ارزیابی می کند.

یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل متحد) طی گزارشی که در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد، تولد جنین مرده را "تراژدی نادیده گرفته شده" توصیف کرد.

این روزنامه در ادامه آورده است: در این پژوهش چگونگی تاثیر ذرات آلوده کوچک بر تولد جنین مرده بررسی نشده، اما پس از انتشار آن در ماه اکتبر، مشخص گردید که ذرات سمی ناشی از آلودگی هوا در ریه‌ها و مغز جنین‌ها یافت شده است. ذرات معلق در هوا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در جفت شناسایی شد و در همان زمان بود که مشخص شد هوای آلوده تاثیر گسترده ای بر افزایش سقط جنین، زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و اختلال در رشد مغز جنین دارد.

دانشمندان در پژوهش خود تاکید کرده اند که سیاست هوای پاک که در برخی کشورها مانند چین وضع شده است، می تواند مانع از تولد جنین مرده شود. علاوه بر این، محافظت شخصی در برابر آلودگی هوا که شامل استفاده از ماسک، نصب دستگاه های تصفیه هوا و پرهیز از بیرون رفتن هنگام وقوع آلودگی است، می تواند راه موثری برای حفاظت از زنان باردار باشد.

پژوهشگران خاطرنشان کرده اند اینکه چگونه آلودگی هوا ممکن است باعث تولد جنین مرده شود هنوز مشخص نیست، اما واضح است که ذرات آلوده معلق ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی از جفت عبور کرده و می توانند باعث صدمات جبران ناپذیری به جنین شود. ضمن آنکه آلودگی هوا می‌تواند توانایی بدن مادر برای انتقال اکسیژن به جنین را محدود کند.

از سوی دیگر، دانشمندان هشدار داده اند که اگرچه نرخ تولد جنین های مرده از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ کاهشی بوده اما در حدود نیمی از کشورهای مورد بررسی هنوز هیچ روند کاهشی مشاهده نشده است.

«پروفسور گرگوری ولنیوس» مدیر مرکز آب و هوا و سلامت از دانشگاه بوستون آمریکا در این زمینه گفت: این تحقیق جدید است و نشان می‌دهد که آلودگی هوا در سطوح موجود منجر به تولد شمار قابل توجهی جنین مرده شده است. وی سپس ادامه داد: نتایج این تحقیق ثابت می کند که کاهش سطح آلودگی هوا باعث بهبود سلامت مردم در سراسر جهان، به ویژه در میان آسیب پذیرترین افراد می شود.

بیشتر بخوانید:

۲۳۳۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1701454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =