۰ نفر
۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۶:۴۴

کمبود بودجه و بدهکاری بیمه ها به شرکت های داروسازی، هشدارهایی درباره کمبود دارو در ماه های آینده به دنبال داشته است.

دکتر سیدجمال سعید واقفی، دبیرسابق انجمن داروسازان در حاشیه برگزاری مراسم بزرگداشت روز داروساز گفت: "در صورت اصلاح نشدن وضعیت کنونی هم داروهای وارداتی و هم داروهای تولیدی دچار نقصان می‌شوند. انجمن داروسازان ایران برآوردهایی از میزان بدهی‌ها و کسری‌ها انجام داده است و به مسئولان مدل‌هایی را در این زمینه ارائه داده است اما در نهایت وضع موجود اصلاح نشده است."

به گفته او صنایع داروسازی با وجود آن که پس از انقلاب بسیار شکوفا شده‌اند اما متاسفانه با مشکلات زیادی مواجه هستند که یکی از آنها نقدینگی صنایع دارویی است: "دولت مشتری 75 درصد از محصولات داروسازی داخلی و وارداتی است، چون بیمارستان‌های دولتی و درمانگاه‌ها به دارو نیاز دارند بنابراین دولت دارو می‌خرد و در اختیار آنان قرار می‌دهد. 25 درصد از داروها را نیز بخش خصوصی خریداری و مصرف می‌کند. در این بخش مصرف کنندگان یا تحت پوشش بیمه هستند یا به طور نقدی مبلغ دارو را پرداخت می‌کنند البته بخش عمده پرداخت بیماران در بخش خصوصی از طریق بیمه‌هاست. این در حالیست که هر یک از سازمانهای بیمه‌گر شش ماه بدهی به داروخانه‌ها دارند."

واقفی در ادامه گفت: "از سوی دیگر بودجه بیمارستان‌ها باید از طریق منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی و بودجه اختصاصی که دولت در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است تامین شود. اما متاسفانه این بودجه تامین نشده است در نتیجه داروخانه‌ها نمی‌توانند وجهی را به شرکت‌های پخش کننده بپردازند. در نتیجه تولید دچار نقصان می‌شود. در حال حاضر گردش نقدینگی صنعت اسفناک است بنابراین لازم است بودجه ویژه‌ای را برای این امر اختصاص دهند."

به گفته او وزارت بهداشت هنوز یارانه برخی از داروهایی که بهمن و اسفند سال 89 به بازار عرضه شده است را نپرداخته است: "البته وزیر بهداشت پیگیر پرداخت یارانه‌هاست اما لازم است مسئولان رده بالاتر کشور توجه بیشتری به صنعت داروسازی نشان دهند. گردش دارویی کشور دچار نقصان است اما از راه اصلاح نقدینگی صنایع، شرکت‌های توزیع کننده و داروخانه‌ها این وضعیت اصلاح می‌شود. اگر این امر تحقق پذیرد حتی می‌توانیم در شش ماهه دوم سال جاری دارو صادر کنیم."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۶
    0 0
    بيماران كه نمي توانند دارو احتكار كنند منظورتان اينست كه داروخانه داران و شركتهاي داروئي حوسشان باشد ؟