بجای مدیران محیط‌زیست «چوپان» بگذاریم، شاید یوزپلنگ احیا شد

این دامپزشک ادامه می‌دهد:« چندی پیش مسئولان محیط‌زیست اعلام کردند که از پس هزینه‌های «پیروز» برنمی‌آیند، و حالا دو یوز دیگر هم قرار است اضافه شود، با این تفاسیر این سوال پیش می‌آید که این موضوع دردسر جدیدی برای سازمان محیط‌زیست است؟»

ایرن مهرگان: صبح امروز خبر مهمی برای حیات‌وحش ایران، خصوصا کسانی که نگران انقراض یوزپلنگ ایرانی هستند، منتشر شد. معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از تولد دو یوزپلنگ در پارک ملی توران خبر داد.

به گفته حسن اکبری دو توله‌یوزپلنگ (کمتر از یک‌ماهه) توسط یک نفر چوپان از طبیعت جدا شده و سپس با اطلاع محیط زیست در روز جمعه به محل زنده‌گیری برگردانده شده است.

او به تسنیم می‌گوید:«بلافاصله تیم کارشناسی و فنی از سازمان مرکزی و اداره‌کل سمنان به محل اعزام شدند و تلاش برای اطلاع از وضعیت مادر و حتی‌الامکان بازگرداندن توله‌ها به زیستگاه انجام پذیرفت لیکن با توجه به سرد بودن هوا، سن پایین توله‌ها و سایر شرایط موجود، به‌منظور حفظ جان آن‌ها، حدود نیمه‌شب گذشته به پاسگاه محیط‌بانی منتقل شدند.»

در همین خصوص پیام محبی، رییس جامعه دامپزشکان ایران در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره این خبر و اینکه آیا می‌توان با وجود این دو یوزپلنگ به آینده پروژه احیای یوز ایرانی امیدوار بود، می‌گوید:« متاسفانه جزئیات زیادی از این خبر مهم نداریم اما اگر جنسیت این دو روز مشخص شود، بیشتر می‌توان درباره اهمیت وجود آنها حرف زد.»

محبی اما نگاه متفاوت و دیگری به این خبر دارد و معتقد است:« اینکه یک چوپان توانسته این دو توله‌یوز را ببرد و از آنها نگهداری کند، بدون اینکه جان‌شان به خطر بیفتد، موضوع جالب و مهمی است، خصوصا که همین چند ماه پیش مدیران محیط‌زیست ایران نتوانستند برای حفظ دو فرزند دیگر «ایران» کاری انجام دهند،‌ بر این اساس به نظرم بجای این مدیران، یک چوپان را برای حفظ و احیای پروژه احیای یوزپلنگ ایرانی بگذاریم، نتیجه بهتری می‌گیریم.»

این دامپزشک ادامه می‌دهد:« چندی پیش مسئولان محیط‌زیست اعلام کردند که از پس هزینه‌های «پیروز» برنمی‌آیند، و حالا دو یوز دیگر هم قرار است اضافه شود، با این تفاسیر این سوال پیش می‌آید که این موضوع دردسر جدیدی برای سازمان محیط‌زیست است؟»

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران درخصوص بکار گیری این توله یوزها در پروژه احیای یوزپلنگ ایرانی می‌گوید:« مساله اینجاست که کسانی که پایه‌گذار اصلی پروژه احیای یوز ایرانی بودند؛ حالا اصلا در پروژه حضور ندارند و کنار گذاشته شده‌اند، آنهایی هم که در حال حاضر بر سرکارند، مدام مشغول هستند که ثابت کنند مدیران و برنامه‌ریزان قبلی چه اشتباهاتی داشته‌اند.»

محبی درباره بازگشت این دو توله‌یوز به طبیعت هم معتقد است:« هر یک روز که این توله‌ها در بیرون از حیات‌وحش نگهداری شوند، یک روز از توانایی آنها برای زندگی طبیعی و در طبیعت کاسته می‌شود و این موضوع بسیار مهمی است.»

او اظهار امیدواری می‌کند که از این دو یوز اطلاعات بیشتری به دست آید و بتوان با دقت بیشتر درباره ادامه حیات آنها و کمک به احیای یوز ایرانی نظر داد.

بجای مدیران محیط‌زیست «چوپان» بگذاریم، شاید یوزپلنگ احیا شد

بیشتر بخوانید:

«پیروز» بیشتر از هر چیز یک اینفلوئنسر موفق است/ اگر جفتی شبیه خودش پیدا کنیم، شاید جفت‌گیری کند

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1702443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    4 32
    زایمان این جانوران با تغییرات زاویه تابش نور خورشید است و زمان خاص خودشان را دارند. شاید تابش نور مصنوعی موجب این زایمان شده باشد
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      85 0
      پیشنهاد میشه که نگهداری هر سه یوز به چوپان سپرده بشه و هزینه آن از طرف دولت که مدعی فروش بی دردسر نفت و گاز و دریافت پول آن هست تامین بشه. نیازی هم به اینهمه مدیر و دفتر و دستک نیست.
  • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    7 0
    :)
  • IT ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    61 2
    بخدا شماره حساب بدین ،ما خودمون هزینه هاشون رو‌تامین می کنیم
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
      82 1
      اگه پول زیادی داری دور و برت مستحق زیاده. پول دست اینا بدی مستقیم واریز میشه به حساب بچه هاشون در کانادا و آمریکا یا صرف شکمچرانی خودشون می کنند. یوز هم بهانه ای برای چاپیدن بیت المال هست.
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    52 5
    حقیقت را به مردم بگید.حدود ۲۰ تا یوز مونده که ژنیتیکی مثل خواهر برادرند.بدون استفاده از یوز آفریقایی احیا ممکن نیست که آنموقع دیگه یوز ایرانی نخواهند بود.
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    12 1
    فکر بسیار خوبیه
  • مسعود IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    64 2
    یکم از اون حقوقهای نجومیشون صرفنظر کنن هزینه این توله یوزها جور میشه
  • سید IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    24 1
    عزیزم چه زیباست
  • یکی بود و دیگر نیست IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    22 0
    پیروز یوزپلنگ جذاب و زیبایی است.. ماشاءالله
  • سوگند IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    43 2
    ولی کاری ندارماین چوپان چطور تونسته این مدت از اونها تو این سن حساس مراقبت کنه،مدیران دولتی با وجود اینکه از هزار تا سافی میگذرن ولی لیاقت اون صندلی رو ندارن.عاقبت به این حکایت قدیمی میرسیم از عبید زاکانی آدمهای کوچیک رو روی کارهای بزرگ میذارن که از توانشون خارجه و آدمهای بزرگ رو کارهای کوچیک میذارن که آرشون میاد کار کنند.عاقبت میشه این.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    20 0
    خدا حفظش کنه. انشالله 😍
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    6 1
    عجب
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    36 0
    یعنی چه که از پس هزینه های پیروز برنمیایند؟ مگر هزینه پیروز در ابعاد هزینه کشوری چقدر است؟ نماد کشور ماست اخر یعنی چه؟
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    3 39
    آخه با مخا الان نمیتونید سگ های ولگرد رو کنترل کنید هر روز یه گوشه یکی رو پاره میکنن اونوقت میخواهید جمعیت حیوانات وحشی رو اضافه کنید ، اگه راست میگین مثل انگلیس باهوش باشین حیوانات اهلی بت هزار فایده رو زیاد کنید
  • رضا US ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    68 1
    مملکتو کلا بدین دست همون چوپون...
  • ز.ر IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    2 0
    اا
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    17 0
    تاسف داره واقعا
  • ناشناس IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
    39 1
    است میگه دیگه پولی ندارن. خرج کنند برای یوزها دوتا هم اضافه بشه پولی برای هاپولی نمی‌مونه
  • علی IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    21 0
    محیط زیست هیچی نمیتونه تکثیر کنه چون درس نخوندن اگه محیط زیست خوبی داشتیم در عرض 30سال همه چیز نصف شده 5سال 5هزارتا طاعون 17000هزارتا آنفولانزا آتیش سوزی خشک سالی اگه به درجه بود پنگوئن بیشتر داره