صندوق ملی زیتون در قزوین راه‌اندازی می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در خصوص حمایت از زیتون کاران، صندوق ملی زیتون در استان ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ رضا افلاطونی، رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در جشنواره زیتون استان که با حضور صفدر نیازی رییس امور اراضی کشور، سیاهکلی نماینده مردم قزوین البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، میثم پیله‌فروش معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی استاندار قزوین، مدیران کل استان و باغداران منطقه در سیاهپوش طارم سفلی برگزار شد، اظهارکرد: تشکیل صندوق ملی زیتون در سفر ریاست جمهوری به استان مصوب شده و برای آن ۱۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

او با بیان اینکه امسال ۴۰هزار تن زیتون از باغات این استان برداشت شده، افزود: اهمیت زیتون بخش طارم‌سفلی در کشور به گونه‌ای است که امسال زیتون به‌صورت کالای اساسی تلقی شده و برای اولین سال خرید حمایتی زیتون در استان انجام شده است.

افلاطونی گفت: خرید حمایتی زیتون توسط دولت با پیگیری مدیران استانی و وزیر جهاد کشاورزی امسال در منطقه طارم‌سفلی این استان اتفاق افتاد و در حال حاضر ۴مرکز خرید، زیتون باغداران منطقه را خریداری می‌کنند که انتظار می‌رود، سال آینده این امر توسط صندوق ملی زیتون انجام شود.

این مسئول در ادامه به برنامه‌های این سازمان در خصوص توسعه کشت زیتون در منطقه اشاره کرد و ادامه داد: کشت متراکم و فوق متراکم از برنامه‌های این سازمان است که برای اولین‌بار کشت متراکم در کشور در واحد تولیدی کشت و صنعت خندان در طارم انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تغییر ارقام زیتون، اصلاح و سرشاخه کاری و جوان‌سازی باغات نیز از دیگر برنامه‌های سازمان برشمرد.

او افزود: در بحث پروژه انتقال آب به طارم‌سفلی از ۲۵میلیون مترمکعب آب تخصیصی ۲۰میلیون مترمکعب به منطقه طارم‌سفلی اختصاص می‌یابد که هدف از این تخصیص، توسعه با غات در اراضی شیبدار و توسعه کشت زیتون در این منطقه است.

افلاطونی به صنایع تبدیلی و فرآوری زیتون در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۴واحد فعال روغن‌کشی در منطقه طارم‌سفلی فعال است که به زنجیره تولید زیتون منطقه کمک می‌کند.

این مسئول ادامه داد: زنجیره ارزش تولید محصولات کشاورزی به‌صورت عام و زنجیره تولید زیتون به‌صورت خاص از برنامه‌های در دست اقدام این سازمان است که یکی از این محصولات زیتون و کشمش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارکرد: زنجیره ارزش افزوده باید در محصولات مختلف کشاورزی زراعی و باغی از طریق انجمن‌ها در بخش کشاورزی نگهداری شود وبه دست دلالان نیفتد.

افلاطونی گفت: ایحاد بازار زیتون و فرآورده‌های آن با عنوان شهر زیتون از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این سازمان است که آمادگی لازم برای حمایت از سرمایه‌گذاران در این زمینه وجود دارد.

این مسئول ادامه داد: مکانیزاسیون کاشت، داشت و برداشت همه محصولات کشاورزی مخصوصا زیتون از برنامه‌های این سازمان است که امروز برای اولین‌بار در کشور توسط کمباین، برداشت مکانیزه زیتون در باغات طارم سفلی انجام می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهارکرد: باید هزینه تولید در بخش کشاورزی را کاهش دهیم تا قدرت خرید و رقابت ایجاد شود.

در حال حاضر ۹هزار و ۷۵۰هکتار از باغات استان به زیر کشت زیتون رفته که از این میزان ۷هزار هکتار بارور و مابقی غیربارور می‌باشد و امسال نیز ۴۰هزار تن زیتون در استان تولید شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1703263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =