کارشناسان مرکز توفان‌شناسی آمریکا پیش‌بینی کرده بودند توفان آیرین با قدرتی ویرانگر سواحل شرقی را در هم خواهد کوبید. آنها مقارنه ماه و خورشید را یکی از دلایل این پیش‌بینی عنوان کرده بودند، اما...

محبوبه عمیدی: نیویورک که دیروز در چشم طوفان قرار داشت به شهر ارواح تبدیل شده، پیش از آن نیروگاه‌های برق اتمی در مریلند و نیوجرسی تعطیل شدند و حمل‌و‌نقل زمینی و هوایی در منطقه گسترده سواحل شرقی به تعلیق درآمد. آخرین آمارها حاکی از آن است که 4میلیون نفر هنوز در خاموشی به سر می‌برند و بیش از 20 نفر طی روزهای گذشته جان خود را از دست داده‌اند، با این حال اگر پیش‌بینی‌ها درست از آب درمی‌آمد و ماه قدرت بیشتری به این توفان می‌داد، سواحل شرقی ایالات متحده می‌بایست تلفات و ویرانی‌هایی فاجعه‌آمیز را انتظار می‌کشید.

این پیش‌بینی‌ها که پنج‌شنبه گذشته توسط نشنال‌جئوگرافی و به نقل از مرکز توفان‌شناسی آمریکا منتشر شد، احتمال می‌داد روز جمعه گذشته آیرین به یک طوفان دریایی گروه 4 در مقیاس سفیر-سیمپسون یا توفانی با سرعت وزش باد 211 تا 249 کیلومتربرساعت تبدیل شود. این در حالی است که آیرین در این پنج‌شنبه، حداکثر به توفان گروه 3 تبدیل شده بود و می‌رفت تا با قدرت کمتری مطابق توفان‌های گروه 1 به شهرهای ساحلی برسد.

در مقیاس سفیر-سیمپسون، 5 گروه توفان بر اساس قدرت تخریب و سرعت باد تعریف شده‌اند:

توفان‌های گروه 1: وزش باد مداوم با سرعت 119 تا 153 کیلومتربرساعت که می‌توانند خرابی‌هایی را به دنبال داشته باشند.

توفان‌های گروه 2: وزش باد مداوم با سرعت 134 تا 177 کیلومتربرساعت که می‌توانند موجب خرابی‌های گسترده‌ای شوند

توفان‌های گروه 3: باد مداوم با سرعت 178 تا 209 کیلومتربرساعت که خسارت‌های گسترده‌ای به شهرها وارد خواهند کرد

توفان‌های گروه 4: وزش باد مداوم با سرعت 210 تا 249 کیلومتربرساعت که می‌تواند یک فاجعه را رقم بزند.

توفان‌های گروه 5: وزش باد مداوم با سرعتی بیش از 250 کیلومتربرساعت که باعث ویرانی شهرها شده و فاجعه‌آمیز خواهد بود

همان‌طور که می‌توانید روی نقشه فوق (از نیویورک‌تایمز) به وضوح ببینید، توفان آیرین که 17 آگوست/26 مردادماه گذشته در اقیانوس اطلس شکل گرفت، 29 مردادماه و با سرعت باد 64 کیلومتربرساعت به اولین مناطق ساحلی رسید. این توفان 2 روز بعد و با سرعت 120 کیلومتربرساعت به توفان گروه اول مقیاس سفیر-سیمپسون تبدیل شد و چهارشنبه گذشته در حالی به مناطق پرجمعیت ساحل شرقی نزدیک شد که با سرعتی نزدیک به 174 کیلومتربرساعت، به توفان گروه 2 این مقیاس تبدیل شده بود. (هر مایل‌برساعت 1.6 کیلومتربرساعت است) برای مشاهده فلش فوق در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

این توفان زمانی که پنج‌شنبه گذشته به باهاما رسید و مناطق ساحلی آن‌را با سرعت 184 کیلومتربرساعت در هم کوبید، به توفان گروه سوم تبدیل شده بود، اما قدرت آن رو به کاهش گذاشت و از میامی با سرعت کمتری عبور کرد. این توفان تنها یک‌بار دیگر شتاب گرفت و با آغاز روز جمعه به توفان گروه دوم تبدیل شد.

در حالی که پیش‌بینی می‌شد این توفان با کاهش قدرت اما با سرعتی بیش از 200 کیلومتربرساعت به کارولینای شمالی و جنوبی برسد و تحت اثر ماه نو به یک توفان ویرانگر تبدیل شود، آیرین به توفان گروه یکی تبدیل شده بود که مرتب از سرعت و قدرت ویرانگر آن کاسته می‌شد. این توفان ویرجینیا را با سرعتی زیر 120 کیلومتربرساعت ترک کرد و در حالی که دیگر توفان دریایی محسوب نمی‌شد، به مریلند و نیوجرسی رسید.

پیش‌بینی‌ها احتمال می‌دادند زمانی که توفان به سواحل مریلند و نیوجرسی برسد، به دلیل قرار گرفتن ماه، خورشید و زمین در یک خط مستقیم و تشدید تاثیر جزرومد روی امواج دریا باید انتظار برخورد امواج بلند 4 متری را با ساحل داشته باشیم که حاصل بادهایی با قدرت توفانی گروه سوم سفیر- سیمپسون هستند. به گفته کارشناسان، اگر این امواج به سواحل نیوجرسی می‌رسیدند، شهر تجربه و آمادگی مقابله با آنها را نداشت.

در حال‌حاضر این توفان مناطق ساحلی آمریکا را ترک کرده و دارد با سرعتی حدود 83 کیلومتربرساعت به استان‌های نوواسکاتیا و نیوبرونزویک در کانادا می‌رسد. این توفان که تا 2 سپتامبر/ 11ام شهریورماه در اقیانوس اطلس به حرکت خود ادامه خواهد داد، مانند توفان گلوریا یکی از معدود توفان‌هایی است که شهرهای ساحل شرقی آمریکا را تهدید می‌کنند.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    علت فقط تبليغات انتخاباتي اوباما بوده! مردم آمريكا هنوز خاطره طوفان كاترينا و بي توجهي بوش كه در تعطيلات بسر مي برد را فراموش نكرده اند. بهمين خاطر اوباما با لغو تعطيلاتش و بسيج نيروهاي امدادي يك نمايش تبليغاتي درست و حسابي راه انداخت.
  • كامياب IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    اين نوع خبر رساني مانند خبر هاي روزنامه هاي زرد است. اول مقاله يك سئوال بهمراه " اما ... " آمده كه تا آخر مقاله هم به آن سئوال پاسخ نمي دهد !
  • دانشجو IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    فکر کنم برخلاف بیشتر وقتها، شبیه‌سازی توفان با اشتباه روبرو شد. وقتی ماه و خورشید در یک سمت زمین قرار میگیرن، جزرومد آب دریا به اوج میرسه و بهش میگن کهکشند. دانشمندا انتظار داشتن این کهکشند روی قدرت توفان تاثیر بذاره ولی نذاشت.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    حتما باید 1000 نفر کشته میشدن تا شمام راضی شید!!!؟
  • دوست IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    1 0
    دلم خنک شد که این طوفان کاهش سرعت داد. نمیدونم کسی پیگیر اخبار شبکه خبر بود یا نه؟شبکه خبر خودشو به آب و اتش می زد که بگه اوضاع نیویورک بحران و فاجعه بار است اما نمیگه که چند دقیقه توی تهران باد اومد چه خسارت های به وجود اومد . واقعا چقدر این شبکه خبر اخبار بی غرض پخش میکنه!!!!!!!!