تبادل زندانی میان آمریکا و روسیه؛ بایدن از آزادی بستکبالیست آمریکایی خبر داد

ایرنا نوشت: همزمان با جنگ اوکراین، آمریکا و روسیه با یکدیگر زندانی تبادل کردند و جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی از آزادی "بریتنی گراینر" بستکبالیست آمریکایی زندانی در روسیه خبر داد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که بریتنی گراینر بستکبالیست آمریکایی از زندان در روسیه آزاد شده و حال وی خوب است.

با این حال پال ویلان یک آمریکایی دیگر که در روسیه بازداشت می باشد، آزاد نشده است.

وی اضافه کرد: آزادی گراینر یا ویلان یک انتخاب نبود. روس ها پرونده ویلان را به شکل دیگری نگاه می کنند.

بایدن در مورد پال ویلان تفنگدار سابق ارتش آمریکا که همچنان در روسیه در بازداشت به سر می برد، ادعا کرد: روسیه به دلایل کاملا نامشروع، رفتاری متفاوت با پرونده پال دارد.

وی افزود: اگرچه ما هنوز موفق به آزادی پال نشده ایم، اما تسلیم نخواهیم شد.

شبکه خبری ای بی سی نیوز نیز اعلام کرد به گفته مقامات آمریکایی ، واشنگتن در مقابل، ویکتور بوت شهروند روس که به اتهام قاچاق سلاح در آمریکا زندانی بوده را آزاد کرده است.

بر این اساس، بریتنی گراینر بسکتبالیست آمریکایی امروز با ویکتور بوت روسی مبادله شده است.

بایدن، کامالا هریس، آنتونی بلینکن و همسر گراینر پس از آزادی با او تلفنی صحبت کرده اند و او در مسیر بازگشت به خانه است.

ویکتور بوت به اتهام توطئه برای فروش ده ها میلیون دلار سلاح که به گفته مقامات آمریکایی قرار بود علیه آمریکایی ها استفاده شود، به ۲۵ سال زندان محکوم شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدس پرس نوشت: موافقت بایدن با آزادی یک دلال سلاح روس که زمانی با نام مستعار "تاجر مرگ" شناخته می شد، نشان دهنده فشار فزاینده بر دولت آمریکا برای بازگرداندن گراینر به آمریکا است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا که برای آزادی آمریکایی‌ها در روسیه تحت فشار قرار داشت از کرملین خواسته بود «بریتنی گراینر» بسکتبالیست آمریکایی را که به جرم حمل مواد مخدر به ۹ سال زندان محکوم کرده است، آزاد کند.

پرونده گراینر در آمریکا توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.یک مقام روس اعلام کرده بود روسیه فقط با مبادله یک به یک شامل گراینر و بوت یا مبادله دو به دو موافقت خواهد کرد. روس‌ها بر این باورند که معامله دو به یک قابل قبول نیست.

آمریکا از روسیه خواسته بود دو تبعه اش، بریتنی گراینر و پل ویلان را آزاد کند تا واشنگتن هم در مقابل ویکتور بوت تبعه روسی را آزاد کند.

گفت وگوها در این خصوص بین روسیه و آمریکا از خرداد آغاز شده بود و مسکو تمایلی به موافقت با توافقی که آن را نابرابر می‌داند، نداشت و درخواست کرده بود در مورد موضوعات محرمانه اطلاعاتی منتشر نشود.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1704577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =