نماینده مجلس: حکم اعدام محسن شکاری، مبارک است/ حکم، خیلی هم دیر اجرا شد/ حکم مانند آبی است که در لحظه تشنگی باید به مردم داده شود

رویداد 24 نوشت:نقدعلی گفت: ما باید به سمت «قضایی اسلامی» برویم چراکه قضایی اسلامی در لحظه است. متاسفانه در سال‌های اخیر پروسه رسیدگی و صدور حکم طولانی شده است و برخی از این طولانی شدن سوءاستفاده می‌کنند و از چنگ عدالت اجتماعی فرار می‌کنند

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده و عضو کمیسیون حقوقی مجلس در واکنش به انتقادات درباره اعدام محسن شکاری و اینکه «آیا محاربه هراس افکندن در دل مردم است یا ماور» می‌گوید: اگر اقرار متهم و شهادت شهود را مشاهده کنید، کاملا مصادق هراس‌افکنی است و مستحضر هستید که کلمه مردم که در متن قانون آمده است، به این معنا نیست که مامور جزیی از مردم نباشد. شهادت شهود هم دال بر ترسیدن مردم است. این یک مطلب بدیهی است وقتی یک نفر چاقو به دست می‌گیرد و طبیعتا مردم می‌ترسند و دچار رعب می‌شوند.

او می‌گوید: اساسا کسی که چاقو می‌کشد می‌خواهد بترساند و در تعریف این جرم حتی تحقق ترس هم ماخوذ نشده است. وقتی ارکان قانونی این جرم را نگاه می‌کنیم، نیامده که حتما این ترس تحقق پیدا کند. چاقو می‌کشند که مردم بترسند و دیگر کسی در صحنه مانع از بازگشایی راهبندان باشد. کسی که در این موضوع تشکیک کند کند یا بی دقت است یا خدایی نکرده غرض‌ورزی است.

نماینده مجلس یازدهم می‌گوید: آنچه در عدله شرعی آمده و مبنای قانونی این ماده است، اساسا کسی استثنا نشده است. (در تعریف محاربه، باید برای هراس مردم باشه نه نیروی نظامی یا ماموران) مامور هم قبل از اینکه مامور باشد، یک شهروند است و فتوای صریح داریم که حتی اگر برای ترساندن یک نفر، چاقو بکشد مصداق محاربه است.

نقدعلی می‌گوید موضوع محسن شکاری فقط درگیری با مامور نبوده است و در راستای بستن خیابان با مردم هم درگیر شده است و حین درگیری سلاح را روی مردم کشیده است و طبق سخنان صریح شهود، هرکسی که سمتش می‌رفته را هم می‌ترسانده است.

حکم مانند آبی است که در لحظه تشنگی باید به مردم داده شود

او در پاسخ به اینکه «معمولا احکام دادگستری سال‌ها طول می‌کشد، چطور در این یک فقره به سرعت به دیوان عالی هم رفت و تایید و اجرا شد» می‌گوید: اجرای سریع حکم بهترین کار ممکن بود زیرا مردم انتظار برخورد سریع را دارند. حکم مانند آبی است که در لحظه تشنگی باید به مردم داده شود. جامعه ما تشنه برخورد با اغتشاشگر و متخلفان امنیت بود و طی دوسه ماه گذشته جامعه کاملا تشنه این موضوع بود.

نماینده خمینی‌شهر استان اصفهان می‌گوید: اتفاقا نه تنها حکم اعدام محسن شکاری زود صادر و اجرا نشد، بلکه با تاخیر هم اتفاق افتاد. جوری که سیستم قضایی از سوی نخبگان، بزرگان و مراجع تقلید تحت فشار بود که چرا در قبال کسانی که هرروز آتش می‌زنند و می‌کشند، اقدامی نمی‌کنید.

باید به سمت قضایی اسلامی برویم؛ قضایی اسلامی در لحظه است

او می‌گوید: ما باید به سمت «قضایی اسلامی» برویم چراکه قضایی اسلامی در لحظه است. متاسفانه در سال‌های اخیر پروسه رسیدگی و صدور حکم طولانی شده است و برخی از این طولانی شدن سوءاستفاده می‌کنند و از چنگ عدالت اجتماعی فرار می‌کنند که این به واسطه کند شدن روند قضایی است. سنت درست همین است که سریع رسیدگی شود. در این پرونده هم مُر قانون رعایت شده است.

حکم محسن شکاری برای جامعه مبارک است

نقدعلی گفته من به طولانی شدن روند پرونده‌های اقتصادی که بعضا چندسال هم طول می‌کشد نقد دارم، چراکه اغلب آنها ماهیت کارشناسی ندارند و ماهیت قضایی دارند. در این پرونده هم هیچ موضوع کارشناسی وجود نداشته و قاضی در لحظه و خیلی هم درست حکم داده است و این حکم را مبارک برای اثرگذاری مجازات در جامعه می‌دانیم و امیدواریم در پرونده‌های آتی نیز ضمن رعایت قوانین سرعت را هم در نظر بگیرند چرا که جامعه تشنه برخورد با اغتشاشگران است. از همین رو مجازات را با حکم واتهام همخوان می‌دانم و مطابق با شرعیت، قران، قانون و متن فقها است.

بیشتر بخوانید:

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1705186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =