۴ نفر
۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸
درگذشت فضانورد مشهور لهستانی

ایسنا نوشت: میروسلاو هرماشفسکی(Mirosław Hermaszewski)، اولین و تنها لهستانی که به فضا پرواز کرد و در ایستگاه فضایی "سالیوت ۶" متعلق به اتحاد جماهیر شوروی مستقر شد، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

میروسلاو هرماشفسکی که اولین و تا به امروز تنها شهروند اهل کشور لهستان است که به فضا پرواز کرده، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

مرگ وی توسط دامادش ریشارد زارنکی(Ryszard Czarnecki) که عضو پارلمان اروپا است، از طریق توییتر تایید شده است. زارنکی در یک توییت نوشت: از طرف خانواده، خبر بسیار غم انگیز درگذشت ژنرال میروسلاو هرماشفسکی را تأیید می‌کنم. اولین فضانورد لهستانی، یک خلبان عالی، یک همسر و پدر خوب و یک پدربزرگ دوست داشتنی به سوی ابدیت رفت.

بیشتر بخوانید: 

هرماشفسکی در نقش یک خلبان در نیروی هوایی لهستان به عنوان یکی از ۵۰۰ نامزد برای تبدیل شدن به اولین فضانورد کشورش انتخاب شد، اما خودش در آن زمان از این موضوع خبر نداشت. وی در ابتدا در مورد آنچه که او و خلبانان همکارش برای آن آزمایش می‌شدند، بی‌خبر بود، تا زمانی که گروه محدود شد و هرماشفسکی متوجه شد که این روند به چه چیزی منتهی می‌شود.

سرانجام در نوامبر ۱۹۷۶، هرماشفسکی به همراه هموطنش زنون یانکوفسکی(Zenon Jankowski) و دیگر منتخبان از آلمان و چکسلواکی برای پیوستن به برنامه اینترکوسموس(Interkosmos) انتخاب شدند که یک پروژه از جانب اتحاد جماهیر شوروی بود که از متحدان دعوت می‌کرد تا شهروندان خود را در مأموریت‌های فضایی روسیه به فضا بفرستند و آموزش دهند.

هرماشفسکی پس از دو سال آموزش مقدماتی در مرکز آموزش فضانوردان یوری گاگارین در روسیه، ماموریت یافت تا با فضانورد شوروی به نام پیوتر کلیموک(Pyotr Klimuk) سوار بر موشک سایوز ۳۰ به یک ماموریت هشت روزه به ایستگاه فضایی "سالیوت ۶" برود.

هرماشفسکی تنها چند دقیقه قبل از اینکه در تاریخ ۲۷ ژوئن ۱۹۷۸ از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا برود، گفت: من، یک شهروند جمهوری خلق لهستان، احساس افتخار می‌کنم که فرصت انجام یک پرواز فضایی با فضاپیمای شوروی سایوز ۳۰ و اقامت در ایستگاه مداری سالیوت ۶ به من داده شده است. اعتمادی که به من شده است را قدر می‌نهم و کسی را ناامید نخواهم کرد.

هرماشفسکی با پرتاب در دومین ماموریت در برنامه اینترکوسموس، نود و هفتمین نفری شد که به فضا پرواز کرد و هشتاد و نهمین‌نفری بود که به دور زمین چرخید.

وی و کلیموک پس از اتصال به ایستگاه تک ماژول سالیوت، به ولادیمیر کووالیونوک و الکساندر ایوانچنکوف در این ایستگاه فضایی پیوستند.

هرماشفسکی در طول مدتی که در مدار زمین بود، به انجام ۱۱ آزمایش علمی، از جمله رشد بلورها و ارزیابی اینکه چرا برخی از غذاها در شرایط ریزگرانش طعم بهتری نسبت به سایرین دارند، کمک کرد. او همچنین از فضا از زمین و به ویژه لهستان عکاسی کرد، اگرچه پوشش ابر بر فراز کشورش تا حد زیادی مانع از گرفتن تصاویر واضح از لهستان شد. وی همچنین در طول ماموریت خود، ظرفیت ریه و ضربان قلب خود را چه در حین ورزش و چه در حالی که لباس فشار پوشیده بود، اندازه‌گیری کرد.

هرماشفسکی و کلیموک در تاریخ پنجم ژوئیه ۱۹۷۸ ایستگاه فضایی سالیوت ۶ را با فضاپیمای سایوز ۳۰ ترک کردند و به زمین بازگشتند. بنابراین هرماشفسکی در اولین و تنها پرواز فضایی خود هفت روز و ۲۲ دقیقه در فضا بود.

هرماشفسکی در تاریخ ۱۵ سپتامبر ۱۹۴۱ در شهر لیپنیکی که سابقاً در لهستان بود، اما اکنون در اوکراین واقع است، به دنیا آمد. او در سال ۱۹۶۱ گواهینامه خلبانی خود را گرفت و تحصیلات خود را برای تبدیل شدن به یک خلبان جنگنده در "مدرسه عقاب‌ها" در دِبلین لهستان آغاز کرد. وی پس از فارغ التحصیلی به یک هنگ دفاع هوایی در پوزنان پیوست و آموزش خود را برای پرواز با جنگنده جت MiG-۱۵ ادامه داد. در نهایت او در سال ۱۹۷۱ از آکادمی نظامی کارول سوئیرفسکی(Karol Świerczewski) فارغ التحصیل شد.

هرماشفسکی چندی بعد به عنوان فرمانده مدرسه خلبانان جنگنده در دِبلین منصوب شد و در سال ۱۹۸۷ مدیر این موسسه شد. وی در سال ۱۹۸۸ به درجه سرتیپی ارتقا یافت و سه سال بعد به عنوان فرمانده دوم نیروی هوایی لهستان خدمت کرد. او تا سال ۲۰۰۵ که با بیش از ۲۰۰۰ ساعت پرواز از خدمت بازنشسته شد، به پرواز با جت جنگنده ادامه داد.

هرماشفسکی دو بار نامزدی ناموفق برای کسب یک کرسی در پارلمان لهستان داشت، اما در سال ۲۰۰۲ در یک انتخابات محلی پیروز شد.

در سال ۲۰۰۹، هرماشفسکی زندگی‌نامه خود را با عنوان "وزنِ بی‌وزنی. داستان یک خلبان-فضانورد" منتشر کرد.

میروسلاو هرماشفسکی به دلیل خدماتی که به کشورش ارائه کرد و همچنین شرکت در برنامه‌های فضایی شوروی مدال‌ها و جوایز زیادی از جمله نشان لنین را دریافت کرد.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1707038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =