بحران کووید در «چین» و هشدار برای «ایران»

ایسنا نوشت: کووید ۱۹ دوباره تاخت و تازش را در چین آغاز کرده و نسبت به خطر تکرار صحنه بیماری و مرگ در بیمارستان‌ها هشدار داده می‌شود؛ خطری که می‌تواند در سایر کشورها و از جمله ایران نیز نگرانی‌هایی را از بابت طوفان مجدد کرونا در فصل زمستان ایجاد کند، آن هم بعد از چند ماه آرامش...

با کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین، مجددا در این کشور افزایش سریع موارد ابتلا به کووید ۱۹ رخ داد و بر همین اساس هم پیش‌بینی می‌شود که میزان مرگ‌ومیر نیز در چین بالا رود. افزایش موارد ابتلا به کرونا در بین چینی‌ها به حدی بالا بود که سازمان جهانی بهداشت با انتشار هشداری اعلام کرد که در مورد افزایش گزارش‌های مربوط به بیماری شدید کرونا در سراسر چین بسیار نگران است.

چرا کرونا دوباره در چین شایع شد؟

این سازمان همچنین هشدار داد که تاخیر در واکسیناسیون می‌تواند منجر به مبتلا شدن تعداد زیادی از افراد آسیب‌پذیر در چین شود.

بحران کووید در «چین» و هشدار برای «ایران»

البته گفته می‌شود که آنچه در چین رخ داده، بحث واریانت جدیدی از ویروس کرونا نیست، بلکه موضوع این است که کشور چین برای مدت‌ زیادی، سیاست کووید صفر را پیگیری می‌کرد؛ به این معنا که طبق سیاست‌گذاری آنها شیوع کرونا باید در حد صفر می‌بود. به همین دلیل هم هر کسی که در این کشور به کرونا مبتلا می‌شد، قرنطینه جدی در کل آن منطقه اعمال می‌کردند. حال ظاهرا در ماه‌های اخیر چین از این سیاست دست برداشته؛ چراکه نتیجه‌بخش نبوده است.

همچنین طبق اعلام کارشناسان حوزه سلامت، وقتی سیاست کرونای صفر را در نظر می‌گیرید، مقداری میزان واکسیناسیون هم کاهش می‌یابد. از طرفی اکنون که سیاست کرونای صفر در چین به نتیجه مطلوب نرسیده و چینی‌ها از این سیاست دست کشیدند، طبیعتا به نظر می‌آید که نسبت به خیلی از کشورها، سطح ایمنی در چین پایین آمده و در نتیجه کرونا مجددا با سرعت و در حجم وسیع در بین چینی‌ها شیوع یافته است.

نگرانی از شیوع مجدد کرونا در دنیا در آستانه سال نو میلادی

در عین حال از آنجایی که اکنون سال نو میلادی نزدیک است، بیم آن می‌رود که با افزایش سفرها در کشورهای مختلف دنیا، به ویژه در جنوب شرق آسیا، کرونا نیز مجددا کشورهای مختلف را درنوردد. در عین حال این نگرانی‌ها زمانی تشدید می‌شود که بدانیم به گفته مسوولان، متاسفانه چینی‌ها سبقه خوبی در ارائه آمارهای کرونا به صورت شفاف ندارند؛ به طوری که گفته می‌شود که سازمان جهانی بهداشت، هیچگاه از آماری که چین درباره میزان ابتلا و مرگ ناشی از کرونا ارائه داده، راضی نبوده و خیلی هم روی صحت آمار چین اطمینان نداشته است. بر همین اساس هم اکنون این سازمان جهانی که بحث شیوع بیماری‌ها را در دنیا رصد می‌کند، هشدار داده که به نظر می‌آید موجی از کرونا در حال شروع و شیوع است.

احتمال بروز موج جدید کرونا در کشور

در عین حال به گفته مسئولان وزارت بهداشت کشورمان، طبق پیش‌بینی مجامع علمی احتمال دارد در اواخر پاییز و اوایل زمستان موجی از کرونا را در کشور داشته باشیم. هرچند که پیش‌بینی می‌شود که این موج شدت و حدت کمی داشته باشد، اما به هر حال موجی خواهد بود. در این زمینه دکتر شهنام عرشی- رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده است که نزدیک به دو ماه است که در کشور موج کرونا و موارد ابتلای آنچنانی نداشتیم. این در حالی است که در برخی مناطق جهان مانند اروپا و آمریکا و همینطور جنوب شرقی آسیا و کشورهایی مثل چین و ژاپن به دفعات موج‌هایی از کرونا رخ داده است.

به گفته عرشی، بر این اساس در حال حاضر نگرانی داریم و منتظر موج احتمالی کرونا هستیم. به ویژه بعد از تعطیلات سال نوی میلادی و با افزایش سفرهای خارجی که در این زمان انجام می‌شود. این احتمال و نگرانی وجود دارد که در کشورهای مختلف از جمله ایران موج جدید کرونا خود را نشان دهد.

در عین حال دکتر حسین فرشیدی- معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در چین افزایش آمار ابتلا به کرونا دیده می‌شود، گفت: البته علاوه بر چین، افزایش موارد کرونا در اروپا نیز ما را نگران می‌کند. کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و ... نیز موارد ابتلایشان بالا بوده و فوتی‌هایشان نیز بالای ۲۰۰ مورد است. در عین حال ژاپن و کره جنوبی نیز آمارهای بالایی دارند؛ به طوری که در ژاپن چندی پیش نزدیک ۳۰۰ فوتی ناشی از کرونا داشته است. در چین نیز آمار ابتلا زیاد است که البته نمی‌توان به آمار چین استناد کنیم. آمار مورد استناد ما، آماری است که از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌شود و نمی‌توان به آمار چین استناد کرد. در اروپا نیز سویه‌هایی مانند اُمیکرون شایع بوده است.

وی افزود: باید توجه کرد که کشورهای اطراف حوزه جنوب خلیج فارس که دو ماه قبل مقداری آمارشان بالا رفته بود، اکنون وضعیت مناسبی دارند. در عین حال به هر حال سفرها و رفت‌وآمدها نیز زیاد می‌شود. وزارت بهداشت هم وضعیت را رصد می‌کند. زمانی که افزایش آمار کرونا در اروپا یا کشورهای جنوب شرق آسیا رخ داده است، ما هم باید آمادگی لازم را داشته باشیم.

همه این گفته‌ها، هشدارها و ابراز نگرانی‌ها نشان می‌دهد که پاندمی کووید ۱۹ که به عنوان پاندمی قرن شناخته می‌شود، در هیچ کجای جهان هنوز تمام نشده، بلکه همچنان ادامه دارد و حتی می‌تواند دوباره به روزهای اوج و پرخطر خود بازگشته و جان بگیرد. بر این اساس هم همچنان ضمن اینکه زندگی‌مان را پیش می‌بریم، باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در محیط‌های سربسته‌ای که تهویه مناسبی ندارند، ‌ حساسیت داشته باشیم. همچنین تکمیل واکسیناسیون علیه کرونا نیز در این برهه بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

بیشتربخوانید:

۲۷۱ ۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1710730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =