اردوغان:
سوئد و فنلاند برای رسیدن به ناتو، باید ۱۳۰تروریست را تحویل دهند

مهر نوشت: رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد شرط تصویب طرح پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را، استرداد تروریست های ضد دولت آنکارا به این کشور عنوان کرد.

به نقل از رویترز، رئیس جمهور ترکیه شرط و شروط جدیدی برای موافقت کشورش با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو اعلام کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز سه شنبه اعلام کرد که پیش از تصویب طرح های مربوط به پیوستن سوئد و فنلاند در پارلمان ترکیه، این دو کشور باید ۱۳۰ تروریست را اخراج یا به آنکارا استرداد کنند.

در حالیکه طرح پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو هنوز به تصویب ترکیه و مجارستان نرسیده است، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که اگر این دو کشور تروریست‌های خود را به ترکیه تحویل ندهند، آنکارا نمی‌تواند طرح درخواست عضویت در ناتو را از طریق پارلمان تصویب کند.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: برای تصویب این طرح در پارلمان، اول از همه باید بیش از ۱۰۰، حدود ۱۳۰ نفر از این تروریست ها را به ما تحویل دهند. اردوغان در این اظهارات به کنفرانسی که او نوامبر گذشته با «اولف کریسترسون» نخست وزیر سوئد برگزار کرد، اشاره داشت.

سوئد و فنلاند در ماه مه ۲۰۲۲ به طور رسمی درخواست خود برای عضویت در ناتو را مطرح کردند اما ترکیه به عنوان عضو این ائتلاف نظامی که بیش از ۷۰ سال سابقه عضویت در این سازمان را دارد، با اعلام مخالفت، این دو کشور را به تحمل کردن و حتی حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله پ.ک.ک و سازمان تروریستی فتح‌الله (گولن) متهم کرد.

آنکارا به همراه این دو کشور حوزه نوردیک ژوئن پارسال تفاهمنامه ای را برای رسیدگی به نگرانی های امنیتی ترکیه امضا کرده و راه برای عضویت آنها در ناتو هموار شد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1720419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =