فلز مایع چه بلایی سر کارت گرافیک می‌آورد؟ / عکس

زومیت نوشت: استفاده از فلز مایع باعث آسیب به ساختار شماری از کارت‌های گرافیک می‌شود. دلیل اصلی تشکیل آلیاژ جدیدی توسط گالیم و آلومینیوم است.

فلز مایع را نمی‌توان در تمامی دستگاه‌ها مورد استفاده قرار داد. قرار دادن این ماده روی قطعاتی مثل کارت گرافیک بسیار مشکل است و در صورتی که این کار به درستی انجام نشود، فلز مایع ممکن است در داخل کارت گرافیک اتصالی ایجاد کند.

De8auer، یوتیوبر صنعت سخت‌افزار، می‌گوید کارت گرافیک RTX 2060 را که با مشکل داغی بیش از حد مواجه شده، دریافت کرده است تا مشکل را ریشه‌یابی کند. ظاهرا این کارت گرافیک به دمای ۱۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد رسیده و در نتیجه با افت عملکرد مواجه شده است.

فلز مایع چه بلایی سر کارت گرافیک می‌آورد؟ / عکس

De8auer پس از بررسی متوجه شد RTX 2060 در داخل خود فلز مایع دارد (احتمالا صاحب قبلی این کارت گرافیک از فلز مایع استفاده کرده است). فردی که فلز مایع وارد RTX 2060 کرده، توانسته است به خوبی از خازن‌های اطراف تراشه‌ی اصلی محافظت کند، اما او نمی‌دانست که فلز مایع مبتنی‌بر گالیم در صورت برخورد با آلومینیوم نوعی آلیاژ جدید می‌سازد.

در نتیجه‌ی تشکیل آلیاژ، گالیم باعث ترک‌برداشتن آلومینیوم می‌شود و به ساختار کارت گرافیک آسیب وارد می‌کند. Der8auer می‌گوید این فرآیند «پخشِشِ مرزدانه» نام دارد. پس از آسیب دائمی آلومینیوم در نتیجه‌ی نفوذ گالیم به مرزدانه، انجام کارهایی مثل صیقل دادن ساختار آسیب‌دیده کمکی نمی‌کند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1724141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =