آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی: «طرح صیانت» در مجلس در مرحله پایانی است / تلاش داریم تا مدیریت «فضای مجازی» را به دست بگیریم

فارس نوشت: آقا تهرانی گفت: بحث فضای مجازی که چند وقتی است راه افتاد یکی از برکات است، طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس به نظارت بر قانون فضای مجازی و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده و کار این طرح در مجلس شورای اسلامی در حال پایان است.

  • بحث فضای مجازی که چند وقتی است راه افتاد یکی از برکات است، طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس به نظارت بر قانون فضای مجازی و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده و کار این طرح در مجلس شورای اسلامی در حال پایان است.

  • غربی‌ها فضای مجازی را زندگی دوم می‌دانند ولی اشتباه می‌کنند زیرا معتقدم فضای مجازی زندگی اول است و بسیاری از افراد حتی بیش از ۱۰ تا ۱۲ ساعت پای فضای مجازی وقت می‌‎گذارنند البته در مقابل مدت زمان بسیار کمی را به مطالعه اختصاص می‌دهند.

  • فضای مجازی بسیار عمیق وارد زندگی مردم شده و باید مدیریت درست برای آن انجام می‌شد نه اینکه به حال خود رها می‌کنند.

  • همان‎طور که می‎دانیم پلتفرم‌های توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و واتس‎آپ در اختیار افرادی در بیرون کشور است و آنها هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند، نسل جوان امروزه ساعات زیادی از شبانه‎روز را در فضای مجازی می‏‌گذراند بنابراین باید این فضا مدیریت شود، باید بررسی کنیم فضای مجازی که فعالیت حدود ۲۰ ساله دارد چه میزان دست حاکمیت است ولی اشتباهی به دست غربی‌ها داده شد.

  • در مجلس تلاش داریم تا مدیریت فضای مجازی را به دست بگیریم به همین منظور بحث صیانت را در ابتدا مطرح کردند ولی هم‎اکنون بحث صیانت عوض شده و جای خود را به تنظیم مقررات فضای مجازی داده است.

  • تنظیم مقررات فضای مجازی دولت را وادار به برنامه ‎ریزی می‌کند و به زندگی مردم و حریم آنها کاری ندارد.

  • در ایام شیوع ویروس کرونا و پیشرفت فضای مجازی مسؤولان اشتباهات فراوان داشتند و نظارت کامل بر فضای مجازی برای سنین مختلف به ویژه سنین پایین انجام نشد.

  • با مقایسه بین آمریکا و اروپا باید گفت براساس زندگی و تحقیق لازم در هر دو منطقه، آمریکا مذهبی‌تر از اروپا است، در تلویزیون عمومی آمریکا روابط نامشروع نمی‏بینیم ولی اگر افرادی بخواهند از شبکه‎ها استفاده کنند در مقابل واریز وجه موفق به مشاهده آن می‎شوند هر چند برای خبر، مستند و شبکه‎های اختصاصی و ورزشی در تلویزیون آمریکا برای استفاده از آن باید هزینه پرداخت کرد. در پارک‎های و فضاهای تفریحی آمریکا نیز روابط نامشروع به عیان مشاهده نمی‏‌شود ولی در اروپا هم در تلویزیون و هم فضاهای تفریحی فساد خیلی بیشتر است.

  • در روزهای شیوع ویروس کرونا اروپا مدارس خود را به هیچ وجه تعطیل نکرد و معتقد بود دانش‎ آموزان از دست می‌روند و فضای مجازی را برای دانش‌آموزان مکان مناسبی ندید هرچند فضای مجازی در آن کشورها مدیریت شده است البته در این کشورها والدین تا سن ۱۸ سال همه موارد ریز و درشت فرزند خود را مدیریت می‎کنند ولی در زمان شیوع کرونا همه چیز را به حال خود رها گذاشتیم البته فضای مجازی هم کاملا از سوی بیگانگان مدیریت می‎شود.

  • در دو سال تعطیلی مدارس به دلیل ویروس کرونا در کشورمان دست به ترویج فضای مجازی زدند و حتی برای دانش‌آموزان و دانشجویان با کمک خیران و مردم تبلت و موبایل پیشرفته خریدار شد.

  • دانش ‎آموزان در زمان کرونا وارد محیط فضای مجازی شد که به حال خود رها شده و هیچ مدیریت و محدودیتی در آن نبود. در اغتشاشات اخیر بسیاری از شعارها علیه کشور زشت و زننده بود که از فضای مجازی نشأت می‌گرفت و حتی افرادی که به خیابان‎ها آمدند با هدایت فضای مجازی بیگانه آمدند و نمی‌دانستند چه می‎خواهند، دست به تخریب و از بین بردن اموال عمومی و مردم زدند.

  • بسیاری از افراد ضدوطن، بیگانگان، سلطنت‎طلبان ضد دین که بزرگترین دزدان روزگار هستند و هم‎اکنون در آمریکا با فقر و نداری با فلاکت روزگار سپری می‎کنند نقش هدایتگر در اغتشاشات کشور داشتند و اغتشاش‎گران نمی‎دانند که می‎خواهند مملکت را دست کسانی دهند که اموال بسیار زیادی از کشورمان خارج کردند و امروز امور عادی خود را نمی‌‎توانند تأمین کنند پس هیچ عقل سلیمی مدیریت کشورشان را به دست این افراد نمی‌دهند.

  • اغتشاشات اخیر کشور قابل مدیریت است که بهترین راه آن جهاد تبیین است، باید همانند روزهای نخست انقلاب افکار موافق و مخالف دست به تضارب افکار بزنند.

  • بسیاری از افرادی که این روزها مخالف هستند نمی‌دانند از چه مخالفت می‌کنند پس نباید انسان دچار جهل شود. باید عالمانه رو به جلو برویم و در گروه جهاد تبیین گام برداریم معتقدم جهاد تبیین باید در هر مکان انجام شود و مهمترین مکان‌ها برای جهاد تبیین در مساجد، حسینیه‌ها، برنامه‌‏های اردویی دینی، مذهبی و اعتکاف است.

  • در زمینه محدودیت فضای مجازی کمیسیون مشترک با حضور متخصصان و افراد صاحب‌نظر داریم و مسئله با حساسیت فراوان در حال پیگیری است تا تنظیم مقررات درست داشته باشیم. پلتفرم‎های واتس‎آپ، اینستاگرام و توئیتر نمی‌‎توانند از خارج کشور هر گونه که می‌خواهند مدیریت شوند و هیچ جای دنیا نیز این وضعیت وجود ندارد.

  • در کشورهایی همانند آمریکا ۲۷۰ ماده برای این مهم تعریف شده و اروپا فوق‎العاده موادی را مطرح کرد که باعث ایجاد بسیاری موانع و فشار شد، معتقدم همان مواد در دیگر کشورها برای کشورمان ترجمه و اجرا شود بسیار خوب است زیرا باید استقلال و امنیت کشور برهم نخورد و با بروز برخی اشتباهات علیه کشور مجبور به مسدود کردن باشیم تا به امنیت و آرامش کشور لطمه وارد نشود.

  • در حال برنامه‌ریزی مبنایی برای مدیریت فضای مجازی هستیم و مجلس شورای اسلامی در این مسیر پیشرفت خوبی دارد همچنین بحث قانون صیانت فضای مجازی کاملا تغییر کرده و با ورود تنظیم مقررات فضای مجازی قوانین و مقررات متفاوت و به‎ روزتر شد ولی باید زمان برای مدت معین تعیین شود.

  • قانون تنظیم مقررات فضای مجازی از قوانین هشتادوپنجی مجلس بوده و در آن مدت زمان موقت است. اعتقاد دارم فضای مجازی کاملا رو به رشد و به روز است و پلتفرم خارجی همانند اینستاگرام و واتس‎اپ باید براساس رعایت ضوابط، قوانین و مقررات ایران به میدان بیایند.

  • باید پلتفرم‎ های خارجی خود را ملزم به رعایت قوانین کشورمان بدانند و ارائه خدمات دهند، پس اگر براساس قاعده ما این پلتفر‎ها جلو نیایند اجازه فعالیت نمی‎دهیم تا علیه ایران دست به هر کاری بزنند.

  • امروز زیرساخت فضای مجازی بسیار با گذشته تفاوت دارد و یکی از نقاط مطلوب پلتفرم‎های داخلی این بوده که به فکر مهیا کردن و ترمیم زیرساخت‌های خود با هدف پیشرفت و ترقی افتادند. این روزها شاهد هستیم که مسیریاب خارجی به دلیل برخی نواقص جای خود را به "نشان و بلد" داد که بهتر از آن عمل کرده و بسیار توانمند بودند.

  • وضعیت نامطلوب بودن اینترنت در کشور موقت است و باید بهتر از گذشته شود شود، باید بدانیم شرایط سخت همیشه ماندنی نیست، رو به گذر خواهد بود و ما به روزهای خوش در آینده امید داریم.

  • اگر در اسلام مواردی حرام است در آن شکلی نیست پس باید تلاش کنیم امر حرام در جامعه مشاهده نشود، با ورود نمایندگان در مجلس می‎توان قوانین خوبی را برای مسئله حجاب و عفاف پیاده کرد و کمیسیون فرهنگی از گذشته تاکنون جلسات فراوان دارد تا حساب‌شده رو به جلو حرکت کنیم و موضوع حجاب و عفاف را به بهترین شکل، با طرح و برنامه جدید پیاده کنیم.

بیشتر بخوانید :

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1726083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =