شایعات عجیب و غریب درباره زلزله ترکیه ؛هارپ عامل لرزش ۷/۸ ریشتری؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر هارپ در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. در این گزارش به مرور این شایعات و البته اسناد علمی درباره هارپ پرداخته شده است.

غزال زیاری- چند سال پیش و زمانی که زلزله‌ای سهمگین در ترکیه رخ داد، برخی افراد و رسانه‌ها از احتمال آنکه هارپ در وقوع این زلزله نقش داشته باشد صحبت کردند. حالا و با وقوع زلزله ویرانگر دیگری در ترکیه، بار دیگر بازار این گمانه‌زنی‌ها داغ شده است.

از ساعاتی بعد از وقوع زلزله نیمه‌شب گذشته در ترکیه، شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه توئیتر پر شد از گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه آیا ردی از هارپ در این حوادث و بلایای طبیعی دیده می‌شود یا خیر. در این میان وجود یک نیروگاه درحال ساخت هسته‌ای در این منطقه نیز به نگرانی‌ها دامن زده است.

هارپ و زلزله ترکیه

همه چیز از جایی شروع شد که چند روز پیش (سوم فوریه) فردی با نام Frank Hoogerbeets این توئیت را منتشر کرد:" دیر یا زود، زلزله‌ای ۷.۵ ریشتری در منطقه جنوب و مرکز ترکیه، اردن، سوریه و لبنان، به وقوع خواهد پیوست."

با وقوع این زلزله، این توئیت به شدت بازنشر شد و پاسخ‌های فراوانی دریافت کرد.

افراد زیادی نیز این سوال را مطرح کردند که چرا کشورهای غربی از چند روز پیش کنسول‌گری‌هایشان را در ترکیه بستند؟ و از سوی دیگر تحت فشار قرار گرفتن اردوغان از سوی آمریکا و ناتو به خاطر رفتارهای دوستانه‌اش با روسیه و همچنین در افتادن دولت ترکیه با ناتو نیز از جمله تئوری‌های دیگری بودند که بسیاری از کاربران توئیتر آن را با سیاسی بودن زلزله ترکیه و نقش داشتن هارپ در این اتفاق تلخ مرتبط دانستند.

در حوالی ساعت ۱۴ و باز هم زلزله دیگری در همان منطقه به قدرت ۷.۸ ریشتر رخ داد تا این حرف و حدیث‌ها اوج گیرد و در همان ساعات، زلزله حدودا ۴ ریشتری در نیویورک باعث شد تا برخی از این کاربران به این نکته اشاره کنند که هارپ دیگر از کنترل خارج شده است. اما این گمانه‌زنی‌ها و تئوری‌ها تا چه حد صحت دارد؟

از همین رو به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم تا ببینیم که هارپ چه قابلیت‌هایی دارد و آیا می‌توان زلزله‌های اخیر را با هارپ مرتبط دانست یا خیر

هارپ چیست؟

هارپ یا (High Frequency Active Auroral Research Program) یا برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا ، یک پروژه تحقیقاتی است که مرکز اصلی آن در نزدیکی گاکونا در آلاسکا واقع شده است.

تکمیل پروژه هارپ حدود دو دهه طول کشیده و هزینه‌های ساخت و عملیاتی آن حدود ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

این پروژه یکی از پروژه‌هایی است که توسط نیروی دریایی ونیروی هوایی آمریکا اجرا شده و دیگر پروژه‌های نظامی که به مطالعه در یونوسفر، اتمسفر فوقانی و استفاده از ماهواره‌های خاصی با اهداف خاص می‌پردازند، معمولا با اهداف غیرجنگی انجام شده‌اند و هدف از انجام آنها، انجام بررسی و شناخت بیشتر و بهبود دانش و اطلاعات درباره فیزیک لایه‌های بالایی اتمسفر و تحقیق درباره تاثیر تغییرات آب و هوایی بر دنیا بوده.

دانشمندان از طریق هارپ با ایجاد تغییراتی در یونوسفر(دورترین و ناشناخته‌ترین بخش اتمسفر زمین)، درمورد آن مطالعاتی انجام داده و آن را تبدیل به نوعی آزمایشگاه طبیعی کرده‌اند.

هارپ با بهره‌گیری از امواج رادیویی فرکانس بالا که از رادارهای خود منتشر می‌کند، این کار را انجام می‌دهد و جذب بخشی از این امواج در ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین، باعث افزایش شتاب الکترون‌ها در آن منطقه و در نتیجه گرم شدن یونوسفر می‌شوند.

یکی از کاربردهای هارپ این است که با تحریک یونوسفر از طریق پالس‌هایی که به‌صورت مصنوعی ارسال می‌شوند، موج‌هایی ساخته شود که ممکن است فواصلی طولانی را در اتمسفر پائین طی کرده و به اعماق زمین نفوذ کنند تا انبارهایی از موشک‌ها و تونل‌های زیرزمینی را پیدا کرده یا با زیردریایی‌ها ارتباط برقرار کنند.

الکتروجت چیست؟

الکتروجت، نوعی دستگاه الکترونیکی معلق در اطراف زمین است که با ذخیره انرژی در آن، محیط تغییر کرده و جریان تغییر می‌کند و امواجی با فرکانس پائین و فرکانس خیلی پائین را تولید می‌کند. هدف هارپ هم این است که الکتروجت را با هدف بهره‌گیری از آن به عنوان یک ایستگاه بزرگ تولید، به زمین نزدیک کند.

تردیدهای موجود درباره هارپ

هارپ فرکانس‌های رادیویی را به یونوسفر ارسال می‌کند و الکتروجت بر آب و هوای جهان تاثیر می‌گذارد که گاهی در زمان وقوع رعد و برق‌ها به زمین برخورد کرده و برروی ارتباطات توسط کابل‌های تلفن و الکتریکی تاثیر می‌گذارند.

در مقاله وب‌سایت elminuto می‌خوانیم: هارپ مثل یک گرم‌کننده بزرگ برای یونوسفر عمل می‌کند و بدین‌ترتیب می‌تواند یک سلاح ژئوفیزیک پیچیده ساخته دست بشر باشد.

در ادامه این گزارش این سوال مطرح شده که چرا یک پروژه این چنینی توسط سازمان‌های نظامی و دفاعی حمایت می‌شود؟ پاسخ این است که با استفاده از هارپ می‌توان ارتباطات زیردریایی، تحلیل‌های نقشه‌برداری از یک منطقه دورافتاده و حتی بررسی ساختارهای زیرزمینی را بهبود بخشید.

اما آنچه در دیدگاه علمی واضح است، این است که هارپ با صدها میلیون وات توان و آنتن‌هایش می‌تواند یک گرم کننده عظیم در جو فوقانی کره زمین باشد که باعث یونیزاسیون شدیدی شده و عواقبی غیرقابل پیش‌بینی را به همراه داشته باشد و با توجه به خاصیت آئینه‌ای‌اش ممکن است آثارش به هرنقطه‌ای از کره زمین برسد.

ما در مورد نوعی سلاح جدید صحبت می‌کنیم که می‌تواند باعث شدت یافتن طوفان‌ها، افزایش خشکسالی و اتفاقاتی این چنینی شود و بدون آنکه کسی توجه شود، آسیب‌هایی را به هر نقطه‌ای از زمین وارد کند. آیا این یک داستان است؟

w1280-p16x9-2023-02-06T080705Z_1333372036_RC2K5Z98DU9Z_RTRMADP_3_TURKEY-QUAKE.jpg

مخالفان و موافقان هارپ چه می‌گویند

حامیان هارپ، در حمایت از این پروژه، به مزایای بی‌شمار آن در دنیای علم، ژئوفیزیک و نظامی اشاره می‌کنند ولی منتقدان بر این باورند که هارپ می‌تواند عواقب فاجعه‌باری برای کره زمین داشته باشد؛ از به خطر افتادن یونوسفر زمین گرفته تا دستکاری ذهن انسان‌ها

نیک بگیچ، محقق، همراه با روزنامه‌نگاری به نام ژان مانینگ تحقیق کاملی درباره هارپ انجام داده‌اند که نتیجه این تحقیق در کتاب "فرشته‌ها این هارپ (چنگ) را نمی نوازند" منتشر شده و در آن به فرضیه‌ای اشاره کرده‌اند که با راه‌اندازی این پروژه، عواقب آن به مراتب بدتر از آزمایش‌های هسته ای خواهد بود.

دکتر روزالی برتل هم معتقد است که هارپ، پیامدهای زیست‌محیطی ویرانگری خواهد داشت:" این ماجرا به پنجاه سال برنامه‌های فشرده مرتبط است که روند ویرانگری آن در حال افزایش است و هدف از آن کنترل فضاهای بالایی جو است."

هارپ بخش جدایی‌ناپذیری از تاریخ تحقیق و توسعه ویژه فضایی است که ماهیتی نظامی دارد. اما پیامدهای نظامی ترکیب این پروژه‌ها نگران‌کنننده است. توانایی ترکیب هارپ با آزمایش‌های فضایی و ساخت موشک‌های فضایی که انرژی فراوانی تولید می‌کنند و قابل مقایسه با یک بمب اتمی هستند، وحشتناک است.

از سوی دیگر برخی محققان نیز معتقدند که هارپ نمی‌تواند تاثیری بر تغییرات آب و هوایی داشته باشد و به‌عنوان مثال جسیکا متیوز، مدیر برنامه هارپ در دانشگاه آلاسکا اعلام کرده که برنامه‌ها و تحقیقات هارپ قادر به دستکاری آب و هوایی نیستند:« امواج رادیویی تشعشع یافته توسط هارپ در فرکانس‌های مختلف جذب لایه‌های مختلف اتمسفر نمی‌شوند و درنتیجه هارپ قدرتی برای کنترل شرایط آب و هوایی ندارد.»

کیت گروز، دستیار مدیر موسسه تحقیقات علمی در کالج بوستون هم گفته:« هیچ مکانیزم معتبری وجود دارد که هارپ بتواند در آب و هوا یا جو تغییری ایجاد کند. این ادعاها بی‌اساس و احساسی هستند و پایه علمی ندارند.» چارلز کنراد، مدیر مرکز آب و هوای منطقه‌ای جنوب‌شرقی NOAA هم گفته هیچ‌کسی توان ایجاد طوفان را ندارد:« شرایط حاد آب و هوایی، نیازمند حجم بالایی از انرژی هستند و انسان به‌هیچ ترتیبی نمی‌تواند این حجم از انرژی را در اتمسفر برده و چنین پدیده‌هایی را رقم بزند.»

کاربردهای احتمالی هارپ

به نقل از وب سایت elminuto این پروژه، احتمالا به مردم به‌عنوان یک پروژه خاص و به‌عنوان یک سپرفضایی در برابر ورود تسلیحات به حریم زمین ارائه شده و شاید افراد ساده‌لوح فکر کنند که هارپ سیستمی برای ترمیم لایه اوزون است.

اما هارپ جدای از دستکاری‌های آب و هوایی، چندین کاربرد مرتبط دیگر نیز دارد و به نظر می‌رسد که می‌تواند با بمباران شدید جو با رعد و برق‌هایی با فرکانس بالا، به تغییرات آب و هوایی کمک کند.

اما تبدیل امواج با فرکانس پایین و با شدت بالا، می‌تواند بر مغز انسانها تاثیرگذار باشد.

شواهد علمی اخیر حاکی از آن است که هارپ پتانسیل ایجاد سیل، خشکسالی، طوفان و زلزله را دارد و از نظر نظامی هم می‌تواند در حکم یک سلاح کشتارجمعی عمل کند و پتانسیل این را دارد که به‌عنوان ابزاری برای تسخیر انتخابی سیستم‌های کشاورزی و زیست‌محیطی در برخی مناطق به کار رفته و آن مناطق را بی‌ثبات کند.

برخی ادعا می‌کنند که هارپ می‌تواند دلیل ایجاد برخی فجایع زیست‌محیطی، از جمله سیل‌های عظیم، خشکسالی‌های ویرانگر، طوفان‌های قدرتمند و رعد و برق‌ها و گردبادهای ترسناک و حتی زلزله‌های مرگبار در برخی مناطق مثل افغانستان و فیلیپلن برای تحریک یا ترساندن تروریست‌ها باشد.

در عین حال برخی دیگر هارپ را مقصر سوانح مختلفی، مثل خاموشی‌های عظیم در آمریکا، سقوط هواپیماها، بیماری‌های مرموزی مثل سندروم خستگی مزمن می‌دانند و برخی ها حتی اعتقاد دارند که هارپ می‌تواند ابزاری برای کنترل ذهن افراد باشد.

جمع‌بندی

از آنجا که دسترسی به اطلاعات کامل و جامعی در باره ارتباط هارپ با بلایای طبیعی و به ویژه زلزله وجود ندارد و نمی‌توان قاطعانه درباره توانایی‌های هارپ اظهارنظر کرد و گفت که این ادعاها تا چه حد صحت دارند؛ آیا این امکان وجود دارد که هارپ مسئول همه یا برخی بلایایی طبیعی دهه‌های اخیر بوده باشد؟ احتمالا تا چند سال آینده پاسخ این سوالات را خواهیم گرفت.

منابع: usatoday ،elminuto

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1728355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 69
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 46
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    61 57
    چرا شایعات را بهاء میدهید و بازار آن را داغ و داغ تر می کنید ؟!!!
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      89 53
      مگر شما فیزیک توی دبیرستان یاد نگرفتی. هنوز نمیدانی ارسال امواج فرکانس بالا به جو باعث انعکاس آن به زمین می شود و می تواند باعث تغییرات در ابرها وشرایط اآب و هوایی شود و می توانن با حرارت بسیار بالا یک نقطه خاص از گسل زمین را تحریک کند و باعث زلزله شود.حالا فهمیدی که آمریکا چه جانوری هست؟
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      63 31
      تا خدا نخواهد برگی از درخت نمیفته
  • بابک IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    تقریبا از بیست سال پیش در باره تمام زلزله های رخ داده ادعای هارپ مطرح شده. همیشه. دوستان توهم توطئه بررسی کنن که ایا زلزله به طور طبیعی اتفاق نمیوفته ؟ قبل از هارپ زلزله نبود؟ فرق زلزله طبیعی با زلزله هارپی چیه؟
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      16 10
      هرسال درجهان یک زلزله شدید بالای 7ریشتر ودر ایران هر ده سال یک زلزله شدید میاد
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    65 10
    اگر واقعا این قضیه باعثش شده باشه که فاجعه ست
    • قرامرز IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      46 17
      بنظر من میتونه توسط هارپ انجام شده باشه چون این تعداد زلزله در یک مدت کوتاه غیر ممکن است
  • محمود IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    اون همه سد زدن سد آتاتورک 56 میلیارد متر مکعب یا 56.میلیارد تن فشار به اون لایه ها وارد میکنه نزدیک 100 تا 200 سد ساختن‌ و تکمیل میشه میدونی چه نیرویی به گسل ها وارد میشه خودش با اون سد سازی داره کشورش و نابود میکنه تازه این پروژه که سمت شرق ترکیه هست تکمیل بشه بعد باید به فکر زلزله باشن چون واقعا اینقدر آب احتیاج ندارن و ابن همه فشار رو میارن رو گسل ها معلومه نتیجه این زلزله های 7و8 ریشتر میشه
    • سوادکوهی IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      18 7
      احسنت
    • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      29 6
      نه همه تقصیر سد ها نمی تونه باشه گسلی که پریود اون 500 ساله تقریبا 1200 سال بدون فعالیت بوده و نتیجش میشه تخلیه انرژی با قدرت خیلی زیاد
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    85 7
    اونی که زلزله رو پیش بینی کرده کی بوده؟!
    • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      16 11
      فرانک هوگر بیت،پروفسور هلندی متخصص زمین شناسی من رفتم فالوش کردم چون مطمئنم تهران هم یه زلزله بزرگ میاد
  • ناشناس IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    86 72
    لعنت بر انگلیس خبیث
  • TR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    هرچه بیشتر با فعالیت های امریکا آشنا میشویم به زیان و شر این کشور برای بشریت اطمینان بیشتری پیدا می کنیم
  • احسان IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    88 40
    صد در صد هارپ بود و علاوه بر ترکیه خوي و کرمانشاهم توسط هارپ .... انجام شد ممیز سانسورش کن ولی حقیقت گفتم .
    • محمود IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      24 11
      یعنی آمریکا اینقدرقوی شده؟
    • علی IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      36 21
      این حرفا کدومه .زلزله همیشه بوده و خواهد بود .در گذشته مگه هارب بوده .اینا همش حرفه
  • موسی IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    48 8
    بااین حساب بایدبگن از ماست ک برماست
    • آرزو IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      20 31
      دمت گرم .وقتی مردم ایران دارن بااینترنشنال میرن جلو دیگه چه میشه گفت زنده باد ایرانم .
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    55 4
    اتفاقا اگه یادتان باشد زمان راه اندازی دسته های پرنده یانهنگ یا ماهی یا کوسه وغیره که معمولا رنگ سیاه داشتن به یکباره تلف میشدن وکسی علتش زانفهممید
  • علی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    34 16
    ‌اتفاقاهرچیزی راکه گفتن صحت نداردونمیشودهم صحت داردوهم شده بااجازتون
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    10 6
    زلزله هميشه بوده وباعث این همه جابجایی قاره ها شده براي میلیونها سال دیگه خلیج فارس از بین میره چون صفحه عربستان هرسال یک سانتیمتر به ایران نزدیک تر میشه یکسری هم همیشه دنبال داستان هستند
  • علی IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    28 4
    برای ایجاد یک زلزله ۶ ریشتری باید هفتصد هزار عدد از بمبهای اتمی نظیر بمبی که در ناکازاکی منفجر شد را در عمق زمین منفجر کرد تا قدرت لازم تامین شود که البته باید نزدیک به محل مورد نظر انجام شود که قابل ردیابی و برسی با سیستمهای سنجش مواد رادیو اکتیو و پرتوهای گاما و بتاست که مدت زمان طولانی در محل وجود خواهند داشت، دوم امواجی که هارپ به تونیسفر شلیک میکند قدرتی برابر با ۱۰۰۰۰ لامپ ۱۰۰ وات در یونیسفر آراد و بخش قابل توجهی از آن جذب و مقدار کمی بازتاب پیدا میکند و سوم ارتفاع یونیسفر است که از ۶۰ کیلومتر بالاتر از زمین شروع و تا۲۵۰ کیلومتری ادامه دارد که با توجه به قطر ۶۰۰۰۰ هزار کیلومتری زمین زاویه دورتر از ۲۰۰۰ کیلومتری ار محل قرار گیری هارپ عملا خارج از میدان بازتابی امواج هارپ هست، آقای سردبیر لطفا نشر دهید تا به اشتباه قدرت خدا را به دشمنمان امریکا اعطا نکنیم
  • ۳۳ IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    46 17
    چرا چرت وپرت میگید. اگه هارپ علت زلزله میشد. با این دشمنی که با ایران دارن. تا الان تهران هرروز زلزله میومد
    • کوروش IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      0 0
      خدا رحم کنه
  • مهرشاد IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 3
    همونطور که پیچیده است خنثی کردنش نیز آسان و ساده است
  • لیلا IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    10 4
    خدا لعنتشون کنه که زندگی انسانها را به مخاطره می اندازند
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    13 1
    از این بشر دوپا خیلی کار بر میاد مطمعن باشید که این بشر کره خاکی را به خاکستر تبدیل میکند ،و دارد در کار خدا مداخله میکنه
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    7 3
    انسان خودش در خراب کاری دست دارد زلزله از قدیم بوده
  • ایرج IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    18 2
    ازنظرعلمی وقتی فشاررانامتوازن برپوسته زمین واردکنند زلزله اتفاق می‌افته زلزله ترکیه رادرجمع شدن آب پشت سدها بایدجست
  • مهسا IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    8 1
    ممنون بابت اطلاعات جامع و بدردبخورتون✌🏼🙏🏻
  • محسن US ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    8 10
    سلام،،همه چیز ممکنه ولی اینکه بگیم هاپ بوده یا نه سخت نیست و میشه دنبال کرد،این خواستم بگم که اگر هارپ بوده و تمام اسناد و شواهد نشان بدهد که هارپ بوده و آمریکا اینکارو کرده حالا چه خواسته چه ناخواسته، چکار میشه کرد؟؟؟ترکیه که خوبه هیچ کشوری جرات حرف زدن به آمریکا رو ندارن ، البته الا ایران،،بهترین کار اینکه فعلا دعا کنیم مصدومان این زمین لرزه هرچه زودتر پیدابشن و درمان بشن و ویرانی بهبود پیداکنه
  • ایرانی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    9 5
    من همیشه از خودم پرسیدم چرا وقتی ما بچه بودیم یعنی ۲۵ یا ۳۰ سال پیش زلزله خیلی کم می اومد یا در منطقه ما تبریز اصلا نمی اومد الان هر چند ماه یه بار زلزله می اد نگو علتش انسانی بوده
  • مهدی.رضایی IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    7 1
    اونا فقط میخوان سایتهای زیرزمینی را پیدا کنن خب در بعضی موارد زلزله هم میشه
  • فاطمه IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    10 1
    بمب اتمی،سلاح شیمیایی،گاز گلخانه ایی،کرونا،جبهه هوایی عجیب غریب،اینهمه سونامیو... َزلزله نشه واقعا باید ابله باشیم فکر کنیم برای اهداف علمی درست شده
  • شهره IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    10 6
    زمانی که زلزله بم اتفاق افتادخیلی ازدانشمندان گفتنداشعه هارپ بوده بعضی هاشون هم به تمسخرگرفتن این دوزلزله ایران و ترکیه هم هارپ ایجادکرده شک نکنیدبرویددرباره اشعه ی هارپ تحقیق کنیدتاهمه چیز دستگیرتون بشه
  • نوین IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    4 2
    ایجاد زلزله توسط هارپ هنوز تایید نشده و کسی نتوانسته اون رو دقیقا ثابت کنه؛ حتما قبل از اختراع هارپ هم زلزله های شدیدی رخ دادن.شاید هارپ تاثیراتی رو در وضع آب و هوا و... داشته باشه، اما هنوز دلیل قطعی بر ساختن زلزله توسط اون بیان نشده چند از این بشر دوپا هر کاری بر میاد...
  • سید امیر رضا میردهقان بنادکی از یزد IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    18 3
    صد در صد میتواند اثر بگذارد
  • سرباز بازنشسته IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    23 4
    هر چیزی از این انسان دوپا بوجود می اید شک نکن
  • آقا مهدی IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    11 3
    یه چیزی که ازروی قصدنگفتین اینکه با متلاطم کردن لایه یونوسفر لایه باز میشه وانرژی خورشید همراه فرکانس پایین ولی قدرت زیاد گه گوش انسان نمی‌شنود به زمین رسیده ونقطه مورد نظر بمباران شده بدون اینکه ما بفهمیم چون فرکانسش پایین هست ولی قدرتش زیاد
  • IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    30 8
    خشکسالیها ی خاورمیانه به خاطر هارپ هست تا بدبخت و بدبختتر بشن تا به راحتی بتونن کنترلشون کنند. در ضمن سدسازیهای ترکیه نیز مزید برعلت است.
  • سیده موهانا IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    8 1
    اینا شایعه نیست دانشمندان سالهاست شروع به دستکاریهای زیادی درجوزمین کردن وحتی به یونسفرکه دورترین لایه جوزمینه هم سرک میکشن اوایل برای ایجادبادوتغییرات آب وهوایی مثل کمبودبارش باران بودولی جدیداازدستشون دررفته وخیلی ازمراحل کنترل رونمیتونن انجام بدن ومثل سلاح جدیدش ه براشون. البته وقتی بدون داشتن آگاهی کامل توکارخدادستکاری میکنن همین عواقب وداره. مثل خانومایی که بوتاکس براشون عادی شده غافل ازاینکه چه عواقب خطرناکی داره وپزشکا برای پول هرکاری میکنن.سم بوتاکس یابولوتونیم انقدر خطرناکه که فقط سرسوزنی اگرازلایه دوم پوست عبور کنه درجامیکشه وحتی تو مرحله سم‌شناسی قابل رویت نیست. وهمینطور جراحی پیکرتراشی وغیره. فقط خداست که قادرمطلقه..
  • FR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    34 10
    این فیلما تخیلی آمریکایی همش تو واقعیت هم اتفاق میفته از آمریکای نژادپرست همه کاری بر میاد
  • احمد IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    7 3
    خدایا شکرت، خدایا کجایی؟ بیا ببین این بشر ،این موجود ضعیف،چه ادعایی می‌کنه. انسان ،بشر،ادم،..... در حدی نیست که بخواد بر طبیعت غلبه کنه. این آمریکا اینقدر ضعیف و ناچیزه،ولی بزرگنمایی و تبلیغاتش عالیه
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    13 1
    زدن سد های اعظیم در ترکیه و جمع آوری آب در حجم وسیع در پشت سر ها باعث فشار به لایه های زمین و فعال شدن گسل ها در رها سازی انرژی بالا شد
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    9 5
    یکی هم پیدا بشه این امریکا انگلیس رو نابود کنه مرگ برآمریکا
  • ناشناس IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    9 4
    دنیا دنبال علم رفته ما دنبال شایعات نتیجه گرسنگی
  • الف IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 0
    پیشنهاد می کنم کتاب آقای مردانی شهر بابک دو جلد هم هست راجع به هارپ و از اولین کتابهای فارسی در این زمینه هست با منابع و رفرنس های معتبر همچنین پایان نامه جنبه های حقوق بین‌الملل هارپ از صالح اسماعیلی درکه و دکتر رضایی نژاد
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 0
    زلزله ی ظهر مثل زلزله نبود
  • علی نظر IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    9 2
    این حرفا شایعاتی بیش نیست خونه ها محکم و ضد زلزله ساخته بشه مثل ژاپن سالی چند تا زلزله با چه شدتی میاد ببین تلفاتی دارن یا نه
  • ایرانی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 1
    زلزله ترکیه طبیعی بوده وروی گسل بوده وزلزله فعلی قدرتش کم بوده وشدیدتران دراینده خواهد امد
  • المیرا عمرانی IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 1
    به نظر من کاملاً درست هست و میتواند اثرات هارپ باشد
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    9 5
    نخییییر امیریکا هچ غلطی نمیتونه بکنه
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    6 0
    کی بشر آدم میشود و پا در مسیر انسانیت میگذارد؟ میتوان گفت که وقتی که دست از نظامیگری ووحشیت بازدارد.البته بایدزمینه لازم فراهم آید.
  • حمید شکروی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    19 0
    روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت و ۵ میلیون متر مکعب گاز از حفره های زیر منطقه خاورمیانه خارج میشود یعنی تخریب فوندانسیون ساختمان زمین ، یعنی آمادگی تخریب ساختار طبیعی : حال هر منبع فشار مانند ساخت سد ، تکان لایه ها توسط عوامل عمدی (هارپ) ، انگیزش سیاسی قطبین جهان امروز در استفاده ابزار ناشناخته وسری دست بشری ، کنترل عوامل بیرونی کره زمین ..... همه امکان بروز فجایعه اینچنینی را میسر می سازد
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    10 1
    شما فکر کن چندین قرن پیش دراروپای قرون وسطایی گروهی که دیگه آخرت نافرمانی وماجراجویی وگستاخی! بودن یورش آورن به قاره آمریکا (جویندگان طلا) همراه کریم پوست کلفت! سرخپوست کشون راه انداختن وتا الان هرغلطی که توانستند (به اسم آزادی!!!) انجام دادن ودیگه غلطی نمونده که انجام نداده باشند بمباران اتمی/عامل نارنجی درویتنام جنگ افروزی وفروش سلاح وفساد وغارت و.. هارپ کاریک دقیقه این هارهاست
  • محمد IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    25 7
    بعضی ها عاشق چنین مزخرفاتی هستند بخصوص دوستان توهم زده به هر حال این مزخرفات را خواننده زیادی دارد مانند مثلث برمودا که با آن سالها انسانهای متوهم را سرکار گذاشتند.
  • فراز IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    11 2
    اینارو ولش کنین ، میگه گوشت ارزون شده ۱۵۰ هزار توووووووومن ؟ درسته
  • علی IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 7
    اینها همش حرف است،درکارخدا کسی نمی تواند دخیل شود،همه پیش بینی ها هم درحد حرف است تابه عمل برسد،من هم می گویم،همین روزها درایران هم زلزله می آید
  • شاهین IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    6 0
    بله میتوان گفت که این بلاها به احتمال خیلی خیلی بالا کار هارو باشد.بخاطر دارم چندین سال پیش در یک برنامه تلویزیونی مربوط به زلزله و سازمانهای زلزله نگاری که بصورت مستند آماده شده بود به این موضوع اشاره شد که محققانی که با هارپ کار میکنند این امکان را دارند که زلزله هایی را طراحی کرده و آنرا اجرا کنند تا بتوانند تحقیقات خودشان را به نتیجه برسانند و حتی اشاره شد که با هارد میتوان در هر نقطه انتخابی از زمین این زلزله را ایجاد کرد.گزینه دوم سفرای کشورهای اروپایی چگونه چند روز پیش از زلزله کشور ترکیه را ترک کردند دلیل این کار سفرای اروپایی چه بود و اگر از زلزله با خبر بودند چرا کشور ترکیه را در جریان نگذاشتند.
  • زهرا IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    11 0
    اینجایعنی گلستان۳ماه یاحدودا۴ماهه باران نیامده یعنی ابرهای سیاه طوری جمع میشن که هرلحظه فکرمیکنی تاچندروزآینده باران خوبی خواهدباریدامادریغ ازقطره ای،ناگهان همه ی ابرهاپراکنده وخلاصه شده فصل تابستان ازگرما،توروخداهرکی سری توهواشناسی داره یه فکری کنه نکنه این غربیهای بی صفت دارن...
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    24 6
    تا نیایی گره از کار بشر وا نشود یا اباصااااالح المهدی ادرکنی
  • سام IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    4 1
    کارهارپ زلزله نیست بهم زدن تعادل هوا که از فرکانس فوق پایین تولید میشود ومیتواند طوفان گردباد باران وووووبوجود بیاورد، اما دستگاه دیگری بانوسانات پایدار پایین وبسیارقوی مبدل به پالس های میکانیکی میکند وایجاد زلزله میشود، این دستگاه را حتی ادیسون درست کرده بود ودر نهایت متلاشی اش کرد، بسیاروحشتناک است قدرت زلزله بستگی به قدرت پالس های میکانیکی دارد،
  • عقلم خوب چیزیه IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 2
    بله،دقییییییقا،فقط ما خوبیم
  • سید IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    9 0
    فرد یا افرادی هستند که در زیر این آوارها زنده مانده اند و معجزه وار در روزهای آینده بیرون خواهند آمد اجل بندگانش را فقط خداوند میداند و گاهی هم به بعضی افراد الهام میشود
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    11 0
    درود به نظر من علتش اینه که ترکیه جلوی آب‌های روان رو گرفته وفکر میکنه با این کارش فقط به همسایه ها ش آسیب میزنه وباعث خشک شدن دریاچه ارومیه میشه واینکه زمین‌های ایران و عراق نشست میکنه آدم عاقل اون همه آب باعث اشباع شدن خاک میشه وهمیشه آماده رانش هست ما که آدم های معمولی هستیم اینو فهمیدیم اونوقت کارشناسان ترکیه چطور متوجه فاجعه نشدن واقعا عجیبه
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    0 0
    از نظر علمی هیچکس نتوسته تا الان به صورت قطعی اثبات کنه که هارپ عامل ایجاد زلزله است .
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    2 1
    علت زلزله در ترکیه و سوریه چه طبیعی باشد ویا خیر ، برنامه بلند مدت اروپا و کلا غرب کوچاندن مردم خاورمیانه و کم جمعیت کردن برای توسعه طلبی اسراییل و تشکیل اسراییل بزرگ است
  • سید IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
    0 0
    این است ... انسان موجود ناشناخته