خدمات «مکسا» از ۶ به ۱۷ استان توسعه می یابد

کشورهای توسعه یافته، طب تسکینی را به عنوان یکی از ارکان اصلی ارائه خدمات سلامت در جامعه می‌شناسند. تفکر حاکم بر این نوع طب، با بهبود ارتباط دو جانبه به بیمار کمک می‌کند تا بر مراقبت‌های خود، کنترل بیشتری داشته باشد، گزینه‌های موجود جهت درمان خود را بهتر بشناسد، انرژی لازم برای انجام امور روزانه را به دست آورد و مهمتر از همه کرامت و شأن انسانی‌ بیمار حفظ شود.  

به گزارش مرکز ارتباطات رسانه ای گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، مراقبت‌های حمایتی و تسکینی، از جمله راهکارهایی است که تلاش می‌کند کیفیت زندگی بیماران و خانواده آنها را در مواجهه با مشکلات ناشی از بیماری‌های تهدیدکننده حیات، بهبود دهد. مطابق اعلام سازمان بهداشت جهانی، این مراقبت‌ها امروزه باید در اولویت برنامه‌های سلامت عمومی و مدیریت بیماری‌های خاص قرار گیرد. از این رو WHO مراقبت‌های تسکینی را چهارمین گام کنترل سرطان پس از پیشگیری، تشخیص به‌هنگام و درمان می‌داند.

تغییراتی که بیماری‌های صعب العلاج به مرور در بدن افراد مبتلا به این بیماری‌ها ایجاد می‌کند، باعث اختلال در توانایی و ظرفیت بیمار برای ادامه زندگی روزمره می‌شود؛ موضوعی که علاوه بر کاهش کیفیت زندگی بیمار، تاثیرات روحی و روانی نیز بر بیمار و خانواده او می‌گذارد. چنین شرایطی ضرورت ارائه خدمات و حمایت‌های پزشکی و اجتماعی متعدد به بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج را دو چندان می‌کند.

مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا)، در تلاش برای حمایت های مردمی، بنیانگذاری شد و همواره نگاه مسئولانه گروه صنعتی انتخاب الکترونیک را به عنوان یکی از حامیان این مجموعه، پشتیبان فعالیت های خود داشته است. حمایت از این مجموعه در راستای مسئولیت های اجتماعی این گروه صنعتی انجام شده است.

 خدمات «مکسا» از ۶ به ۱۷ استان توسعه می یابد

پس از بررسی و نیازسنجی در حوزه ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سرطان و همچنین بررسی های ملی و بین ‏المللی، این مرکز به عنوان نخستین و تنها ارائه دهنده مراقبت‌های حمایتی و تسکینی، تلاش کرد تا یکی از خدمات کمرنگ نظام سلامت را به بیماران مبتلا به سرطان در کشور ارائه دهد. بر این اساس، طب تسکینی با رویکرد افزایش کیفیت دوره زندگی در بیماران مبتلا به سرطان، از سه سال گذشته برای نخستین بار از سوی مرکز مکسا آغاز شده است.

از خدمات پرستاری و پزشکی تا مراقبت های روان شناسی

این مرکز البته از سال ۱۳۸۸ با هدف ارائه خدمات حمایتی و تسکینی به بیماران مبتلا به سرطان آغاز به فعالیت کرد و در طول ۱۳ سال گذشته و به ویژه بعد از پاندمی کرونا فعالیت‌های خود را توسعه داد تا جایی که اکنون مکسا چهار نوع خدمات از قبیل پزشکی، پرستاری، روانشناسی و مراقبت معنوی و همچنین تأمین تجهیزات پزشکی مورد نیاز در منزل را بدون دریافت هزینه به بیماران مبتلا به سرطان ارائه می‌دهد.

همایون ناجی، مدیر موسسه کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) شعبه اصفهان در همایش «سبک زندگی سالم و نقش آن در پیشگیری از سرطان» که همزمان با چهارم فوریه، روز جهانی مبارزه با سرطان برگزار شد، گفت: مکسا هم اکنون در استان های اصفهان، تهران، کرمان، مشهد، قم و کاشان فعالیت دارد و بیماران این استان ها را پوشش می دهد.

در حال حاضر بیش از ۹۰۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد که به گفته مدیر این مرکز، مکسا در حال حاضر ۱۲ هزار بیمار را تحت پوشش خود دارد و برای نخستین بار پرونده الکترونیک برای بیماران تشکیل داده است. بیماران از خدمات متنوع این مؤسسه همچون بستری، مراقبت در منزل و خدمات کلینیکی بهره‌مند می‎شوند.

افزایش خدمات مکسا در ۶ استان کشور

مدیر این موسسه تصریح کرد: با افزایش خدمات در ۶ استان کشور، توسعه شعبات مکسا به ۱۷ استان افزایش خواهد یافت و این موضوع از جمله برنامه های این مرکز برای افزایش سطح خدمات خود به بیماران و خانواده های بیشتر در سراسر کشور است.

ناجی با اشاره به حمایت های صورت پذیرفته به ویژه قرار گرفتن موسسه مکسا در حوزه مسئولیت های اجتماعی گروه صنعتی انتخاب الکترونیک گفت: مکسا توانسته است فعالیت خود را به صورت ملی گسترش دهد. هم اکنون مراقبت های پزشکی تسکینی، مراقبت های روانشناختی، مراقبت های پرستاری تسکینی، تامین تجهیزات پزشکی، مرکز راهنمایی و پاسخگویی از جمله خدمات این مرکز به بیماران درگیر سرطان است.

مطابق آمار و ارقام موجود، سالانه بر تعداد بیماران مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج که نیازمند دریافت خدمات و مراقبت‌های حمایتی و تسکینی هستند، افزوده می‌شود. طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی سالانه ۴۰ میلیون بیمار نیازمند دریافت خدمات و مراقبت‌های حمایتی هستند که ۷۸ درصد آنها در کشورهایی با درآمد متوسط و کم، زندگی ‌می‌کنند، بنابراین یکی از چالش‌های ایران در آینده سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات حمایتی و تسکینی بیماران صعب العلاج است که از امروز باید مورد توجه قرار گیرد.

 خدمات «مکسا» از ۶ به ۱۷ استان توسعه می یابد

مدیر موسسه مکسا می گوید: از تعداد افراد درگیر سرطان که تحت مراقبت این مرکز هستند، حدود ۸ تا ۱۲ درصد فاز انتهایی زندگی را سپری می کنند که مکسا از این افراد در خانه مراقبت می کند.

وی افزود: معمولا خانم ها در مرحله ابتدایی بیماری خود به ما مراجعه می کنند، اما متاسفانه دیگر بیماران سرطانی در مرحله ای که دیگر امیدی نیست، به ما مراجعه می کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1728726

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =