ایسنا نوشت:

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان با تشریح برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای کنترل اجاره‌بها، تصریح کرد:میزان افزایش اجاره‌بها در تابستان 90 نسبت به بهار همین سال حدود شش درصد است.

ابوالفضل صومعلو اظهار کرد: درسال جاری کار کارشناسی بی‌سابقه و فراگیری در حوزه‌ی معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره‌ی اجاره‌بها انجام شد که ایجاد یک بسته شامل عوامل بسیاری که می‌توانست به کنترل وضعیت بازار شود را در پی داشت.

وی افزود: راهکار کوتاه‌مدتی که برای کنترل وضعیت بازار اجاره در سال جاری به آن رسیدیم، کنترل تعزیراتی قیمت اجاره‌بها و جلوگیری از افزایش بیش از هفت تا 9 درصدی آن بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بنا به بحث‌های کارشناسی که همه بر آن باور دارند این میزان افزایش قیمت اجاره‌بها به نفع اکثریت مستاجران شده است.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی آنچه که می‌توانسته انجام دهد، تولید حدود یک میلیون و 900 هزار واحد مسکن شهری در قالب طرح مسکن مهر برای افراد کم‌درآمد بوده است و گروه هدف وزارت راه و شهرسازی نیز همان افراد کم درآمد بوده است.

صومعلو با اشاره به این‌که مسکن مهر در بستر قانونی در دولت نهم آغاز شد، خاطرنشان کرد: در دولت دهم احداث واحد‌های مسکونی با شتاب ادامه پیدا کرد و اکنون تعداد قابل توجهی از واحد‌های مسکونی مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده یا آماده‌ی بهره‌برداری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که مبالغ آورده متقاضیان بسیار پایین است، گفت: در تهران حدود 200 هزار واحد مسکن مهر در سه شهر جدید پرند، پردیس و هشتگرد احداث می‌شود و در اطراف تهران نیز در شهرهای فیروزکوه، پیشوا و ورامین حدود 65 هزار واحد در حال احداث است که از پیشرفت بسیار خوبی برخوردارند.

وی اضافه کرد: میزان افزایش اجاره‌بها در تابستان 90 نسبت به بهار سال 90 حدود شش درصد است و اعلام افزایش هفت تا نه درصدی به وضعیت موجود کمک کرده است.

صومعلو ادامه داد: در سال‌های گذشته وزارت مسکن در حوزه‌ی اجاره مسوولیتی نمی‌پذیرفت، اما در سال جاری برای آسایش مردم وزیر راه‌ و شهرسازی قبول و همه کمک کردند تا بتوانیم به مردم با برنامه‌ی متنوع بخش مسکن و اعلام افزایش 7 تا 9 درصدی اجاره‌بها کمک کنیم.

بلوک بندی مناطق تهران تا سال آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بلوک‌بندی مناطق تهران را در دستور کار قرار داده‌ایم که براساس آن امکان تعریف 1000 بلوک در شهر تهران وجود دارد و قیمت بلوک‌ها بر اساس کار کارشناسی تعیین می‌شود.

وی با اشاره به این‌که اکنون در حال کار هستیم و این برنامه برای سال آینده اجرا می‌شود، تصریح کرد: از پارامتر‌های اجتماعی، اقتصادی، مکانی و میزان دسترسی به خدمات و زیرساخت‌ها و سایر عوامل موثر بر قیمت، قیمت‌ بلوک‌ها تعیین و بدین وسیله بازار را در سال آینده کنترل کنیم.

صومعلو ادامه داد: اجرای این طرح مراحل مختلفی دارد، زیرا سازمان‌های دیگری نیز در اجرای آن نقش دارند، مانند سازمان امور مالیاتی و شهرداری و به این نتیجه رسیده‌ایم که از سامانه‌ی املاک و مستغلات قیمت‌های بلوک‌های ثبت‌شده را با استفاده از سیستم GIS کنترل و قیمت کف، سقف و میانگین را به دست بیاوریم.

وی با اشاره به این‌که تغییرات در سامانه املاک ثبت می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته بنا بر آمار رسمی میزان افزایش نرخ اجاره‌بها کمتر از 12 درصد بوده است. (بنا به آمار منتشر‌شده در فصلنامه‌ی اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی).

عملکرد وزارت مسکن خوب بوده است

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در شرایطی که در کشور تورم یک عدد مشخص اعلام می‌شود اگر وزارتخانه مسوول مسکن بتواند زیر نرخ تورم بازار را کنترل کند، پس عملکرد وزارتخانه خوب بوده است.

وی ادامه داد: باید به تورم عمومی توجه کنیم که در کشور در سال 90 چقدر بوده و اجاره‌بها و قیمت مسکن چه میزان افزایش یافته است.

صومعلو با بیان این‌که با هدفمندسازی یارانه‌ها یک تورم انتظاری در کشور مطرح شد، گفت: مردم به شدت نگران بودند و این تمام برنامه‌های وزارت مسکن را تحت تاثیر قرار داد، اما با توجه به این‌که برنامه‌ی وزارت راه و شهرسازی متنوع و ساخت مسکن شتابان، بود، توانست بازار را زیر نرخ تورم عمومی کنترل کند.

افزایش قیمت اجاره و ملک کمتر از نرخ تورم

وی با بیان این‌که تورم اقلامی که قیمت‌شان افزایش یافته، بیشتر از میزان افزایش قیمت مسکن است، خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم قیمت مسکن ثبات دارد و اگر هم افزایشی داشته است، خیلی کمتر از میزان نرخ تورم بوده است و در حوزه‌ی اجاره‌ هم با میزان 7 تا 9 درصدی افزایشی که ما اعلام کردیم، به نفع مستاجران شده است و بیش از 70 _ 80 درصد که بودند که برنامه‌ی دولت خوب بوده است.

راهکار کارشناسان؛ عرضه زودتر مسکن مهر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از همه اقتصادانان نامدار کشور و اساتید دانشگاه درخواست کردیم که اعلام کنند دولت چه کاری را در بخش مسکن باید انجام می‌داده که انجام نداده است. اکثرا معتقدند در بخش اجاره برنامه‌ی کوتاه‌مدتی وجود نداشته و اکثرا اعلام کردند مسکن مهر را زودتر عرضه و وارد بازار کنیم.

وی گفت: بسیاری مخالف بوده و اعلام می‌کردند که دولت نباید وارد بحث اجاره شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در مسکن مهر در شهرهای بالای 25 هزار نفر 174 هزار واحد تحویل داده شده یا آماده‌ی بهره‌برداری تا پایان شهریورماه است. 72 هزار واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر و در شهرهای جدید 15 هزار واحد و حدود 29 هزار و 900 در بافت فرسوده کل کشور و حدود 40 هزار واحد در بافت فرسوده آماده‌ی تحویل است.

دریافت مالیات مضاعف از خانه‌های خالی در دنیا

صومعلو در ادامه درباره تعداد خانه‌های خالی از سکنه گفت: در همه کشور‌ها متداول است که از خانه‌های خالی و زمین‌های بایر مالیات مضاعف دریافت می‌شود، در این راستا وزارت مسکن و شهرسازی نیز در اوایل سال نظرات خود را دراین باره به وزارت اقتصاد و امور دارایی اعلام کرده است.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی افزود: در شهر تهران حدود دو میلیون و 300 واحد مسکونی در محدوده‌ی قانونی شهر وجود دارد و بنا به آماری که از وزارت نیرو گرفته‌ایم، تعداد واحد‌های مسکونی 200 هزار واحد نبوده است بلکه حدود چهار درصد تعداد واحد‌های مسکونی شهر تهران یعنی حدود 100 هزار واحد خالی از سکنه است که سوپاب اطمینان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این‌که فرض می‌کنیم تعداد واحد‌های خالی شهر تهران حدود چهار درصد است، اضافه کرد: به من اعلام کردند که این تعداد 200 هزار واحد خالی توسط وزارت نیرو دقیق نیست.

وی گفت: مستاجران در فشار هستند، اما دولت آنچه را که می‌توانست انجام داد، اما اگر کسی راهکاری در اختیار دارد که آن را انجام نداده‌ایم اعلام کند.

 استاندارد تعداد خانه‌های خالی چهار درصد تعداد واحد‌های مسکونی موجود است و در شهر تهران حدود دو میلیون و 300 واحد مسکونی وجود دارد که بنا به اعلام وزیر راه و شهرسازی در اوایل سال جاری بر اساس اعلام وزارت نیرو و براساس قبض‌های آب، برق و گاز حدود 200 هزار واحد از این تعداد خالی از سکنه هستند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =