بالاخره اسم برجام برده شد؛ برای احیای توافق آماده باشیم؟

اگرچه تحلیلگران برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا را دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام می دانند اما تصویر کلی از شرایط موجود دورنمای مثبت تری نسبت به هفته ها و ماه های گذشته می دهد.

ابوالفضل خدائی: به گفته‌ی چهار منبع، دولت بایدن در حال مذاکره غیرمستقیم با ایران برای تبادل زندانی است. طرفین درحال تلاش برای دستیابی به فرمولی هستند که به سال ۲۰۲۱ بر می‌گردد و می‌تواند شامل آزادی زندانی ها در قبال آزادی میلیاردها دلار پول های ایران در کره جنوبی شود. براساس این توافق، ایران به پول های بلوکه شده خود دست پیدا می کند اما فقط برای خرید مواد غذایی، دارو و سایر مصارف بشردوستانه مورد استفاده قرار می گیرند.

این منابع می گویند که در گفتگوها، دیپلمات های ایران و امریکا ترتیبات احتمالی برای چگونگی انتقال پول های بلوکه شده و وجود کشور ثالثی مثل قطر برای نظارت بر این روند را بررسی کرده اند.

در همین حال روز گذشته رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که در منطقه غرب آسیا به سر می برد، با معاون وزیر خارجه عمان درباره ایران گفتگو کرده؛ گفتگویی که این مقام دولت بایدن آن را عالی" توصیف کرده است. مالی همچنین از عمان برای کمک به آزادی باقر نمازی قدردانی کرد.

این تحولات در حالی رخ می دهد که ۶ روز گذشته ابراهیم رئیسی در توئیتی نوشت: جمهوری اسلامی از ماه‌ها پیش آمادگی خود برای نهایی کردن مذاکرات و دستیابی به توافقی منصفانه را اعلام و حسن نیت برای تحقق این هدف رانشان داده، هرچند آمریکا و اخیراً سه کشور اروپایی گرفتار توهم ومحاسبه غلط شده‌ و به جای استفاده از فرصت مذاکره،به دنبال دخالت در امور داخلی ایران رفتند.

حسین امیرعبداللهیان نیز اخیرا در مصاحبه ای با ان پی آر تصریح کرد: آمریکایی‌ها مدام به ما پیام می‌دهند اما رفتار ریاکارانه‌ای دارند. ما از یک طرف از راب مالی و بلینکن پیام‌هایی دریافت می‌کنیم. وزرای خارجه در تماس با من پیام‌ها را منتقل می‌کنند. پیام‌هایی که به ما می‌رسد نشان‌دهنده اصرار آمریکا در رسیدن به نقطه پایانی توافق است. وی افزود: اگر طرف‌های مقابل ما در چارچوب منطق و در چارچوب حقوق مردم ایران گام بردارند، ما برای برای رسیدن به گام نهایی اقدامات مهمی را در ماه‌های گذشته انجام داده‌ایم. البته طرف آمریکایی هم مکررا اعلام می کند که برجام برای ما مهم است و می خواهیم به توافق برگردیم.

بالاخره اسم برجام برده شد؛ برای احیای توافق آماده باشیم؟

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت مذاکرات برجام به روایت باقری کنی

زمان یک توافق موقت با ایران فرا رسیده است

تردید اولیانوف نسبت به احیای برجام

وزیر خارجه افزود: فراموش نکنید که از سال ۲۰۱۵ تا کنون طرف ایرانی از برجام منتفع نشده است. پس این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند. اگر لازم باشد ما وارد پلان B خواهیم شد. ما گزینه‌های متعددی روی میز داریم اما در واسطه‌ها و پیام‌هایی که به ما داده می شود، گفته‌ایم که ما همچنان آماده ایم تا در یک چارچوب منطقی در گام های پایانی توافق قرار بگیریم.

موضوع تا آنجا پیش رفت که یکی از نشریات کشور اخیرا در گزارشی اعلام کرد: ایران شاید حتی برای انجام یک توافق فراگیرتر و بزرگ‌تر آماده باشد که لازمه آن پایبندی غرب به همین برجام سابق است.این روزنامه اضافه کرد: ما آخرین پیش‌نویس توافق را پذیرفته‌ایم و حتی در «موعد قطر» به روزنامه‌ها گفته شد که خودتان را برای امضای توافق آماده کنید. اکنون هیچ‌چیز بر گردن و عهده ایران نیست. بیرون رفتن از برجام نیز تاکنون راهبرد ایران نبوده است. روش ما باید عیناً همان روش غرب باشد، یعنی «در برجام بمانیم، اما به آن عمل نکنیم».

اخیرا نیز محمد اسلامی درباره این‌که علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشور عنوان کرده است «ایران در چارچوب توافق گذشته حاضر به انجام مذاکرات است» گفت: اساس مذاکرات بر اساس برجام بوده و گفتگوها هم انجام شده است.

با این حال میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی معتقد است که میزان تعهد غرب و آمریکا به از سرگیری اجرای برجام یک علامت سوال بزرگ است و این‌طور به نظر می‌رسد که طرف غربی یک برنامه پنهان دارند.

اگرچه تحلیلگران برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا را دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام می دانند اما تصویر کلی از شرایط موجود دورنمای مثبت تری نسبت به هفته ها و ماه های گذشته می دهد. به ویژه آنکه دور جدید گفتگوهای ایران و عربستان نیز به گفته نخست وزیر عراق به زودی از سر گرفته خواهد شد و مشورت ها در چین با حضور رئیس جمهور و هیات همراه با حضور مذاکره کننده ارشد کشورمان می تواند به عنوان موتوری محرک برای نهایی کردن توافق عمل کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1732011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Rais IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    169 4
    جوانی جوانان را گرفتید. یک عده طاقت نیاوردند یا معتاد شدند. یا خودکشی کردند یا زندان هستند یا از ایران رفتند. هر روز یک خبر منتشر میشه که قراره مذاکره بشه. این مردم بدبخت را سر کار گذاشتید.
  • رسول IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    127 9
    نفت در برابر غذا !!!!! آینده ما چیزی شبیه به عراق خواهد بود.
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    95 5
    برو بااین اخبار میخوای قیمت دلار رو کاهش بدی ایران حتی اگه بمب هم بسازد بازم برجامی در کار نخواهد بود
  • Navid IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    48 4
    سلام خدایا این برجام س بگیره مردم ازاین تورم وگرانی نجات پیداکنن
  • فرهاد IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    77 5
    بهترین و مضحک ترین طعمه و وعده دست نیافتنی فقط برای مردم بدبخت ایران:" فرضیه برجام"
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    66 4
    تاوان این همه بی فکری رو کی باید بده در کنار مردم بدبخت؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    3 88
    اول امریکا پولهایی را که قرار بود در ازای ازادی نمازی بدهد انجام شود تا مذاکرات بعدی صورت گیرد.ایران نباید برگهای برنده خود را یکی یکی بدون هیچ امتیازی از دست بدهد.
  • مطلع IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    31 8
    مجموعه رفتارهای غرب نشان دهنده حصول توافق نیست و دارن ایران را گول میزنند . وایران بازهم خواهد باخت
  • بیژن IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    6 33
    هیچکدام از اصحاب میز مذاکره برجام مایل نیستند که ایران کمترین فعالیت هسته ای داشته باشه.بنابراین تا وقتی ایران تماماً قدرت هسته ای خود را توسعه ندهد این وضعیت ادامه خواهد داشت.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    38 5
    بله حتما منتظر باشید. کمربندها را محکم ببندید که گشایش های بزرگ در راه است!
  • بهزاد IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    56 6
    برجام مرده شما فرست رو از دست دادید دلار۴۸
  • رسول IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    96 2
    تمام صحبت های مقام های ایرانی دروغه . نمونش همین حرفای رئیس بانک مرکزی که 2 روز پیش درخصوص نرخ ارز گفت نرخهای اعلامی بازار واقعی نیست و این قیمتها را قبول نداریم اما بعداز اینکه دلار در بازار آزاد 47 هزار رو هم رد کرد بانک مرکزی هم نزدیک به دو هزار پانصد تومن دلار صرافی رو افزایش قیمت داد . این حرفای مقامات ایرانی فقط جهت سردر گم کردن ملت مظلوم ایران هست . آمریکا و اروپا هیچگاه حرف الکی نزدن و هرچی که گفتن اتفاق افتاده
  • ایرانی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    103 4
    وقتی صحبت از برجام میشه دیگه حالم بهم میخوره. آیا مردم ایران سزاوار چنین وضعیت و معیشتی هستند؟ مسئولین در رفاه کامل و ملت در اوج بدبختی
  • ناشناس IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    42 2
    سلام واقعا"نمیدونم از خوشحالی چکار کنم . به خدا گرفتارم هر روز حسرت نداشته ها مثل سگ سگ دو میزنم‌اخرش هر روز بدتر از دیروز ما چه گناهی کردیم این وسط
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    66 2
    واقعا خجالت نمی کشید هر روز این خبر مسخره رو میذارید؟؟؟
  • محمد IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    43 1
    فرصت برجان در زمان طلایی به امید زمستان سخت از دست داده اید حالا به گردن طرف مقابل می اندازید. از وارد کردن کشور ثالث تا حالا چه سودی عاید ما شده است؟ اروپا و چین و روسیه هر کدام بدنبال متافع خود بوده اند و مذاکرات ساده ابتدایی به امر پیچیده امروز تبدیل شده است.مستقیم مذاکرات با امریکا شروع شود چین و روسیه هم با همه مشکلات با امریکا خودشان مذاکره می کنند و کشور ثالثی واسطه قرار نمی دهند
  • حسن فارغ التحصیل برتر IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    33 2
    به نظرم ما فقط باید بفکر منافع کشور خودمون باشیم چینو روس و امریکا همه یه آشغالین
  • حمید IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    48 0
    این هفت ملیارد کره هنوز ادامه دارههههه کشورهای دیگه دارن همینجور تولید دارن ملیارد ملیارد در میارن ایران دوساله درگیر 7 ملیارده جالبه برجام آتیش زدن الان مثله سوباسا دنبالشن
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    37 1
    سرکاری و عوامفریبی ملت ایران همین
  • ایران IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    31 1
    توافق بی توافق همش حرف است این بازی باز امریکا شروع کرده .باز سناریو جدید در برابر زندانیها سیاسی پول در کره ازاد بشه باز از ان حرفهاست!یعنی برجام ارزش برای دوطرف کمتر از یک یا دو زندانی سیاسی است که در برابر ش پول های بلوکه شده در کره را ازاد کنند !!!!دو طرف مردمو فقط سر می گردانند بازیهای سیاسی جهانی است .باید با این وضعیت اقتصادی پیش بریم بخورو نمیر ما نباید سیر باشیم والا !!!!