مهر نوشت:

رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها با اشاره به اینکه دبیرخانه تأمین منابع درسی برای رشته‌های علوم انسانی متشکل از وزارت علوم و سازمان سمت در آینده تشکیل می‌شود گفت: بواسطه این دبیرخانه کتابهای مناسب با برنامه‌های وزارت علوم شناسایی و از چاپ کتابهای تکراری خودداری می‌شود.

نشست خبری رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) بعدازظهر دوشنبه 28 شهریور در محل این سازمان برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر احمد احمدی رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها در ابتدای این نشست با اشاره به تاریخچه سازمان سمت گفت: سازمان سمت از نیمه دوم سال 64 شروع به کار کرده و مسئولیت تهیه کتب اصلی و مبنایی برای دانشگاهها در علوم انسانی را بر عهده داشته است.

 وی افزود: سازمان سمت تا زمان حاضر قریب به 29 میلیون جلد کتاب منتشر کرده است که برآیند انتشار 1500 عنوان کتاب است و تا آخر مهرماه حدود 350 تا 400 عنوان نیز به آن افزوده خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انتشارات سمت کتابهای درسی و مبنایی را منتشر می‌کند و همه تلاشها برای این است که این کتابها در آغاز سال جدید دانشگاهها در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

احمدی تصریح کرد: سازمان سمت تا کنون با کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان و کشورهای انگلیسی زبان از طریق معاونت بین الملل این سازمان مراودات خوبی داشته است.

وی یادآور شد: سال گذشته سفری به افغانستان داشتیم و با 18 مرکز گفتگو کردیم و برای همه 18 مرکز کتاب نیز ارسال کردیم.

وی در خصوص اینکه آیا سرفصلهای جدید وزارت علوم در خصوص کتابهای جدید در زمینه علوم انسانی به دست سازمان سمت رسیده یا نه تصریح کرد: باید توجه داشت که اول باید وزارت علوم سرفصلها را در اختیار ما قرار دهد و سازمان با توجه به آن سرفصلها کتاب عرضه کند. البته خود سازمان نیز سالانه مرتب بر کتابهای منتشر شده ارزیابی و نظارت دارد و نواقص احتمالی کتابها را بر طرف می‌کند.

وی تأکید کرد: سازمان سمت از یک طرف به عنوان یک مرکز تدوین کتاب، تابع سرفصلهای وزارت علوم است و از طرف دیگر سالانه کتابهای تهیه شده را مورد تجدید نظر قرار می‌دهد. سرفصلهای جدید وزارت علوم هنوز به دست ما نرسیده است.

وی افزود: قرار است که دبیرخانه‌ای متشکل از وزارت علوم و سازمان سمت تشکیل شود تا بر اساس آن کتابهای مناسب با برنامه‌های وزارت علوم شناسایی و از چاپ کتابهای تکراری خودداری شود. این دبیرخانه هنوز شروع به کار نکرده است و نام آن "دبیرخانه تأمین منابع درسی برای رشته‌های علوم انسانی" است.

رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها در ادامه تأکید کرد: در سمت فرهنگ نهفته ای وجود دارد، سمت میراث ملی است و قائم به بنده نیست.

در ادامه این نشست دکتر محمد جواد ابوالقاسمی معاون بین الملل سازمان سمت نیز با اشاره به اینکه مأموریت اصلی سازمان سمت تهیه و تدوین کتابهای درسی برای دانشگاهها در حوزه علوم انسانی است گفت: امروزه نمی‌توان جزیره‌ای درست و جدا از دنیا زندگی کرد. هم دنیا به ما و هم ما به محصولات عرضه شده در سطح جهان نیازمند هستیم.

وی با اشاره به اینکه 100 کتاب درسی برای دانشجویان افغان تهیه شده گفت: این کتابها توسط اساتید افغانی به نگارش درآمده و توسط این سازمان به چاپ رسیده است.

وی افزود: در حوزه ایران شناسی، زبان و ادبیات فارسی، شرق شناسی و اسلام شناسی کرسیهای زیادی وجود دارند که سازمان سمت در نظر دارد کتاب این کرسیها را تهیه کند.

وی در پایان تصریح کرد: آخرین دانش تولید شده در دنیا به ویژه در علوم انسانی به طور مرتب توسط سازمان رصد می‌شود و سپس پالایش و بومی سازی و متناسب با فرهنگ داخلی در دستور کار قرار می‌گیرد.

در این نشست دکتر محمد رضا سعیدی معاون اجرایی سازمان سمت نیز با اشاره به اینکه کتابهای سازمان سمت به طور قاچاق منتشر می‌شوند گفت: کتابهای سازمان سمت متأسفانه به صورت قاچاق منتشر می‌شوند و در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند. از آنجا که مقاصد اقتصادی برای سازمان سمت مد نظر نیست اما این چاپ قاچاق اجحافی است در حق مؤلفان و مترجمان. جا دارد مسئولان با ارائه راهکارها زمینه مقابله با این پدیده را فراهم آورند.

وی در پایان با اشاره به اینکه سازمان سمت در قالب طرح واحد مشارکت به انتشار کتاب اشتراکی اقدام می کند گفت: طرح مشارکت با هدف پاسخگویی به دانشجویان صورت گرفته است و در این طرح سمت با تعاملی که با دانشگاهها و سازمانهای خصوصی دارد کتابهایی را با آرم مشترک منتشر می‌کند و تا کنون 160 عنوان کتاب در قالب این طرح منتشر شده است.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =