فارس گزارش داد:

کتاب «دختران اُ. پی. دی» شامل خاطرات مینا کمایی، یک زن آبادانی از روزهای پر تلاطم دوران دفاع مقدس است که کار مصاحبه و تدوین آن توسط لیلا محمدی انجام و از سوی واحد بانوان دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری به چاپ رسیده است.

اکنون که سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی حکومت بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد، بخشی از خاطرات آن دوران را می‌توان در کتاب‌های خاطره مربوط به زمان جنگ جست‌و‌جو کرد که خوشبختانه در این زمینه آثار قابل تامل متعددی تاکنون چاپ و منتشر شده است. یکی از این آثار، کتاب «دختران ا. پی. دی»؛ خاطرات مینا کمایی، یک زن آبادانى از بخشی از دوران جنگ عراق علیه ایران (از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۴) است.

در این کتاب که کار مصاحبه و تدوین آن توسط لیلا محمدی انجام شده است، دوران نوجوانى و جوانى مینا کمایی روایت شده که ‏مصادف با شروع جنگ است. او با اصرار خانواده مجبور به ترک‏آبادان شده و براى زندگى به ماهشهر و رامهرمز مى‏روند. پس ازمدتى به آبادان بازگشته، و بار دیگر خانواده‏اش به اصفهان مهاجرت‏مى‏کنند ولى او و خواهرش در‌‌ همان جا مى‏مانند.

آن‌ها به آموزش امدادگرى در بیمارستان امام خمینى (ره) شرکت نفت‏مشغول مى‏شوند. در‌‌ همان سال با تأسیس بسییج خواهران آبادان، همراه با دوستانش که به دختران O. P. D معروف بودند، به فعالیت‏در بسیج پرداخته و براى امدادگرى و واکسیناسیون به روستاهاى‏اطراف آبادان مى‏روند.

خاطراتى از دوران کودکى، زمان تحصیل در مدرسه و پیروزى انقلاب‏اسلامى، فعالیت طرفداران گروه خلق عرب براى تصاحب خرمشهر، عضویت در جبهه حزب‏اللّه در مدرسه، پس از پیروزى انقلاب ورویارویى‏‌ها با گروه هاى مجاهدین خلق (منافقین)، خلق عرب و کمونیست‏‌ها، شرکت در کلاس‏هاى مختلف عقیدتى وسخنرانى‏هاى مذهبى، به‏شهادت رسیدن خواهر نوجوان راوى‏توسط منافقین در اصفهان، دیدار با امام خمینى (ره)، پذیرایى ازخانواده شهدا در هتل بهبهان، انفجار انبار دارویى بیمارستان نفت‏توسط عراقى‏‌ها، وضعیت شهر خرمشهر پس از آزادى... عمده مواردمطرح شده در این خاطرات است.

کتاب با توصیف روزهای شاد دوران کودکی راوی در یکی از خانه‌های شرکت نفت در منطقه فرح آباد (قدس) آبادان شروع می‌شود: «در اتاق، کنار مامان دراز کشیده بودم که مهری، خواهرم صدام کرد: «مینا! بدو آب شط اومد.» مامان در خواب تکانی خورد. بالش را روی رخت‌خواب‌ها انداختم و به حیاط دویدم. مهران، مهرداد و مهری در حیاط بودند. به مهری گفتم: «یواش، داد نزن، مامان خوابش برده.» گرمای آفتاب تابستان، کفِ سیمانیِ حیاط را داغ کرده بود. آبِ شط کم‌کم، کفِ حیاط را پُر می‌کرد. پاچهٔ شلوار‌هایمان را بالا زدیم و منتظر ماندیم که آب کاملاً کفِ حیاط را پُر کند. مهران و مهرداد با پارچه، درزِ آهنیِ کوچه را مسدود کردند. بعد از جمع شدنِ آب توی حیاط بالا و پایین می‌پریدیم. بازی می‌کردیم. آب تا زانو‌هایمان می‌رسید. از داخلِ آن گوش‌ماهی جمع می‌کردیم و به هم نشان می‌دادیم. وقتی کفِ حیاط حسابی خنک شد از بازی خسته شده بودیم. پارچه‌های درزِ در را برداشتیم. آب با فشار به کوچه رفت. بچه‌های کوچه پشتِ در جمع شده بودند تا پای خود را با آب بشویند. خوشحال بودیم که کفِ حیاط مثل هر روز، برای خوابِ شب خنک شده است.» (ص ۷ و ۸)

در ادامه، دوران نوجوانی راوی در کنار حوادث ریز و درشت شهر آبادان روایت می‌شود. به بیان دیگر، کتای حاضر علاوه بر خاطرات شخصی مینا کمایی، بخشی از تاریخ شفاهی شهر آبادان در روزهای پیش از شروع جنگ، روزهای منتهی به این واقعه بزرگ تاریخی و همچنین روزهای و ماه‌های اوج جنگ در این شهر نفت خیز و جنوبی کشورمان است.

نثرِ کتاب ساده است. آن‌قدر ساده و شبیه به کلامِ واقعی که انگار خواننده دارد همراه با خاطره‌گو در خیابان‌های آبادان راه می‌رود و او هر دفعه بخشی از خاطره‌ای را که گوشه‌های شهر یا آدم‌ها به یادش می‌آورند، تعریف می‌کند. مخاطب با راوی به فضای قبل از انقلاب و روزهای مدرسه‌اش می‌رود. درخیابان‌های آبادان تظاهرات می‌کند. با اردوهای جهادی به روستا‌ها سرک می‌کشد. امدادگر می‌شود و مدام بینِ بیمارستان و خوابگاه در کوچ و نوسان است.

در مقدمه کتاب اشاره شده است که اثر حاضر حاصل ۱۱ ساعت مصاحبه با راوی (می‌نا کمایی) است. مصاحبه‌گر (لیلا محمدی) نوشته است: «پس از پیاده شدن نوار‌ها بر روی کاغذ با ۷۰۰ صفحه خاطره رو برو بودم و تقاضای خانم کمایی که مایل نبودند بخشی از خاطرات چاپ شود. حال می‌بایست بدون هیچ دخل و تصرفی با رعایت ترتیب نقل راوی مابقی خاطرات طوری بازنویسی می‌شد که در سندیت اثر خدشه‌ای وارد نشده و در تاریخ شفاهی جنگ اثری قابل استناد به شمار آید...»

از بخش‌های پایانی کتاب، پی نوشت‌های آن است که در آن به ۵۹ مورد اشاره شده و درباره هر یک از پی نوشت‌ها توضیحات لازم ارائه شده است. همچنین در بخش اسناد که پایان بخش کتاب دختران ا. پی. دی است، ۵ سند مرتبط با موضوع کتاب ارائه شده است.

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =